מסמך עתיק חושף: כך סייע הרב קוק להצלת האדמו"ר מזווהיל

במכתב למושל הבריטי מ-1925 מפציר הרב קוק לסייע בהבאת האדמו"ר לארץ, לאחר שנרדף ברוסיה בשל היותו מלמד תורה. בבית הרב התרגשו מהתגלית: "דאג לכלל ישראל וביקש לחזק באופן הראוי את הבית הלאומי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/03/18 12:46 כה באדר התשעח

מסמך עתיק חושף: כך סייע הרב קוק להצלת האדמו"ר מזווהיל
הרב קוק, צילום: ויקיפדיה

תגלית חדשה שנמצאה לאחרונה במרכז התיעודי של בית הרב קוק מלמדת על פועלו של הרב קוק להצלת האדמו"ר מזווהיל בשנת 1925, כשהיה בסכנת מוות בשל היותו מלמד תורה. 

האדמו"ר, רבי שלמה גולדמן זצ"ל, שימש כמורה הוראה ברוסיה הקומוניסטית ולמעשה עבר בכך על החוק שאסר זאת. הוא נאלץ לברוח כדי שלא ייתפס, ויחד עם נכדו ניסה בכל דרך להגיע לארץ. 

הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל, שהיה ידידו, קיבל ממנו מברק בעניין, ועשה מאמצים גדולים כדי להביא לארץ. בין היתר כתב הרב מכתב למושל הבריטי, שבו ביקש לפעול למען הבאתו של האדמו"ר לארץ ישראל. במכתבו, שנמצא לאחרונה, הדגיש הרב קוק כי האדמו"ר יפרנס את עצמו ולא יהיה לנטל על הציבור, זאת מכיוון שידע שיש קושי להביא לארץ רבנים שלא יתנו יד בעבודה

"הרב שלמה גולדמן הוא רב מובהק ומפורסם. בואו הנה יהיה לתועלת לענייני היהדות בארץ ישראל. הוא יתפרנס פה בכבוד ולא ייפול למשא על הצבור", כתב הרב קוק.

"הננו אסירי תודה למעלת כבודו בהואילו לסדר שיינתנו הויזות הדרושות לבוא אל הארץ להרב הנזכר שהוא נלחץ מעול הבולשיביקים בתור דתי, ולנכדו מבנו מרדכי. הוא בן 66 שנה, נכדו מרדכי בן 17 שנה. ובזה הננו מתכבדים אדון נכבד מאוד, להיות הסרים למשמעתו".

המכתב ששלח הרב קוק למושל הבריטי

המכתב ששלח הרב קוק למושל הבריטיצילום: ארכיון בית הרב קוק

על התגלית החדשה אמרו בבית הרב קוק כי "הרב קוק דאג לכלל ישראל וביקש לחזק באופן הראוי את הבית הלאומי שהלך והוקם בארץ ישראל, בתקווה שאחרי הצהרת בלפור, שבה גם היה מעורב באופן מכריע בהיותו רב קהילת מחזיקי הדת בלונדון, תיבנה מדינה יהודית תורנית. כך למעשה חיזק הרב קוק את עולם התורה בארץ ישראל וכך צריך גם היום ללכת בדרכו ולחזק את עולם התורה והיראה".

הרב דוד סתיו, נינו של האדמו"ר מזווהיל שניצל הודות לסיועו של הרב קוק, אמר: "הימים היו ימי תחילת השלטון הקומוניסטי, ודודי, הרב מרדכי נכדו של האדמו"ר, היה נחוש לעלות לארץ בהבינו שאין עתיד יהודי באוקראינה. הוא גרר את הסבא איתו וביחד עלו לארץ.

"הקשר בין סבי זקני להרב קוק זצ"ל הוא מן המפורסמות. הוא העריץ את הרב קוק ונהג  לקיים הקבלת פני רבו כל ראש חודש ולבקרו. יש אומרים שהיו עוסקים אז בהלכות קדוש החודש. דודי הרב מרדכי המוזכר בבקשה זו למד לאחר מכן בישיבת מרכז הרב".

בבית הרב קוק סיפרו שבעת לימודיו של הרב סתיו במרכז הרב, הרב אברהם שפירא היה אוהב להגיד לכולם שהוא מתגאה בכך ש"נכדו של רייב שלומק'ה מזווהיל" לומד אצלו בישיבה.