מסתבר שצה"ל לא חושב שנשים יכולות לעשות הכל כמו גברים

בשל פציעות מרובות בקרב חיילות, החליטו בצבא להקל על משרתי הגדודים המעורבים ולהקטין את מספר המחסניות שהם יידרשו לסחוב. דובר צה"ל: "המציאות המבצעית בגזרות מסוימות מאפשרת כוננות עם 4 מחסניות"

חדשות כיפה משה ויסטוך 20/12/16 15:59 כ בכסלו התשעז

מסתבר שצה"ל לא חושב שנשים יכולות לעשות הכל כמו גברים
דובר צהל, צילום: דובר צהל

אחרי עשרות כתבות, ראיונות ופרסום לחיילות וקצינות בצה"ל שהסבירו איך הן יכולות להיות חיילות בדיוק כמו הגברים נראה שצה"ל מוריד את רף המבצעיות של הגדודים המעורבים. בהחלטה יוצאת דופן הפחיתו בצבא את מספר המחסניות שמשרתי ומשרתות גדודי קרקל, ברדלס ודומיהם יידרשו לסחוב ל-4 בלבד.

ההחלטה נובעת על רקע הפציעות המרובות ושברי המאמץ של הבנות הלוחמות ביחידות המעורבות. עד כה נדרשו כל לוחם ולוחמת לסחוב כחלק מהכוננות האישית 6 מחסניות (במקומות מסויימים אף 7). בעקבות נתוני הפציעות, החליטו בצבא להקטין את מספר המחסניות, למשרתי היחידות המעורבות בלבד, ל-4.

שינוי נוסף צפוי להאריך את משך ההכשרה של הלוחמות בשבועיים נוספים, זאת כדי שבצה"ל יוכלו לפרוס את סרגל המאמצים שלהן על פני תקופה ארוכה יותר.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "כלל הלוחמים והלוחמות במערך הגנת הגבולות נדרשים לכשירות זהה ומוכשרים להתמודדות עם אתגרי משימתם. לאור המציאות המבצעית בגזרות מסוימות, מתאפשר ללוחמי ולוחמות המערך, להיות בכוננות עם 4 מחסניות ולא עם 6 מחסניות כפי שהיה נהוג עד עכשיו".


(צילום: פלאש 90. הדס פרוש)

לפני מספר שבועות נערך ב'כיפה' ראיון, בנושא בנות לוחמות, עם אל"מ במילואים רז שגיא, שמתנגד לפתיחת כל היחידות הלוחמות ואף חיבר ספר שלם בנושא שלטענתו "מתעסק בעיקר בפן המבצעי בצבא ולא בשיוויון". אחת הסיבות שהוא מנה בכדי להסביר את התנגדותו, היתה הורדת הרף עבור לוחמות, מה שלדבריו פוגע בסופו של דבר במבצעיות של צה"ל. "נשים לא עומדות ברף שמציבים בפני הגברים. אז מה עושים? מורידים להן את הרף. וזאת בניגוד להחלטת השופטים בבג"ץ אליס מילר, שבו רוב השופטים קבעו שאסור לצבא לעשות הנחות לנשים שמבקשות להתקבל ליחידות לוחמות"

לגבי קורס הטיס אותו סיימו בהצלחה כמה בנות אמר שגיא, "אני לא אשקר לך. מורידים את הרף בקורס טיס, ועדיין ביחס לכמות מתחילות הקורס, פחות בנות מוסמכות מבנים".

סא"ל במילואים פרופסור יובל חלד, מי שהיה הפיזיולג הראשי של צה"ל עד לא מזמן התייחס גם הוא לנושא הפיזיות הנדרשת מלוחם ועל ההבדלים בין בנים לבנות, "בממוצע יכולותיו הפיזיולוגיות של חייל גבר גבוהות יותר משל נשים", הוא אמר ל'כיפה' והוסיף ש-"זה לא אומר שאין נשים שיכולות לעשות את זה, אבל אחוז הנשים שמסוגלות לזה הוא קטן. המבחן הוא מבחן האדם ויכולותיו ולא מבחן המין או האג'נדה".

פרופ' חלד, שגם עמד בראש המכון לחקר הלוחם בצה"ל, סובר שצריך להיזהר מאוד בעניין שילוב הלוחמות ושאסור שזה יבוא על חשבון מבצעיות, "בנושא של שילוב נשים כלוחמות, המבחן הוא מבחן הביצוע עם הזהירות המחוייבת עבור אוכלוסיה שהיא ידועה שהיא חלשה יותר מבחינה פיזית, לא יעזור כלום". למי שהספיק לשכוח, הוא מזכיר ומדגיש "שצבא הוא מסגרת לוחמת ואלימה ומי שמתאים למערך הפיזי הזה הוא זה שיצליח. יש פה מאבק בין השוויון שהוא מצויין לבין הצורך לנצח במלחמה ופה מקבלי ההחלטות יצטרכו לקבל החלטה שהיא לא קלה, אבל היא צריכה להיות מקצועית כשבקצה נמצא הצורך להצליח במשימה ולהציל חיי אדם".

(צילום: דובר צהל)

הראיונות עם אל"מ במיל' שגיא ועם סא"ל במיל' פרופ' חלד, נערכו על רקע הצעת חוק של חברות הכנסת רחל עזריה ומרב מיכאלי, שמבקשות לפתוח את כל היחידות הלוחמות בפני נשים, כולל יחידות החי"ר והשיריון. בדף הפייסבוק שלה, כתה ח"כ מיכאלי כי ההצעה נועדה "לפתוח את המקצועות לנשים ובעיקר- לעבור למיון לפי כישורים ויכולות ולא לפי מגדר". בהמשך היא הבהירה לאן היא חותרת, "אל תטעו, חברות וחברים. החזון הפמיניסטי שלי הוא לא נשים קרביות בצבעי הסוואה עם סכין בין השיניים. החזון הפמיניסטי שלי הוא כמה שפחות מלחמה וכמה שפחות קרב בכלל. אבל החזון הפמיניסטי שלי הוא גם שוויון".

צה"ל מרבה לאחרונה לדבר על נושא השוויון בין המינים בצבא. עם זאת, בכל מה שנוגע למבצעיות, קשה להתעלם מכך שיש יחידות שמכשירות את הלוחמים והלוחמות שלהן לשאת רק 4 מחסניות, לעומת יחידות אחרות שמוכשרות לסחוב יותר. לפיכך קשה גם להתעלם מחוסר השוויון המובנה השורר בין היחידות השונות ועוד יותר קשה שלא להבחין מי היחידות שצה"ל מוכן לצאת עימן למלחמה ומי היחידות שתקרת הזכוכית שלהן נשארת בגבולות המדינה.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן