"מי שרצה לרקוד על הדם כי הפמיניסטיות יחבקו אותו - שיבושם לו"

הרב קלנר התייחס לסערה שחוללו דבריו בראיון לעלון 'עולם קטן', "אני לא מזלזל בשום בן אדם ובשום בת אדם. התשובה החריפה שלי נבעה מתוך אחריות של מחנך. צריך מדרשות, אבל אם יוצרים בהן העתקה מאטמוספרה ישיבתית – אז מה עשינו?"

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/02/18 15:24 כט בשבט התשעח

"מי שרצה לרקוד על הדם כי הפמיניסטיות יחבקו אותו - שיבושם לו"
הרב יוסף קלנר, צילום: באדיבות המצלם

בסערת הרב קלנר לקחו חלק כמעט כולם, חוץ מהרב עצמו שמלבד שיגור תגובה והבהרה לא התבטא בנושא. בעלון 'עולם קטן' שיפורסם בשבת הקרובה קיים רועי אהרוני ראיון נרחב עם הר"מ מעלי שהדברים שאמר על הנשים גררו גל מחאה גדול בציונות הדתית.

"בתרבות המערב ערך החיים הוא נהנתנות", הוא טען וציין שדווקא לפיה מעמד האישה נחות, "התכונות הנדרשות לכך אינן התכונות הנשיות, ולכן אין שום הערכה מערבית למעלותיה של האישה".

לדבריו, "ביהדות דווקא לאישה ישנן התכונות הנערצות - הרוך, העדינות, התום, השקט, האינסטינקטיביות, האינטואיטיביות, הבינה הנשית. אלו ממדי אינטליגנציה שהם ביטוי של חיוּת ישראלית".

עוד הוא אמר כי ישנה חשיבות גדולה לשילוב הכוחות בין גברים ונשים, "רק באמצעות השילוב בין השניים תצמח פה חברה אידיאלית. הנקודה העיקרית שנגדה אני לוחם היא הסגנון של החינוך הנשי, שהוא מוכרח להיות כך שהאיכות הנשית תפותח. לא רק למען הנשים – אלא גם למען המשפחה, החברה, האומה והאנושות כולה. האיכות הזו לא מתפתחת בכך שמעצימים באישה את הצדדים הגבריים, ולא בכך שמכניסים אותה למערכת ערכים מערבית שמעריצה את ההישגיות הגברית.

כששמעתי את השאלה הזו חשתי את שטיפת המוח של רחוב התקשורת הפמיניסטית הבוקעת מגרונו, שהיא חזקה יותר מכל מה שאני מסביר במשך שיעורים רבים

לדבריו, "את הגבר צריך לפתח כגבר ואת האישה כאישה. אימוץ הגבריות בעולם הנשי נובע מבלבול ערכים מוחלט ומחדירת הדומיננטיות של התרבות המערבית כ'מובן מאליו' שכולם חיים בו ולא מסוגלים לחשוב אחרת. ה'מובן מאליו' הזה לא רק טמטם את התקשורת, את האקדמיה ואת התרבות האמנותית, אלא חדר גם למדרשות ולאולפנות".

על הנקודה הזאת הדיוק הוא טוען שהגיב בחריפות, "נגד זה יצאתי. אני לא מזלזל בשום בן אדם ובשום בת אדם, והחיים בסביבתי יודעים זאת. אבל אני בז לתרבות ולאידיאה הזו, שמזלזלת בדמות הנשית העליונה. לכל אורך ההיסטוריה, התרבות האנושית רצחה את האישה בהתייחסה אליה כאל אובייקט מיני. עתה היא רוצחת אותה פעם נוספת, כשהיא נותנת לה פתח מילוט מהיחס כאובייקט מיני, אם תסכים להעצים את צדדיה הגבריים – כלומר, אם תסכים להיות מנכ"לית אסרטיבית שעושה כסף, מלומדת רבת-תארים אקדמיים, או משפטנית מפולפלת, אוגדונרית או לכל הפחות טייסת, וחבל שלא שייטת; בכך עונה על הקריטריונים שהחברה הגברית-מטריאליסטית מעריכה, ואז תוכל לקבל בחזרה את כבודה האבוד. למציאות האומללה הזו אני בז".

