מרים נאור: "הכל שפיט, אבל לא כל דבר מצדיק התערבות"

נשיאת בית המשפט העליון היוצאת התייחסה לרגל פרישתה לביקורת נגד השופטים, "היו התבטאויות מיותרות אבל הן לא השפיעו עלינו". את גל הפסיקות השנויות במחלוקת האחרונות, היא תלתה בשופט רובינשטיין. ומה דעתה על איילת שקד?

חדשות כיפה משה ויסטוך 24/10/17 09:41 ד בחשון התשעח

מרים נאור: "הכל שפיט, אבל לא כל דבר מצדיק התערבות"
מרים נאור, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

נשיאת בתי המשפט העליון, מרים נאור, צפויה לפרוש בסוף שבוע מתפקידה ולעהבירו לשופטת אסת קחיות. בראיון פרישה לכתב העת "עורך דין" שהתפרסם היום (שלישי), היא דיברה עליהם השופטים, על הפוליטיקאים  ועל יחסיה עם שרת המשפטים איילת שקד.

על השאלה האם השופטים הם אליטה מורמת מעם היא ענתה בכעס כי זה "נשמע כמעט כמו עלבון, נשמע כאילו יושבים כאן אנשים במגדל השן שלהם ומנותקים מהעם ואנחנו ממש לא כאלו".

כדוגמא לכך היא ציינה את מחליפתה בתפקיד, "קח, למשל, את הנשיאה הבאה, השופטת חיות, ותראה איך היא הצליחה מילדות לא פשוטה להגיע לאן שהגיעה בזכות כוח הרצון, ההתמדה, הנחישות וכמובן, היכולת השיפוטית הנעלה שלה".

על היחסים הטעונים בין חלק מנבחרי הציבור למערכת המשפט היא אמרה כי "נאמרו נגדנו המון דיבורים, כמו האמירה שירימו על בית המשפט העליון כף של טרקטור D-9 ואמירות נוספות שהן יותר מאשר אמירות לא מוצלחות, אבל להערכתי ולתפיסתי, לשופטים אין כל אופציה אחרת – הם חייבים להחליט את מה שנכון להחליט". לדבריה, "הידיעה לפיה אתה חייב להחליט את מה שנכון ואין לך אופציה להחליט אחרת בגלל איומים או שיימינג, היא זו שלדעתי משרה שלווה על כל אחת ואחד מהשופטים".

נשיאת ביהמ"ש העליון, מרים נאור

הוכחה לכך שהשופטים לא מנותקים? הנשיאה החדש אסתר חיותצילום: יונתן סינדל פלאש 90

לטענתה של נאור בהתבטאויות נבחרי הציבור נעשה ניסיון להשפיע על פסיקתיהם של השופטים, אך לדבריה לא הייתה לכך השפעה, "היו התבטאויות מיותרות אבל הן לא השפיעו עלינו... אין אופציה כזו של להיכנע לאיומים ולהשמצות, על כך אני מחנכת דורות של שופטים". הנשיאה היוצאת הבהירה כי מבחינתה, "בית המשפט העליון היה בית משפט חזק, הוא עדיין חזק והוא יהיה חזק. וא בית משפט שלא ניתן לאיים עליו ולא ניתן להפחיד אותו".

בתקופה האחרונה פסק בית המשפט העליון שורת פסיקות שעוררו ביקורת ציבורית גדולה, כמו הפסיקה בנושא המסתניים, גיוס חרדים ועוד. לדברי נאור לפחות חלק מהחלטות בית המשפט נבעו מסיום כהונתו של השופט אליקים רובינשטיין, "ריכוז פסקי הדין שניתנו לאחרונה ועוררו הד ציבורי נרחב נבע פשוט מהעובדה שהמשנה לנשיאה, כבוד השופט אליקים רובינשטיין, עמד לסיים את כהונתו והיו לא מעט תיקים בהרכבים מורחבים שהוא היה חלק מהם". לטענתה, היא צפתה את גל הביקורת ואמרה שזה "בגלל ריבוי התיקים שהיה מונח לפתחו של בית המשפט העליון".

