מקורבים לרב אליהו: השגחה פרטית הוקם על ידי רפורמים. 'השגחה פרטית': "שקר. ציד מכשפות"

ברשם העמותות הוזכר 'השגחה פרטית' כגוף הפועל "לקידום היהדות הפלורליסטית" ובסביבת רבה של צפת רמזו כי זמן קצר אחר כך הוסרה המילה כדי "להסתיר את המגמה". גורמים בהשגחה פרטית: "הזוי. הרב דובדבני היה עובר מהרבנות הראשית לגוף רפורמי?"

חדשות כיפה משה ויסטוך 06/10/17 12:42 טז בתשרי התשעח

מקורבים לרב אליהו: השגחה פרטית הוקם על ידי רפורמים. 'השגחה פרטית': "שקר. ציד מכשפות"
הוקמו על ידי רפורמים?, צילום: מדף הפייסבוק של השגחה פרטית

'השגחה פרטית' עמדה השבוע במוקד כשהרב שמואל אליהו טען כי לא ניתן לסמוך על השגחת הכשרות שלה, בעוד הרב יובל שרלו הגיב ואמר שמדובר בהשמצות. במקביל לכך הגיעו לידי 'כיפה' 2 מסמכים שהובילו את סביבתו של הרב אליהו לטעון, כאילו קיים קשר בין הארגון לזרם הרפורמי, טענה שאותה הם דחו בתוקף ואמרו כי מתנהל נגדם "ציד מכשפות".

ארגון 'השגחה פרטית' פועל רבות במטרה להוות אלטרנטיבה לרבנות הראשית בנושאי הכשרות, ובמהלך השנים השנתיים האחרונות הצליחו אנשיו לשכנע עשרות בעלי עסקים להשתמש בשירותי ההשגחה שלהם ולוותר על תעודת הכשרות הממלכתית.

ברבנות הראשית וכן בארגונים נוספים נלחמו רבות בארגון, שבראשו עומד הרב אהרון ליבוביץ', בטענה שמדובר בחתירה תחת מוסד הרבנות והטילו ספק באיכות השגחה שלו. בארגון אמרו מנגד כי הם פועלים ללא דופי וכי השגחתם זולה, יעליה ואמינה הרבה יותר מאשר זו של הרבנות שלטענתם הפכה להיות מסואבת.

בשנת 2015 ביקשו ב'השגחה פרטית' לרשום את עצמם כעמותה ובמכתב לרשם העמותות כתבו כי מטרות העמותה הן לקדם "פעילות חינוכית ופרוייקטים ציבוריים וחברתיים לקידום יהדות פלורליסטית בישראל. במסגרת קידום הפלורליזם תפעל העמותה לחינוך הציבור ולהצעת שירותי דת אלטרנטיביים ובכלל זה בתחומי הרבנות, הכשרות, יקסי מעגל החיים ושאר שירותי הדת". שם העמותה היה: "השגחה פרטית לקידום יהדות פלורליסטית בישראל".

עם זה, מספר חודשים לאחר מכן ביקשו בארגון לשנות את שמם ולהסיר את צמד המילים: "יהדות פלורליסטית". השם המעודכן החל התחילת 2016 הוא: "השגחה פרטית לקידום היהדות בישראל".

הורידו את המילה פלורליסטית. המסמך מרשם העמותות

הורידו את המילה פלורליסטית. המסמך מרשם העמותות

בסביבות של הרב שמואל אליהו טענו בפירוש שהחומרים מעידים כי "ארגון 'השגחה פרטית' הוקם על ידי הרפורמים ולאחר מכן נעשה שינוי שם כדי להסתיר את המגמה". דבריהם מתבססים על כך היהדות הפלורליסטית מקושרת בציבוריות הישראלית ליהדות הרפורמית.

גורמים ב'השגחה פרטית' אמרו ל'כיפה' כי הדברים הזויים: "מישהו חושד שהרב אהרון ליבוביץ' הוא רפורמי? מישהו מאמין שהרב אורן דובדבני, שעבד שנים ברבנות הראשית, היה עובר לעבוד בגוף שקשור לזרמים לא אורתודוכסים? זה פשוט הזוי".

בתגובתם הרשמית דחו ב-'השגחה פרטית' את הטיעון בחריפות ואמרו: "נמאס לנו להתנצל, ונמאס לנו להגיב לכל שטות. הציבור רואה איך את ההתנהלות הזו, ותוהה איך עברנו מהרבנות מעוררת ההשראה של הרב קוק והרב עוזיאל זצ״ל, לרבנות שמה שמעניין אותה זה לשמר בידיה את מוקדי הכח ולהכפיש כל מי שקורא תגר על המצב הקיים ומנסה לשפר אותו". 

לטענתם מדובר בצעד נוסף של המלחמה נגדם, "ציד המכשפות ההזוי שמובילה הרבנות סופו לא רק להוביל לאבדן אמון הציבור בכשרות מטעמה, אלא לאובדן אמון מוחלט בכל מה שיוצא תחתיה. מבחינת הרבנות הראשית - כל מה שלא מנוהל על ידם - פסול ואסור".

