הצעת חוק ביוזמת משרד הדתות: אפשרות להדיח רב שאינו ממלא את תפקידו

הצעת חוק, שצפויה לעלות היום לסדר יומה של ועדת השרים לענייני חקיקה, מבקשת להעניק לרבנות הראשית סמכויות לבדיקת תפקודו של רב עיר מכהן ואף להדחתו במידה והוא אינו ממלא את תפקידו כראוי. נאמני תורה ועבודה מפתיעים ותומכים: " הצעת חוק זו עדיפה מהמצב הקיים"

חדשות כיפה משה ויסטוך 18/06/17 12:52 כד בסיון התשעז

הצעת חוק ביוזמת משרד הדתות: אפשרות להדיח רב שאינו ממלא את תפקידו
משרדי הרבנות הראשית, צילום: פלאש 90. יונתן סינדל

ועדת השרים לענייני חקיקה צפויה לדון היום (ראשון) בהצעת חוק המבקשת לתת לרבנות הראשית סמכויות להדיח רב עיר שאינו ממלא את מקומו.

כיום, מרגע שרב עיר נבחר לתפקידו, הוא עתיד לכהן בו לפחות עד גיל 75 כשהרבנות הראשית יכולה להאריך את כהונתו ב-5 שנים נוספות. בעקבות הנוהל הקיים, במידה ורב עיר אינו מתפקד כראוי אין שום דרך להחליפו.

במשרד לשירותי דת מעוניינים לתקן את המצב הנוכחי ולשם כך הם יזמו הצעה שתספק לרבנות הראשית "כלים על מנת להתמודד עם מקרים בהם רב עיר אינו ממלא תפקידו כנדרש", כפי שנכתב בטיוטת החוק.

לפי הצעת החוק מנכ"ל הרבנות הראשית יהיה רשאי למנות ועדת בדיקה לתפקודו של רב עיר כזה או אחר, זאת לאחר התייעצות עם הרב הראשי לישראל ועם ראש הרשות המקומית שבו מכהן הרב. החוק גםמסמיך את השר לשירותי דת להעביר רב מתפקידו בכפוף להמלצות אותה ועדת בדיקה.

באופן מפתיע בתנועת נאמני תורה ועבודה מגבים את המשרד לשירותי דת ובמכתב ששיגרו לחברי ועדת השרים לענייני חקיקה, הם ביקשו מהם לקדם את הצעת החוק.

עם זאת, הם העלו מספר הסתייגויות ביניהם, לתת אפשרות להתנעת הליך בדיקת תפקודו של רב עיר, בידי יותר מגורם אחד מאשר מנכ"ל הרבנות, באמצעות הגשת תלונה מסודרת לועדת הבדיקה. בנוסף לכך הם מציינים כי יש לכלול בועדת הבדיקה נציגים נוספים, כגון נציג נציב שירות המדינה וכן נציג ציבור מהרשות המקומית בה מכהן הרב שימונה בידי ראש הרשות המקומית.

"על אף שכאמור יש לנו הסתייגויות מסעיפים מסוימים בהצעת החוק", כתבו בתנועה לחברי הועדה, "הרי שככלל יש לברך עליה ועל כך שהיא מאפשרת התנעת הליך הדחה לרבני ערים. אנו סבורים שהצעה טובה יותר היא קציבת כהונתם של הרבנים כך שיקבלו את אמון הציבור יותר מפעם אחת בחייהם, בדומה לנבחרי ציבור אחרים, אך בשלב זה הצעת חוק זו שלפניכם עדיפה בעינינו מהמצב הקיים".

לסיום הם כותבים כי "לאור האמור לעיל, אנו קוראים לכם לתמוך בהצעת החוק בהסתייגות שיעודכן וישופר נוסחה, ובכך להביא להגברת האחריות של הרב המקומי כלפי הציבור שלו מחד גיסא, ולחיזוק מעמד הרב המקומי מאידך גיסא".