את דעתה על התנהלותם של נבחרי הציבור היא בחרה לבטא בסיפור, "אני נזכרת בבעל דין שהיה לי בבית משפט השלום שהואשם כמדומני בהעלבת עובד ציבור ושכאשר נשאל למעשיו טען במלוא הרצינות – 'שמעתי שחבר הכנסת כך וכך אמר דברים קשים, ואם לו מותר, אז למה לי אסור'. נשאתי באוזניו נאום על החופש הפרלמנטרי כתגובה לאמירתו". לדבריה, "הרשות השופטת מכבדת את הרשות המחוקקת ואת הרשות המבצעת. אנחנו לא עוסקים בכיפוף ידיים ובניגוד למה שמנסים לפעמים לצייר, אנחנו פוסקים לפי הדין. אי לכך אני חושבת שנשמעו במהלך תקופת כהונתי התבטאויות שהן מיותרות וראוי היה שלא להשמיען".

על השאלה הכמעט נצחית, האם הכל שפיט, אמרה השופטת נאור כי "הכל שפיט, אבל לא כל דבר מצדיק התערבות. קח למשל את נושא ההתנתקות. פסק הדין עסק בשאלה האם לצאת מחבל עזה או לא. זו פעולה מדינית פר־אקסלנס. תאורטית אפשר היה להתערב בה, מעשית זה לא קרה. בית המשפט לא התערב בשאלה האם תהיה התנתקות או אם לאו אבל הוא כן התערב באספקטים כלכליים מסוימים של הפיצוי למתיישבים שנפגעו".

שקד ונאור לא מגיעות להסכמות

"מערכת יחסים מצויינת".שקד ונאור צילום: פלאש 90. יונתן סינדל

בנושא בחירת השופטים והשפעת המערכת הפוליטית על הליך הבחירה היא אמרה כי "הרכב הוועדה לבחירת שופטים מחייב להגיע לפשרות, אין בזה ספק. יחד עם זאת אני חושבת שכל גורמי הוועדה פעלו כמיטבם כדי שלא ייכנסו למערכת אנשים לא מתאימים וכדי שאיכות השופטים תהיה גבוהה. אתה שואל האם אני חושבת שבוועדה לא צריכים לשבת פוליטיקאים, ואני סבורה שלא צריך לגעת בהרכב הוועדה כי כאשר נוגעים אתה אף פעם לא יודע מה קורה. אני חושב שהשיטה הנוכחית היא טובה ומאוזנת ולא הייתי משנה אותה כלל".

הנשיאה היוצאת התייחסה גם ליחסיה עם שרת המשפטים איילת שקד, שבעיקר על רקע הליך מינוי השופטים התגלעו ביניהן לא מעט חילוקי דעות, "מערכת היחסים האישית שלי עם שרת המשפטים איילת שקד היא מצויינת. ש בינינו הידברות גם במהלך פגישות תכופות וגם באמצעות מסרונים שבמסגרתם אנו פותרות בעיות. בתום תקופה ראשונית, איך אגדיר זאת... שבה האחת בודקת את השניה ומתקיימת במהלכה הסתגלות הדדית, אני חושבת שפיתחנו מערכת של כבוד הדדי והערכה".

עם זאת היא הוסיפה: "זה נכון שהיו מקרים שזכו לתהודה תקשורתית אבל צריך להביא בחשבון את העובדה שסוגיות נפיצות רבות נסגרו בהסכמה כאן בלשכתי או בשיחות טלפון. את זה הציבור לא יודע כלל. זה נכון שהיו כמה עניינים שנראו לציבור כצחצוחי חרבות אבל לכל אחת מאיתנו יש את תפקידה במערכת וכל אחת מאיתנו רוצה לשמור על המערכת. בסופו של דבר, למרות צחצוחי החרבות, הגענו להסכמות".