על השימוש הראשוני במילה "פלורליסטית", שמקושרת בישראל לתנועה הרפורמית, הם אמרו כי "היהדות מאז ומתמיד היתה דת של ריבוי, והמילה 'פלורליסטית' נועדה לייצג את האג׳נדה של הארגון ולפיה היהדות האורתודוכסית בישראל ושירותי הדת הניתנים במסגרתה - יכולים וצריכים להינתן גם על ידי גורמים אורתודוכסים נוספים מלבד הרבנות הראשית. המילה הורדה ממטרות העמותה מתוך ראיית הנולד ובדיוק בגלל מה שאנחנו עדים לו עכשיו - ניסיונות של הרבנות לקעקע את האמינות של ׳השגחה פרטית׳ ולצייר באופן שקרי את הארגון כלא-אורתודוכסי". 

עוד  אמרו בארגון כי "ברבנות הראשית מנסים להשמיץ בכל מחיר את ארגון ׳השגחה פרטית׳, אבל גם כאן, כמו במקרים האחרים בשבועות האחרונים, המתקפה הפרועה וההזויה הזו תיכשל. ההתנהלות הזו בעיקר חושפת את האינטרסים הפסולים של הרודפים ואת העובדה שבמקום לתקן את מערך הכשרות הכושל והמכשיל שלהם - הם משקיעים את כל מרצם במאבק במי שפועל בשטח להרבות כשרות בישראל. זה עצוב שכך נראה הממסד הרבני הרשמי של מדינת ישראל, ועצוב שזהו פועלו. לרבנות הראשית אין מונופול על התורה ואין מונופול על השולחן ערוך. ארגון ׳השגחה פרטית׳ ימשיך לקדם שירותי דת הלכתיים, איכותיים ומקצועיים".

הרב שמואל אליהו

הרב שמואל אליהוצילום: רוני חי

ברבנות הראשית ביקשו להבהיר כי אין להם נגיעה לפרסומים השונים וכי היא "פועלת בהתאם לחוק ובהתאם לכך גם אוכפת אותו על מפירי החוק. מערך הכשרות הממלכתי ימשיך לתת שירות לכל הציבור בישראל מצפון ועד דרום באמינות ובמקצועיות. כל הנסיונות של מי שאינו מוסמך לכך לפגוע בציבור ולהונות אותו באמצעות מתן שירותים אלטרנטיבים שאינם חוקיים לא יצלחו. לעניין הרב דובדבני - הנ"ל לא עבד ברבנות הראשית".

בתוך כך שיגר רב העיר צפת, הרב שמואל אליהו מכתב לארגון רבני 'צהר' כתגובה לדברי הרב יובל שרלו עליו. בתחילת השבוע התייחס אחד מראשי ארגון 'צהר' לדברים שאמר הרב אליהו על השגחה פרטית, לפיהם לא ניתן לסמוך על הכשרות של הארגון, וצייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "התורה ציוותה אותנו גם על מה שאנחנו גם על מה שנכנס לפה, אבל עוד יותר על מה שיוצא מהפה. ההלכה אוסרת דברי בלע משמיצים".

"אני רוצה להתריע בפניכם", הוא כתב לרבני הארגון, "על מכשלה חמורה שיצאה מתחת יד הנהלת ארגון צהר". בהמשך הוא תיאר את השתלשלות דבריו כנגד ארכון 'השגחה פרטית' והוסיף בעקבות דברי הביקורת שלו, "התייצבו הרבנים העומדים בראש ארגון צהר לימין 'השגחה פרטית' ונתנו להם גיבוי כפי שפורסם ברבים. הרב יובל שרלו כתב כי אדם צריך לבדוק את הדברים שהוא מוציא מהפה יותר ממה שהוא מכניס לפה. המשתמע הוא שהדברים שאמרתי על השגחה פרטית לא נכונים והשגחה פרטית בסדר. גם הרב דוד סתיו מיהר פרסם יום למחרת כי אסור להשמיץ יומיים אחרי כיפור וכו'. ורק אם יתברר שיש טעות להשגחה פרטית הם צריכים לתקן".

הרב אליהו ביקר את שני בכירי הארגון על כך שכתבו נגדו מבלי שטרחו לבדוק את העובדות, " לצערנו, לפני שהרבנים סתיו ושרלו פרסמו את דבריהם ברבים. הם לא פנו אלי ולא לרבנות הראשית לישראל למחלקת הונאה או למחלקת כשרות ארצית".

הרב אליהו פירט במכתבו את המכשלות הרבות שלטענתו יש בתהליך ההשגחה של ארגון השגחה פרטית ואת הבעיות הכשרותיות החמורות שהתגלו כביכול בחלק מבתי העסק שהם אמונים עליהם. 

לסיום כתב כי "התוצאה המבעיתה תהיה שאנשים שסומכים על "צהר" מבינים שהרבנות הראשית מעלילה עלילות, וכשרות "השגחה פרטית" מהימנה. אנשים אלו עלולים לאכול במקומות שיש להם כשרויות שמזמינות מכשלות. מי יתן על זה את הדין? אנו מבקשים מכם לתקן את התקלה הזאת שעלולה להכשיל רבים באכילת נבלות וטרפות". 

בארגון 'צהר' סירבו להגיב לדברים של הרב אליהו ולמכתב ששיגר אליהם.

בנוגע לטענות הענייניות של הרב אליהו כלפיהם, ביקשו ב'השגחה פרטית' להפנות את תשומת לב הקוראים לתגובתם שפורסמה בדף הפייסבוק שלהם:

https://www.facebook.com/Communitykashrut/photos/a.701179826590940.1073741828.698427173532872/1794023040639941/?type=3&permPage=1