ממשיכים להצטיין: בתי הספר הדתיים מובילים במדדי ההצטיינות של משרד החינוך

מערכת חדשה שנחשפה על ידי משרד החינוך מאפשרת לבדוק באופן שקוף איזה בתי ספר עמדו בהצלחה בשורת מדדים שנבחרו, כמו מעורבות חברתית, זכאות לבגרול אל מול נשירת תלמידים ועוד. בנט: "השלמנו את המהלך של הרחבת השקיפות בחינוך".

חדשות כיפה משה ויסטוך 22/08/17 08:38 ל באב התשעז

ממשיכים להצטיין: בתי הספר הדתיים מובילים במדדי ההצטיינות של משרד החינוך
תלמידי ישיבה. למצולמים אין קשר למאמר, צילום: פלאש 90. יוסי זמיר

משרד החינוך השיק הבוקר (שלישי) מערכת חדשה, שתאפשר לכל דורש לצפות במידע  אודות הצטיינותם או כישלונם של בתי ספר ביחס למדדים שונים כמו אחוז זכאות לבגרות ביחס לנשירה, שיעור השתתפות התלמידים במעורבות חברתית ולהבדיל באירועים אלימים ועוד עשרות מדדים שונים.

הקריטריונים לבחינת מוסדות החינוך פורסמו לפני שנה וכיום ניתן להשוות בין בתי הספר ברמה ארצית, יישובית, לפי בתי ספר מאותו סוג וכדומה. מבדיקת הנתונים ניתן להבחין כי גם בקבוצות המדדים האלה מוסדות החינוך של הצייונות הדתית התברגו במקומות גבוהים, כפי שהיה ברשימת בתי הספר המצטיינים

למשל מבדיקת התיכונים בהם הושג היחס הנמוך ביותר בין הזכאים לבגרות לכמות הנושרים עלה כי מבין עשרת בתי הספר המובילים, שישה משתייכים לחמ"ד. אולפנות בני עקיבא בערד וצביה- עזתה היו עם 0% (כלומר 100 אחוז זכאיות לבגרות לעומת אי נשירה), ישיבת צביה אשקלון עם 0.3%, אולפנת בני עקיבא כפר פינס 0.4%, אולפנת אבן שמואל עם 0.8% ואולפנת תהילה בירושלים עם 1.2%.

במדד עשרת התיכונים בהם שיעור המורים בעלי תואר שני ומעלה הוא הגבוה ביותר, ניצבו שלושה מוסדות מהחמ"ד, הישיבות בני צבי מבית אל, תורה ומדע בירושלים ובני חיל שומרון מהיישוב קדומים.

מדד נוסף שנבדק הוא התיכונים שבהם אחוז תלמידים גבוה מרגיש סיוע ותמיכה מצוות המורים, בו התברגו שניים מהמוסדות הדתיים לאומיים. הישיבה התיכונית במצפה רמון עם 87.2% ואולפנת בני עקיבא ערד עם 79.2%.

שר החינוך עם תלמידים

שר החינוך עם תלמידיםצילום: פלאש 90. גרשון אלינסטון

שר החינוך נפתלי בנט התייחס למערכת החדשה ואמר במשרדו "מביאים בשורה גדולה לציבור ההורים בישראל ולציבור אנשי החינוך והחוקרים. היום השלמנו את המהלך של הרחבת השקיפות בחינוך. מערכת השקיפות שעלתה היום לאוויר פורסת בפני הציבור בישראל מסד רחב ביותר של נתונים".

לדבריו הנתונים "כוללים 21 מדדים המשקפים את העשייה הענפה והמכובדת של בתי הספר. לצדם, נתוני ההשקעות של המשרד ברמה הארצית, המחוזית והבית ספרית. ההשקעות הרבות מצביעות באופן ברור שצמצמנו את הפערים בחינוך היסודי ובחטיבות הביניים. יש לנו עבודה בתיכון, ובכוונתנו לשנות גם שם את המצב. באתר עוד שורה רחבה של נתונים, וזאת חלק מהמדיניות שאני מוביל ומאמין בה - מקסימום מידע ומקסימום כלים להורים. אני מאמין במתן דין וחשבון ציבורי, ובהקשר זה האתר הינו כלי מהפכני".

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב הוסיף כי הם עשו "צעד נוסף וגדול בהשלמת הנתונים המוצגים לציבור בישראל. לאחרונה, פרסם המשרד את האתר מיצ"ב ברשת וכן את מתווה התגמול הדיפרנציאלי. היום אנחנו משלימים עוד מהלך רחב היקף ומשמעותי. אנו מעלים את אתר השקיפות בחינוך הכולל מערך גדול של נתונים שיאפשרו למשתמש בו לערוך שורה של השוואות, חיתוכים, הפקת דוחות ועוד שורה של פעולות אחרות. אין לי ספק שהאתר יהווה כלי עבודה משמועתי בעבור הרשויות, ציבור החינוך בישראל ובעבור ההורים שיוכלו לקבל תמונת מצב פרטנית ומלאה על המוסד בו לומד ילדם. אני מברך את הצוות המקצועי של המשרד אשר פעל ללא לאות כדי לאפשר לציבור לקבל שירות חינוכי מקצועי ואיכותי".