הרב קלנר הבהיר כי הדברים החריפים והבוטים שאמר היו בתגובה לשאלה שזיהה כ"שטיפת מוח פמיניסטית" שחדרה גם לבית המדרש וכחלק ממהלך חינוכי שנראה רע רק כי יצא החוצה, "הצגתי לפני הבחורים את המניעות שהרב קוק מונה, כדי לחדד את הדילמה, שבסופו של דבר הרב מיישב אותה בסוף הפסקה. בעוד אנו עוסקים במניעות הללו, קפץ אחד הבחורים ושאל – 'למה אנחנו רגילים להגיד שנשים הן רוחניות והגברים הם מעשיים?'

סטלה הנדלר

הצלחת הבנות לא צריכה להימדד בעיניים מערביות או גבריות. מנכ"לית בזק סטלה הנדלרצילום: Moshe Shai/Flash90

"כששמעתי את השאלה הזו חשתי את שטיפת המוח של רחוב התקשורת הפמיניסטית הבוקעת מגרונו, שהיא חזקה יותר מכל מה שאני מסביר במשך שיעורים רבים.

"התשובה החריפה שלי נבעה מתוך אחריות של מחנך. מי שלא היה במקום החינוכי הזה, לא מבין את הסיטואציה, את הניואנסים ואת האטמוספירה החינוכית. ניערתי אותו בסגנון שניערתי אותו. אינני מתחרט על זה, זו הייתה עבודה מצוינת. אלא מאי, כשדבר שמתרחש בתוך החממה החינוכית יוצא לציבור הרחב זו קטסטרופה".

אני מצפה מתלמידי חכמים שלכל הפחות ייתנו קרדיט וילמדו זכות. מי שלמרות זאת רוצה לרקוד פה על הדם ולהרוויח כמה נקודות כי הפמיניסטיות יחבקו אותו – שיבושם לו

את השימוש במונח "בחורילות" הוא הסביר בכך שלמרות שיש נשים שאולי נועדו לתפקידים בכירים, אין זה טבעי שזו תהיה שאיפת כלל הנשים, "אין לי דבר נגד ילדה שנולדה עם נטיות וכישרונות שכאלה, שתפתח אותם כרצונה וכיד הכישרון שחלק לה הקדוש ברוך הוא. אך כאשר האווירה הכללית נותנת דחיפה ולגיטימיות בעיקר לכיוונים הבלתי רגילים האלה, זה מוביל את הבנות כולן להשתדל להעצים צדדים שבאופן טבעי הם אינם הצדדים החזקים של אישיותן, וממילא הסיכויים שלהן להגיע להישגים בהם היא נמוכה, ורמת התסכולים הנפשיים שזה יוצר היא גבוהה".

לר גם היו טענות קשות נגד אלה שביקרו אותו בחריפות, ביניהם גם רבנים, למרות שלטענתו הם כלל לא מכירים את תורתו ומשנתו המלאה, "אני מצפה מתלמידי חכמים שלכל הפחות ייתנו קרדיט וילמדו זכות. הם מכירים מקרוב את התהליך החינוכי, ויודעים שלא נכון לקבול על הדרך שבה עושים טיפול אישי לבחור מסוים. ומי שלמרות זאת רוצה לרקוד פה על הדם ולהרוויח כמה נקודות כי הפמיניסטיות יחבקו אותו – שיבושם לו".

אז מה המדרשה המתאימה לך ביותר?

צריך מדרשות אבל שלא יהיו העתק של הישיבות. למצולמות אין קשר לכתבה
צילום: פלאש 90

את הדברים שאמר נגד המדרשות הוא הסביר בכך ש"צריך מדרשות – הבנות רוצות ללמוד תורה, וודאי שצריך לתת להן. אבל השאלה היא איך מלמדים אותן תורה. אם יוצרים במדרשות אטמוספרה רוחנית שהיא העתקה מאטמוספרה ישיבתית – אז מה עשינו? אנחנו הולכים שבי אחרי התרבות המערבית שנגדה אנו נלחמים. ככה לא נותנים יד לתחייה הרוחנית של עם ישראל, אלא למחיקת הצורה של עם ישראל, וכל זאת תחת הכותרת 'לימוד תורה'".

