מתקפה על המלונות וארגון צהר: "יש בכך שידול לעבירה פלילית"

בארגון כושרות תקפו את יוזמת התאחדות המלונות שביקשו מצהר לפקח על הכשרות בבתי המלון. "בניגוד לחוק איסור הונאה בכשרות". באיחוד הלאומי כתבו כי הם"רואים בחומרה מהלכים מעין אלו"

חדשות כיפה משה ויסטוך 02/03/17 14:04 ד באדר התשעז

מתקפה על המלונות וארגון צהר: "יש בכך שידול לעבירה פלילית"
יחצ, צילום: יחצ

הבוקר (חמישי) פורסם כי התאחדות המלונות בודקת מהלך של העברת נושא הכשרויות בבתי המלון להשגחת ארגון צהר. בארגון כושרות ובאיחוד הלאומי תקפו את הכוונה ואותתו לצהר היא הם מתכוונים להיאבק על מעמדה של הרבנות הראשית.

לפי הפרסום בהתאחדות המלונות פנו למלונאים במטרה להשיג הסכמה על העברת נושא הכשרות לידי ארגון צהר. עוד עלה מהדיווח כי בשנים האחרונות מקיימים שני הצדדים דיאלוג צמוד במטרה לבנות מערך כשרות אלטרנטיבי ויעיל.

במפלגת האיחוד הלאומי שגרו מכתב זועם לארגון צהר בו טענו שמדובר בפגיעה קשה ברבנות הראשית. "כידוע, מתנהלת בבג"ץ עתירה בנושא הכשרות נגד הרבנות הראשית. לעתירה זו הצטרפה התאחדות המלונות התומכת במערך השגחה פרטי. בגלי צה"ל פורסם הבוקר על פנייה של התאחדות המלונות אליכם ועל הסכמתכם "לקפוץ על העגלה" ולפתוח מערך כשרות אלטרנטיבי לרבנות הראשית".

בהמשך המכתב כתבו השר אורי אריאל, ח"כ בצלאל סמוטריץ' ומנכ"ל המפלגה אופיר סופר, כי לתפיסתם, "צרכני הכשרות במדינת ישראל הם אזרחי המדינה ולא הטייקונים בעלי המלונות. ועל כן שיתוף פעולה כזה, אם קיים, עלול לדרדר את ארגון 'צהר' למחוזות שבטוחני שארגונכם אינו חפץ בהם. אנו רואים בחומרה מהלכים מעין אלו, וניאבק בכל פגיעה במעמדה של הרבנות הראשית".

לטענתם, "כאשר הקים הרב קוק את הרבנות הראשית, ראה הרב בחזונו את הצורך לתת לתורה ולהלכה מעמד ממלכתי רשמי, ובכך לעצב את צביונה היהודי של מדינת ישראל. פגיעה ברבנות הראשית הינה פגיעה בחזון נשגב זה. גם אם יש תקלות ודברים הדורשים תיקון במערכת הכשרות, על התיקון להתבצע בתוך מסגרת הכשרות הרשמית של המדינה ולא באמצעות גופים אלטרנטיביים".

גם בארגון 'כושרות' לא אהבו את היוזמה ואמרו בתגובה כי "משגיח בבית מלון עוסק בעבודה מורכבת יותר ממסעדות ומפעלים. מטבח מלון מבשל גם בשרי וגם חלבי במקביל, מטבח מלון צריך להיות פעיל גם בשבתות וחגים. וככל שהמלון יוקרתי יותר כך עבודת הכשרות מורכבת יותר מבחינת חומרי הגלם ההשגחה ועוד. לכן עבודת השגחת הכשרות בבתי מלון קשה וגם עולה כסף בהתאם".

לטענת הארגון יוזמת התאחדות המלונות היא עבירה על החוק, "התאחדות המלונות מנסה להעביר את מערך הכשרות של המלונות לידי מיזם השגחה פרטית פועלת בניגוד גמור לחוק איסור הונאה בכשרות ויש בכך שידול למלונות לבצע עבירה פלילית, אנו מקווים שהמשטרה ורשויות החוק יפעלו כנגד הנושא בקרוב".

בנוסף לכך הם מציינים שמבדיקה שהם ערכו "מתוך 25 עסקים שעברו על החוק והצטרפו למיזם השגחה פרטית לפני למעלה משנה נשארו רק כ - 8 עסקים, דבר שמעיד על חוסר עקביות של השיטה".

יש לציין שכבר בבוקר אמרו בארגון צהר בתגובה לפרסומים כי הם לא יפתחו מערך כשרות חלופי, כל עוד זה מנוגד לחוק. לדבריהם, "ארגון רבני צהר איננו אחראי לפרסומים היוצאים שלא מטעם הארגון. הארגון בוחן את כל האפשרויות וכבר הצהיר על כך בעבר".

מי שבירכה על המהלך של התאחדות המלונות היא יו"ר ועדת הרפורמות, ח"כ רחל עזריה מכולנו. לדבריה, "עם ישראל רוצה כשרות אך מסרב לשלם את עלויות המונופול וזו הוכחה נוספת לכך. זה התחיל בפרויקט השגחה פרטית וכעת צהר מצטרפים, זה התחיל בעסקים קטנים וכעת גם התאחדות המלונות לוקחים חלק, ואני מברכת על היוזמה".

עזריה הוסיפה ואמרה כי "הגיע הזמן לפתוח את שוק הכשרות לתחרות, וכל מהלך לשימור מונופול הרבנות רק פוגם בכשרות עצמה, באמון של הציבור ובבעלי העסקים".

מברכת נוספת על המהלך הייתה תנועת נאמני תורה ועבודה שברכה את ארגון צהר ומסרה: " האפשרות שארגון צהר ייכנס לנושא הכשרות היא בעינינו מבורכת, ותביא לשיפור איכות הכשרות לצרכני הכשרות בישראל, שסובלים נכון להיום מכשרות לא איכותית בחסות חלק מהרבנויות המקומיות. אנו מקווים שהעניין יהווה זרז לקידום הצעתנו להסדיר את מעמד הבד"צים ולאפשר כניסה של גופים פרטיים לשוק הכשרות, כשהרבנות תשמש כרגולטור״.

האפשרות שארגון צהר ייכנס לנושא הכשרות היא בעינינו מבורכת, ותביא לשיפור איכות הכשרות לצרכני הכשרות בישראל, שסובלים נכון להיום מכשרות לא איכותית בחסות חלק מהרבנויות המקומיות. אנו מקווים שהעניין יהווה זרז לקידום הצעתנו להסדיר את מעמד הבד"צים ולאפשר כניסה של גופים פרטיים לשוק הכשרות, כשהרבנות תשמש כרגולטור".

בצהר ביקשו שלא להגיב לפניית 'כיפה' בנוגע למכתב שנשלח אליהם מהאיחוד הלאומי.