מנהל בכיר במשרד הדתות: "אין שום מסוגלות להוביל את הכשרות לחוף מבטחים"

מנהל מחלקת אסדרה-כשרות במשרד הדתות, עמיחי פילבר, הודיע למנכ"ל המשרד על סיום תפקידו מאחר ולטענתו למרות "מצבה האנוש של מערכת הכשרות, אין לרבנות אפילו תחילתה של תוכנית"

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/04/18 20:35 ט באייר התשעח

מנהל בכיר במשרד הדתות: "אין שום מסוגלות להוביל את הכשרות לחוף מבטחים"
אילוסטרציה - להמחשה בלבד, צילום: yaakov Naumi/Flash90

אחד המנהלים הבכירים במשרד לשירותי דת הודיע על סיום תפקידו, בטענה שהרבנות הראשית אינה יכולה לשפר ולשנות את "מצבה האנוש של מערכת הכשרות". כך פורסם הערב לראשונה באתר 'כיכר השבת'.

מנהל מחלקת אסדרה-כשרות במשרד הדתות, עמיחי פילבר, שיגר למנכ"ל המשרד עודד פלוס וטען בנחרצות כי במתכונת הנוכחית אין לרבנות הראשית יכולת לעורר שינוי במערך הכשרות

לדבריו, כבר לפני חצי שנה התריע על המצב, "האמנתי כי לאור מצבה האנוש של מערכת הכשרות ושעון החול של פסיקת בג"צ, הקו הקיצוני שנקטתי והזעקה שזעקתי יחזירו את השפיות למערכת, והמשרד יחזיר לידיו את הובלת הסדרת מערכת הכשרות".

עוד הוא כתב לפלוס כי "בחצי שנה שעברה הוכח מעבר לכל ספק שלמנכ"ל הרבנות הראשית ולאגף הכשרות הארצית אין שום מסוגלות להוביל את הכשרות לחוף מבטחים, ולמרות שחלפו כמעט שנתיים מאז הפעיל בג"ץ את הספירה לאחור - אין לרבנות אפילו תחילתה של תוכנית להסדרת מערכת הכשרות".

פילבר האשים במכתבו את בכירי המשרד והרבנות הראשות וטען כי "למרות בקשותיי להסדיר את העניין מול הנציבות ולמרות עמדתם הברורה של הרב הראשי הרב דוד לאו והשר דוד אזולאי בסוגיה זו - בחרה הנהלת המשרד, מסיבותיה, להשאיר את המצב כמו שהוא, ולהפקיר את עתידה של מערכת הכשרות בידי גורמים ברבנות הראשית (שפועלים בניגוד לעמדת הרב הראשי) שאין להם את הידע והיכולת להביא את השינוי הנדרש".

במכתב התגובה של מנכ"ל המשרד לשירותי דת לפילבר הוא כתב בין היתר כי "בניגוד לאמור במכתבך, איש לא המעיט במשמעות פסקי הדין ואמירות בתי המשפט. הרב הראשי הקים ועדה שישבה על המדוכה ואכן אני מסכים כי ראוי היה שנוזמן ונהווה חלק מהוועדה ולא רק בשלב גיבוש המסקנות, ולדעתי ראוי היה, שאתה שמוביל את התחום במשרד, תהיה שותף מלא". 

פלוס מתח בהמשך ביקורת על גורמים ברבנות הראשית, "מאוד לא אהבתי, בלשון המעטה, את ההתנהלות מולך, מצד גורמים ברבנות, וגם אם בנקודות מסוימות עשית שגיאות, היה לא נכון להעצים אותן". עוד כתב כי "לנוכח הרצון שלי להתקדם ולפעול, בקשתי ממך לגלות גמישות וגם לאחר שגילת את הגמישות ומחלת על כבודך האישי והמקצועי, יותר מפעם אחת, העוינות כלפיך נמשכה". 

על ניתוחו של פילבר את מצב הכשרות הקיים והסיכוי לשנותו אמר כי הוא "מאמין ומקווה שאתה טועה בהערכות שלך ביחס ליכולת להוביל שינוי".