מצאו את ה"אשמים": טענות להשקעה בצימרים חדשים ביו"ש בעוד הענף נמצא בשפל

בענף הצימרים שואלים מדוע משרד התיירות משקיע מיליונים בהקמת מתחמים חדשים, בין היתר ביו"ש, בעוד התפוסה בקיימים נמוכה מאוד. מנהל בית ספר שדה כפר עציון: "מאשימים את משרד התיירות, שהוא לא מכסה להם על ההפסדים.  וכמובן – מי שאשם הם המתנחלים"

חדשות כיפה משה ויסטוך 14/08/17 07:52 כב באב התשעז

מצאו את ה"אשמים": טענות להשקעה בצימרים חדשים ביו"ש בעוד הענף נמצא בשפל
מלון רימונים חוף התמרים עכו, צילום: רמי סולומון

לפי נתוני משרד התיירות, עד כה מוגדרת שנת 2017 כשנת התיירות הטובה בכל הזמנים. עם זאת בעולם הצימרים, כך טוענים חלק מאנשי הענף, התמונה הרבה פחות ורודה. באתר 'גלובס' נטען בסוף השבוע כי בעוד צימרים רבים לא רווחיים והתפוסה בהם נמוכה, משקיע משרד התיירות מיליוני שקלים בצימרים חדשים ולכאורה במקומות בעייתיים כמו עוטף עזה ואזור יהודה ושומרון.

יו"ר ארגון בעלי הצימרים יעקב רוזנווסר, אומר כי המצב כל כך גרוע כך שבממוצע הצימרים מאוכלסים רק ב-20% מהזמן בעוד שביתר הזמן (80%) הם נותרים ריקים.

לדבריו, המתחמים לא מניבים לבעליהם פרנסה ומצריכים מהם השעה מתמדת של משאבים לתחזוק ותפעול המבנים.

בתקופה האחרונה מציע משרד התיירות כ-6 מיליון שקלים למקימי צימרים באזורים מסויימים. מיליון שקלים מנותבים לכאלה שיבחרו לבנות צימר ביישובי עוטף עזה, מיליון נוספים למתחמים שיוקמו ביהודה ושומרון ועוד כ-4 מיליון שקלים ליזמים תושבי היישובים הבדואים, הדרוזים והצ'רקסים בצפון. סה"כ משרד התיירות מוכן לתקצב כרבע מעלות ההשקעה הראשונית בכל האזורים האלה.

בענף הצימרים טוענים כי המהלך של משרד התיירות תמוה, שכן במקום לסייע לצימרים דועכים מעדיפים במשרד לתקצב בניית מקומות חדשים.

טענה נוספת היא שיותר מידי משאבים מופנים להקמת מתחמי נופש כפריים במקומות בעייתיים שאירועי בטחון כאלה ואחרים עלולים באחת להשאיר גם אותם מיותמים ולגרום הפסדים לבעליהם.

מנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי, התייחס לטענות ואמר ל'גלובס': "אנחנו מזהים שאין מספיק מקומות לינה בעוטף עזה וביו"ש, ומגיעות לשם קבוצות. נכון שהיזמים לוקחים סיכון, אבל זה בסדר, ויכול להיות שבעוד שנתיים הם ישכירו את החדרים לסטודנטים במכללת אריאל או ממוסדות אחרים. אני מקווה שזה יהיה מצוין מבחינה תיירותית".

לדבריו, יש ביו"ש גופי תיירות מקצועיים והתפתחות תיירותית ענפה. כמו כן הוא ציין כי יש ביקוש לא קטן באזור בעיקר מתיירות חוץ.

ממשרד התיירות נמסר כי: "משרד התיירות לא תמך בעבר בצימרים קיימים (אלא בהקמת חדשים). האזורים האמורים צריכים מקומות תעסוקה ועסקים המרימים את הכלכלה. המענקים בשנים האחרונות ייצרו כ-150 יחידות אירוח (כ-2%) ביישובים המיוחדים השונים.

השר פועל לחיזוק תשתיות התיירות בכל רחבי הארץ ובכלל זה גם ביהודה ושומרון, אזור השופע אתרים היסטוריים בעלי חשיבות עצומה. ביו"ש ישנו מחסור משמעותי במקומות לינה ולכן המשרד מעודד הן הקמת בתי מלון באמצעות מתן מענקים של עד 33% מעלות ההקמה והן הקמה של צימרים, כדי לענות על הביקוש הגובר ועולה.

משרד התיירות בוחן בימים אלה תוכניות לשיווק התיירות הכפרית/הצימרים לתיירות נכנסת, לרבות הכשרה מקצועית לקבלת תיירים מחו"ל - דבר שצפוי להביא להגדלה באחוזי התפוסה במיוחד באמצע השבוע".

בירה ונשירה

בירה ונשירהצילום: נעם שוק

מי שגם התייחס לטענות השונות הוא מנהל בית ספר שדה כפר עציון ירון רוזנטל. בדף הפייסבוק שלו הוא כתב: "לא יאומן. כל מיני תיירנים שבנו צימרים, בלי מודל עיסקי ובלי הצדקה כלכלית, ועכשיו מפסידים כסף, מאשימים את משרד התיירות, שהוא לא מכסה להם על ההפסדים.  וכמובן – מי שאשם הם המתנחלים, שאחרי עשרות שנים, יקבלו בפעם הראשונה מעניקים לבניית צימרים".

לדבריו, "אם נסקור את כל ההשקעות של משרד התיירות בשנים האחרונות, פחות מאחוז אחד הלך ליהודה ושומרון. בכל מיני מקומות כמו טבריה ועכו זרקו מיליוני שקלים על כל מיני פרויקטים מפוקפקים, ועכשיו כשיהודה ושומרון מקבלים משהו – עדיין מעט מדיי, אבל משהו – נמצאו האשמים במצב הקשה של בעלי הצימרים: ה-מ-ת-נ-ח-ל-י-ם".

בהמשך הוא ציין כי ענף התיירות באזור פורח ביחס להרבה מקומות אחרים, "אחוז התפוסה שלנו הוא גבוה בהרבה מכל מי שהתראיין לכתבה, כי אנחנו יודעים לתת את מה שהתיירים באמת רוצים – תוכן, ערך מוסף, מורשת וכדומה. ג'קוזי ובריכה יש בהרבה מקומות, הרבה יותר קשה הוא לפתח  אירועים סביב מעגל השנה, כמו חלמוניות בסתיו, טיולים בחינם בקיץ, אירוח בשלג בחורף, כנסים שנשארים לישון אחריהם בעונות המתות ועוד ועוד".

עוד הוסיף רוזנטל כי "את הצימרים שלנו, בניגוד לרוב הצימרים בארץ, בנינו בלי לקבל שקל מהמדינה, ואת זה כמובן לא תמצאו בכתבה. בגלל שאנחנו מבינים בתיירות ולא רודפים אחרי חלומות, אנחנו בונים צימרים בגודל מתאים, כדי שנוכל בסוף למכור אותם במחיר שפוי. בצפון יש כל מיני צימרים ענקיים, שחייבים לתמחר אותם במחיר גבוהה מאוד, ואז אין לקוחות ומפסידים".

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן