מעלעל: פרשני מדגמים

הבחירות, הסוף. מי היה רלוונטי ומי החליט לפרשן בעזרת תוצאות המדגמים? ובשביעי מספידים את המילה האחרונה. סיכום עלוני השבת

חדשות כיפה אלנתן זכריה, כיפה 22/03/15 17:28 ב בניסן התשעה

מעלעל: פרשני מדגמים
כיפה, צילום: כיפה

בסופן של בחירות, היחידים שיזכו להיכנס אל משכן הכנסת מרשימת 'הבית היהודי' יהיו חברי כנסת מכהנים ושני ח"כים חדשים משוריינים. מוזר לחשוב שממש לפני חודשיים (תקופת שיא בזיכרון הישראלי) התקיימו בחירות פנימיות למפלגת הציונות הדתית. עשרות מתמודדים, פרסומות ענק, קמפיינרים, סמסים ומיילים לכל מי שאי פעם העלה על דל שפתיו את צמד המילים 'הבית היהודי' וטררם ענק עד הגעת התוצאות. איזה אבסורד. רונן שובל, שהוצב אז במקום ה16 (לפני פטירתו של אורי אורבך ז"ל), היה נחשב ריאלי, שלא לדבר על הרב רונצקי מהמקום ה14. הכל נשאר חסר משמעות כשהגיעו תוצאות הבחירות, והשאירו את 'הבית היהודי' עם 8 מנדטים בלבד. שום שינוי משמעותי לא התרחש במבנה האנושי של המפלגה, טיפה יותר פרו-לגליזציה - הרבה פחות הומור ושנינות, אבל עולם כמנהגו ינהג והכל ימשיך להתגלגל כמו בקדנציה הקודמת. מערכת הבחירות הפנימיות נשארה רלוונטית כמו צ'ולנט ביום ראשון.

מגיע שאפו לכל העלונים שהצליחו להישאר רלוונטיים ולדחות את הוצאת העלון עד לאחר תוצאות המדגמים הראשוניים. אמנם חלק מהנתונים זזו והשתנו, אבל ברוב התכנים נלקחו מרווחי בטיחות כדי לא לטעות. גם לשביעי, גילוי דעת ונופים מגיע חיזוק על כך שהודיעו מראש במאמרי המערכת הפותחים שלהם שהעלון ירד לדפוס לפני פרסום המדגמים. בשבת בשבתו הרב רוזן, כהרגלו, כתב את הדברים במוצ"ש שעבר.

כמה מפרשני המגזר חיכו עד לתוצאות המדגם כדי לחשב לאחור את טעויות הקמפיין של 'הבית היהודי' ולהדפיס אותם על גבי העלונים. אין ממש חכמה גדולה להגיד אחר מעשה מה היו רגעי השפל במהלך כזה או אחר, פשוט מסתכלים בגוגל, בוחרים אירוע ומתנכלים לו - הכלל הוא למצוא את אחד האירועים שאף אחד עוד לא דיבר עליהם ולהגיד שזה הדבר ששינה את פני המפה הפוליטית. חגי הוברמן האשים במצב הרוח את הכיוון המדיני-ביטחוני שאליו פנה בנט בקמפיין שלו, במקום להתאים את עצמו וללכת על קו חברתי-כלכלי כמו שאר חבריו למירוץ. פרופ' אשר כהן, באותו עלון, מאשים בכלל את הניסיון לאחדות בציונות הדתית. מערכת עולם קטן דווקא מאשימה את הפלגנות בציבור. ארנון סגל, בעולם קטן, אומר שלולא פרשת אלי אוחנה הייתה המפלגה יכולה להיות גדולה יותר. המשחק הנחמד הזה של "בוא אני אגיד לך למה זה קרה", הוא לא יותר מאשר ניסיון שחצני להיכנס למוחם של מאות אלפי אנשים ולהחליט בשבילם למה הם עשו דבר מסוים.

אנונימיים הביתה

פרסומת מפחידה שפורסמה ברוב עלוני השבת, פונה אל בנט, ליצמן, דרעי וישי ודורשת מהם ליצור גוש אחד בקואליציה. הפרסומת על רקע שחור, המציגות תמונה מימי ההתנתקות של שתי חיילות שמוציאות מהבית, בפנים קרות וחתומות, ילדה שצורחת ובוכה, תחת הסלוגן "על טעות לא חוזרים פעמיים - קואליציה אחת - לא רק הערבים יכולים". מזעזע. המודעה, כמובן, לא חתומה תחת שום ארגון או אדם. אז ככה, דבר ראשון, עקב אילוצים שנכפו עליו, אלי ישי לא יוכל להיענות לדרישתכם. דבר שני, ראינו הרבה פרסומים במערכת הבחירות הזו בעילום שם, גם נגד בנט וגם נגד אלי ישי. הרעיון לצאת נגד אנשים או קבוצות עם אמירות מזעזעות ואז להיעלם בלי להגיד מי עומד מאחורי האמירה הזו הוא פחדני ולא רציני.

(צילום: אלנתן זכריה)

המילה האחרונה

בשביעי יצאה השבת כתבת שער על ירידת תוכנית הרדיו 'המילה האחרונה' בגל"צ. פרשת הורדת התוכנית עוררה הדים בציבור מכיוון שהתוכנית, שהיוותה גשר בין ימין ושמאל ובין דתיים וחילונים, נוסדה על-ידי אורי אורבך ז"ל והייתה אהודה מאוד. האייטם של משה גלנץ כתוב בצורה טובה ומביא אנשים ענייניים לעסוק בנושא. לשמחת רבים, הכותרת בעמוד השער שמכריזה שהתוכנית המיתולוגית יורדת משידור, הייתה רלוונטית לשבוע שעבר, מכיוון שבסוף השבוע הודיעה התחנה שהתוכנית עצמה לא יורדת אלא רק מחליפים את השדרנים.

מה?!

לסיום, אני רוצה להסב את תשומת לבכם למודעה שהתפרסמה בעולם קטן. אני נתתי לה את הכותרת: "מה???".

(צילום: אלנתן זכריה)



👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן