מספר שיא בגיוס הלוחמות בצה"ל

בשנת 2012 התגייסו 600 בנות ליחידות הלוחמות ואילו מחזור נובמבר, החותם את 2017, הראה כי המספר קפץ ל-2,700. פעילי 'אחים לנשק' חילקו עלונים שטענו לשיעור פציעות גדול יותר בקרב הבנות לעומת הבנים. גורמים צה"ל אמרו כי מדובר בנתונים ישנים ומעוותים

חדשות כיפה משה ויסטוך 16/11/17 09:59 כז בחשון התשעח

מספר שיא בגיוס הלוחמות בצה"ל
לוחמות בצה"ל, צילום: פלאש 90 אביר סולטן

עליה של מאות אחוזים בחמש השנים האחרונות בגיוס בנות ליחידות לוחמות, כך הראו נתוני גיוס נובמבר 2017 שהחל השבוע.

בשנת 2017 התגייסו כ-2,700 בנות ליחידות הלוחמות ובהן הגדודים המעורבים קרקל, אריות הירדן, ברדלס ולביא הבקעה. מדובר בעליה של של 350% ביחס למספר הלוחמות שהתגייסו בשנת 2012.

לפני חמש שנים קלטו בצה"ל 600 בנות לתפקידי לחימה, שנה לאחר מכן מספר הבנות יותר מהכפיל את עצמו ועמד על למעלה מ-1,300 ובהמשך הנתון עלה עד שהגיע למספר השיא שנרשם השנה. ביחס לשנה שעברה מדובר בעליה של כ-30% במספר הבנות שהתגייסו ליחידות הלוחמות

בצה"ל מייחסים את העליה השנה לשורת ההקלות שניתנו למשרתים בגדודים המעורבים לרבות ביטול בוחן המסלול והורדת מספר המחסניות, מהלכים שזכו לביקורות רבות שטענו כי בכך מודים בצבא כי הבנות אינן מסוגלות לעמוד ברף היכולות הפיזיולוגיות שאליו נדרשים הלוחמים ביחידות השונות.

פעילה בארגון עם עלון ההסברה

פעילה בארגון עם עלון ההסברהצילום: אחים לנשק

מי שהתבטאו בעבר נגד גיוס הבנות ליחידות הלוחמות ופעלו גם אתמול בנושא הם ארגון 'אחים לנשק' שחילק ברחבי הארץ עלוני הסברה תחת הכותרת: "גיוס לוחמות — פגיעה אנושה בחוסן הביטחוני של מדינת ישראל".

בין הנכתב בעלונים שחולקו נטען כי 46% מכלל הלוחמות ייפצעו במהלך שרותן הצבאי לעומת 24% מכלל הלוחמים, ש־69% מהלוחמות הנושרות מהגדודים הקרביים עושות זאת בגלל סיבה רפואית, ושבאופן כללי ישנם פערים גדולים בכל המדדים בין גדוד מעורב לבין גדוד לוחמים.

בצה"ל טענו, כך לפי הדיווח הבוקר (חמישי) ב'ידיעות אחרונות', כי הנתונים מעוותים ונכונים לשנת 2012. בנוסף טענו גורמים בצבא כי מדובר "בשימוש ציני בנתונים ישנים במטרה לפגוע בגיוס הבנות" וכי בעקבות התכניות המיוחדות שנבנו והותאמו ללוחמות שיעור הפציעות בין הבנים לבנות זהה ועומד על 26% בלבד.

מ'אחים לנשק' נמסר: "מטרתינו אחת היא - לחזק את צה"ל ולשמור על ערכיו ועוצמתו. חשוב לנו שבנות הנוער המדהימות שעומדות לפני גיוס יכירו את מה שהצבא מנסה להסתיר מהן כדי שיוכלו לשרת באופן משמעותי בתפקידים המתאימים להן ולא ביחידות הלוחמות המעורבות המחלישות את צה"ל. נמשיך לפעול לחיזוק המוטיבציה של בני הנוער להתגייס, ועם זאת לשמור על עוצמתו של צה״ל".

צילום של העלון נגד גיוס הלוחמות

צילום של העלון נגד גיוס הלוחמותצילום: אחים לנשק