ה'שקופים' הנכים: שר הפנים אישר הקפאה של אכיפה פלילית כנגד ראשי רשויות שלא ידאגו להנגשת נכים

ראשי הרשויות המקומיות ביקשו הארכה והקפאה של הליכים פלילים על אי הנגשתם של מבני ציבור כפי שמחייב החוק. שר הפנים, אריה דרעי נעתר לדרישה. המדינה טוענת כי אכיפה פלילית תיעשה רק על אי הגשת תכניות ולא על הביצוע בפועל. לשכת דרעי: "התמיכה היא בעקבות תלונות של ראשי רשויות כי לא הועברו אליהם תקציבים"

חדשות כיפה משה ויסטוך 30/08/17 08:26 ח באלול התשעז

ה'שקופים' הנכים: שר הפנים אישר הקפאה של אכיפה פלילית כנגד ראשי רשויות שלא ידאגו להנגשת נכים
אריה דרעי, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ראשי הרשויות המקומיות פנו בדרישה ליועץ המשפטי לממשלה, שיעכב את צעדי האכיפה הפלילית נגדם במקרה של אי הנגשת מבני ציבור לאנשים עם מוגבלויות. מי שהביע תמיכה בהם הוא שר הפנים אריה דרעי מש"ס.

החוק שמחייב הנגשת מבני ציבור עד שנת 2021 מעניק לגוף הממונה על כך במשרד המשפטים, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות, סמכויות אכיפה פלילית כנגד ראשי העיר עצמם ולא רק נגד הגוף שבראשו הם עומדים. מטרתו של צעד זה הוא להבהיר לכל הנוגעים בדבר עד כמה רואה המדינה חשיבות בהנגשת הסביבה הציבורית עבור כלל התושבים.

לאחרונה פנו ראשי הרשויות המקומיות, ובהם ראשי ערים מרכזיות, ליועמ"ש מנדלבליט בדרישה שיקפיא את האכיפה נגדם בטענה שבהיעדר תקציב מספיק הם לא יספיקו לעמוד בלוח הזמנים שהוקצב להם.

אריה דרעי

אריה דרעיצילום: Yonatan Sindel/Flash90

שר הפנים אריה דרעי התייצב לצדם של ראשי הערים וכתב להם: "הנני להבהיר כי אני תומך בדרישתכם לחדול זמנית מלהשתמש בסמכותו של נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות כנגד הרשויות המקומיות ולהימנע משלב זה מצעדי אכיפה פלילית. כל זאת מבלי לפגוע בנחיצותן של תקנות שנועדו לאפשר הנגשה פיזית עבור בעלי מוגבלויות".

ראשי הרשויות טוענים כי הם צריכים תקציבים נוספים עבור השלמת המשימה, אך המדינה מסרבת להעביר כספים מעבר לתקציב המקורי שאושר. בעתירה שהוגשה בעבר בנושא לבג"ץ השיבהה המדינה כי פעולות האכיפה האישיות יחולו רק על אי הגשת תכניות ואישורי עבודות הנגשה ולא על אי ביצוען בפועל, כך שלטענתה נושא העלויות הכלכליות לא רלוונטי בשלב זה.

מלשכתו של השר דרעי נמסר בתגובה ל'ידיעות אחרונות' כי "השר הוא זה שהעלה בפני הממשלה את הצורך בהסדרה תקציבית מוסכמת בין הרשויות ומשרד האוצר לצורך ביצוע דרכים נגישות לנכים. בעקבות תלונות רבות של ראשי רשויות כי לא הועברו אליהם תקציבים לביצוע הנגישות, כתב השר דרעי לראשי הערים, כי הוא תומך בבקשתם מהיועץ המשפטי לממשלה להורות לנציב שוויון הזכויות לחדול זמנית מלהוציא צווי נגישות או לבצע אכיפה פלילית. הפסקה זמנית זו נועדה למצוא את התקציבים שיאפשרו את ביצוע הנגישות לנכים".

 

ממרכז השלטון המקומי נמסר כי"הרשויות המקומיות פועלות לביצוע ההנגשה בהתאם למקורות התקציביים העומדים לרשותם ואף החלו בתהליך ההנגשה. עם זאת, כפי שהתרענו, ללא מקור תקציבי לטובת הנושא לא נוכל לסיים את היישום בפרק הזמן שנקבע באמצעות המשאבים הקיימים, ולכן צריכה להיות התגייסות ממשלתית לעמידה בפרקי הזמן שנקבעו. אנו מברכים על כך ששר הפנים הבין את המצב והתגייס למציאת פתרון לבעיה".