הרב קלנר הסביר שהוא מבין במידה מסויימת את הביקורת שנמתחה עליו, "בטח שאני מבין. מבחינת האוריינטציה החילונית, כששבויים בסולם הערכים של תרבות המערב, אפשר לראות פה רק אדם המבזה נשים. הם לא שמעו את משנתי הפילוסופית, אז הדבר היחיד שהם יכולים לעשות הוא לשדר קטע שבו רב מסתלבט בסגנון של גסות רחובית ובז לנשים. מבחינתם, ירקתי על כל מה שהם מעריכים; אז מה עוד נותר להם לחשוב עליי, מלבד זה שאני שטני ומופרע?

"אלו התגובות של אנשים שאוחזים בתפיסה חילונית, ואינני מאשים אותם. אבל הסיפור הזה גם הכניס לצנטריפוגה את כל החברה הדתית-לאומית. זה היה מקרה-מבחן כדי לגלות את התשתית הרוחנית שביסוד החברה. כל אחד מבקר את זה מכיוון אחר, אבל הצד השווה שבכולם הוא שהם מרגישים שאני נגדם. מכיוון שאני נלחם נגד אידיאה שביסוד התרבות, כל אחד מרגיש שאני נגדו. אף על פי שאיני נלחם נגד שום אדם פרטי – אני נלחם מלחמת תרבות.

על ההתנצלות ששיגר ליאיר שרקי שפרסם את הכתבה הוא אמר: "הגעתי בשבוע שעבר לעלי, ונתנו לי תמלול של הדברים ששלחו מערוץ 2, ולא האמנתי למראה עיניי. באותו זמן עוד לא זכרתי את השיעור הזה בכלל, כל מה שהיה לנגד עיניי היה התמלול המקוטע הזה, שממנו אי אפשר להבין שום דבר מלבד עלבונות נגד נשים. לא הבנתי איך אמרתי מילים כאלה מול הבחורים שמולי? ודאי שאתנצל על העלבון שאפשר לחוש מהמילים הללו. אם הייתי מבין את המילים הללו כמו שהצופה מבין, גם אני הייתי מגנה אותן – גם אם לא בפראות של כל הטוקבקיסטים".

הרב אלי סדן

הרב אלי סדןצילום: תקשורת ודוברות דינה אברמסון 

הרב חלק על ניתוחו של הרב אלי סדן שהתנצל על הדברים שאמר והוסיף כי מתנהלת מלחמה נגד עלי. לשיטתו, "לא מדובר רק בקרב מול עלי, אלא במלחמה. זו מלחמה שיטתית נגד התורה, נגד האופי התרבותי התורני החדש שצומח, ועלי היא אחד הביטויים שלו. צריך להרגיש כבוד שמנגחים את עלי, מכיוון שאם כל כך הרבה כלבים נובחים – זה אומר שהשיירה עוברת.

אז האם הוא ייזהר יותר בעתיד? "ממש לא. אם אתחיל עכשיו לחשוב על כל מילה מחשש שכַּתב יעוות אותה, לא אוציא מילה, ובזאת המטרה שלהם הושגה. אני לא מתכוון לשנות את אישיותי, את ערכיי ואת סגנוני. מי שעוקב אחרי השיעורים שלי, יודע שהתנסחויות כאלה חריפות הן אולי חצי אחוז מבחינה כמותית, ומבחינה איכותית – פרומיל מכלל הדברים שהם שומעים ממני. בני התורה לא מוכנים שיעשו סיכול ממוקד במעבירי שיעורים, וההמון הרחב מבין איך התקשורת עובדת, ורמת האמון שלו בה היא בהתאם.

"יש 'נשמות טהורות' שעברו אחרי מאות אם לא אלפי שעות של שיעוריי כדי למצוא משהו שאפשר יהיה ללכלך בו. 'הנשמה הטהורה' הזו כבר צריכה להיות חצי 'גדולת הדור' אחרי שמיעת כל כך הרבה שיעורים. לך תדע מי מממן את זה... אנחנו לא תמימים, אנחנו מבינים את הכוחות שאנחנו עומדים מולם. שיפחדו, כי אנחנו ננצח. ההגינות, המוסר, הצדק, הקודש, הטוהר והעצמה של תורת ישראל ינצחו".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן