ללא כל ויכוח: במגדל העמק מציינים 5 שנים להקמת הגרעין התורני

אחד המפעלים שלדברי אנשי המקום גיבשו ותרמו רבות לקהילה, הוא מיזם 'כנפי רוח' שמספק לתלמידים חוויות לימוד מגוונות כמו נגרות, חקלאות וכדומה. מקימו אומר כי "הנחיתה בעיר הייתה עוטפת ומחבקת" ומסביר שהיעדר החיכוכים נבע מכך כמעט ולא היו משפחות דתיות צעירות בעיר

חדשות כיפה משה ויסטוך 28/08/17 16:16 ו באלול התשעז

ללא כל ויכוח: במגדל העמק מציינים 5 שנים להקמת הגרעין התורני
פעילות הגרעין ביום העצמאות, צילום: גרעין אורות יהודה

לצד תשבוחות רבים על פועלם סופגים בתקופה האחרונה אנשי הגרעינים התורניים לא מעט ביקורת, כשאת חלקם מאשימים בהתבדלות והקצנה דתית וחוסר מעורבות בחיי הקהילה אליה עברו. לרגל חגיגות חמש שנים להקמת הגרעין התורני במגדל העמק שנערכו בסוף השבוע האחרון, מנסים שניים, אחד איש הגרעין והשני יליד המקום, להציג חזות מעט שונה שנרקמת סביב אחד המפעלים החשובים באזור.

"הנחיתה בעיר הייתה עוטפת ומחבקת", מספר אבנר פניני שהגיע עם משפחתו לעיר בשנת 2013 לדבריו, "המשפחות הוותיקות מהציבור הדתי לאומי מאוד חיכו וייחלו להגעת משפחות צעירות, ועטפו וסייעו לגרעין בכל צעד ושעל". בנוסף לכך הוא מדגיש כי "גם מול שאר תושבי העיר החיבור הוא מיידי ונעים, יש שיתוף פעולה והרבה פרגון".

גם יו"ר הנהגת הורים של בית הספר האר"י ויליד העיר, שמעון דהן, שותף לתחושותיו של אבנר ומציין כי למרות שתחילה "היו כאלה ואחרים שחששו מאוד מכניסת הגרעין לאור הטענות שנישמעו ממקומות אחרים",מהר מאוד "הגרעין התורני הגרעין התקבל באהבה ובשמחה בעיר ובית ספר". לדבריו ההורים כיום "מאושרים שיש צמיחה אדירה בבית הספר גם ברישום התלמידים וגם ברמה הלימודית חברי הגרעין שותפים פעילים בהנהגה הבית סיפרית".

אחת מפעילות המיזם

אחת מפעילויות המיזםצילום: גרעין אורות יהודה

שיתוף הפעולה בין חברי הגרעין לאנשי המקום הוותיקים הוליד לפני שנתיים מיזם מעניין בשם 'כנפי רוח'. "מדובר בפרוייקט שהוקם ע"י מספר הורים מבית ספר האר"י בעיר, מתוך חלום להתרחב לבתי ספר אחרים ולערים אחרות" מספר אבנר ומסביר שהמטרה היא "לאפשר לתלמידים מרחב עבודה בקבוצות קטנות, בסגנונות למידה חוויתיים ויצירתיים כמו נגרות , מוזיקה או חקלאות".

לדבריו, תוצאותיה של חוויות הלימוד המיוחדת היא איוורור התלמידים והחיבור שלהם לעבודות הכפיים, "רק בשנה שעברה התחלנו עם  פרוייקט החקלאות והתחושה הייתה שהוא מכניס פריחה ולבלוב בכל בית הספר. החיבור הזה יצר תחושה של אכפתיות מהסביבה, של ראיה ירוקה, ושל התגייסות למען הכלל והסביבה".

שמעון, שעובד עם אבנר בצמידות בכל מה שקשור למיזם, מספק את זווית ראייתו על תוצאותיו החיוביות של הפרוייקט. לדבריו, "אנו כהנהגת הורים בית סיפרית רואים במיזם דבר חשוב וטוב ומצפים לראות אותו מתפתח ומתפרש על שעות נוספות". בנוסף הוא אומר כי הוא ממליץ בחום על הרחבת הפרוייקט לבתי ספר נוספים בעיר.

אחת מפעילויות המיזם

אחת מפעילויות המיזםצילום: גרעין אורות יהודה

הגרעין התורני במגדל העמק הוקם בשנת 2012 וכיום הוא מונה כ-60 משפחות, רובן הגיעו מכל קצוות הארץ וחלקן ילידי העיר. אנשי הגרעין אומרים כי אין למשפחות אפיון דתי או עדתי מסויים ולדבריהם הגיוון בין האנשים הוא גדול מאוד.

ביום רביעי שעבר ציינו רבים מתושבי העיר והסביבה חמש שנים להקמת גרעין 'אורות יהודה' בהפנינג גדול ובהופעה של חנן בן ארי. ראש העיר אלי ברדה שהגיע אירוע אמר כי מבחינתו הבאת הגרעין למגדל העמק היא בבחינת "חלום שהתגשם. ההורים וילדיהם השתלבו בהצלחה בקהילה ובמערכת החינוך".

חוגגים 5 שנים. חברי הגרעין ותושבי העיר והסביבה

חוגגים 5 שנים. חברי הגרעין ותושבי העיר והסביבהצילום: דוברות עיריית מגדל העמק

אבנר אומר ש'כנפי רוח' הוא רק חלק קטן מפעילות חברי הגרעין בעיר, "הגישה של משפחות הגרעין היא לקחת חלק בקיים, ולכן גם בקהילת בית ספר הממ"ד וגם בקהילות בתי הכנסת התקבלנו בהמון אהבה ואנחנו ממש מרגישים חלק". אחת הסיבות שלדעתו לא נוצרו חיכוכים בין ילידי המקום לאנשים שבאו מבחוץ היא העובדה שכמעט לא היו משפחות דתיות צעירות בעיר, "בניגוד לערים אחרות בהן יש קהילה קיימת ועלולה להיווצר תחרות או חיכוכים".

אבנר גם מציין כי גם לקהילה הוותיקה בעיר יש הרבה מה לתרום להם, "באנו למגדל העמק בגלל החום האנושי שיש בה, הפשטות והאהבה וזו התרומה הגדולה שאנחנו מקבלים. אנחנו 'נדבקים' באהבה, באכפתיות, בכנות, בחיבור טבעי לבורא עולם ולמסורת הטבעית שעוברת מדור לדור, וזה מה שנותן את התבלין והניחוח לכל הפעילויות שלנו".

שמעון מספר כי "הגרעין הביא לעיר את הרוח הדתית-לאומית ציונית וזה הדבר הבסיסי שלדעתי שהעיר הייתה חייבת. לדבריו, מעבר לכל הפעילויות יש גם חשיבות רבה לחיזוק "הזרם הדתי לאומי שנחלש בשנים האחרונות וכעת כולנו תקווה שהגרעין ימשיך לצמוח בכל הכח ואני מאחל להם המון הצלחה".