מנדלבליט לבג"ץ על חוק ההסדרה: "בלתי חוקתי. הפליה חמורה כלפי האוכלוסיה הפלסטינית"

היועץ המשפטי לממשלה הגיש את עמדתו בנוגע לחוק שאמור להסדיר את ההתיישבות ושנחקק ביוזמת הבית היהודי רק בחודש פברואר האחרון, "אין מנוס מהכרזה שיפוטית על חוק ההסדרה כחוק בלתי חוקתי, אשר דינו-בטלות"

חדשות כיפה משה ויסטוך 22/11/17 14:34 ד בכסלו התשעח

מנדלבליט לבג"ץ על חוק ההסדרה: "בלתי חוקתי. הפליה חמורה כלפי האוכלוסיה הפלסטינית"
פועל בניגוד לרצונה. מנדלבליט ושקד, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הגיש היום (רביעי) לבג''ץ את תשובתו לעתירות נגד חוק ההסדרה וקבע כי הוא בלתי חוקתי.

על החוק, שהובילה סיעת הבית היהודי במטרה להסדיר את כלל היישובים ביהודה ושומרון, אמר מנדלבליט כי סופו להימחק מספר החוקים של מדינת ישראל.

"אין מנוס מהכרזה שיפוטית על חוק ההסדרה כחוק בלתי חוקתי שדינו להתבטל" , אמר היועץ המשפטי לממשלה. כזכור, החוק עבר בחודש פברואר האחרון בכנסת אך באוגוסט הקפיא בג"ץ את את ביצועו עד לדיונים שאמורים להתקיים בנושא.

מנדלבליט הודה בחוות דעתו כי תכלית החוק ראוה כשהוא נועד לטפל בבעיותיהם של "מתיישבים תמי לב באשר נקלעו לסיטואציה שלא בטובתם", אך לטענתו הוא מתייחס גם "למצבים שבהם אין הצדקה לכך".

לדבריו, "ההסדר שנקבע בחוק הוא הסדר גורף ופוגעני, אשר נותן עדיפות מוחלטת לזכויות ולאינטרסים של המתיישב על פני זכויותיהם הקנייניות של בעלי הזכויות במקרקעין באזור...תוך התעלמות גורפת מיתר השיקולים הצריכים לעניין" לטענתו, "החוק גם יגרום להפליה חמורה כלפי האוכלוסיה הפלסטינית באזור".

חוק ההסדרה נחקק במטרה להסדיר את היישובים ביהודה ושומרון וכדי להימנע מפינויים כדוגמת עמונה, תשעת הבתים בעפרה ושכונת נתיב האבות שבגוש עציון.

יו"ר סיעת הבית היהודי ואחת מיוזמות החוק,  ח"כ שולי מועלם רפאלי, התייחסה לעמדתו של מנדלבליט ואמר כי "חוק ההסדרה נוגע בדרכי פתרון בסוגיית ליבה של ההתיישבות ביהודה ושומרון. אני מצרה על בחירתו של היועץ המשפטי לממשלה להתנגד לחוק שעבר בוועדת השרים ובכנסת תוך השקעת שעות רבות של דיונים".

לדבריה, "במידה והחוק יבוטל בבג"ץ לא יהיה מנוס ונקדם את חוק יסוד החקיקה ונחוקק את פסקת ההתגברות. יש לבלום את האבסורד בו הבג"ץ הפך לכלי שרת עבור הפלסטינים ועוזריהם בארגוני שמאל קיצוני".