מי הרבנים שנכנסו ל-"רשימה השחורה" של הרבנות הראשית?

בעקבות עתירה של מכון 'עתים' פרסמה הרבנות את שמות הרבנים מחו"ל שהיא לא מכירה בגיוריהם. מרביתם רפורמים או קונסרבטיבים, אך יש ביניהם גם לא מעט אורתודקסים כמו רב הקהילה לשעבר של איוונקה טראמפ ומקורבו של ראש ממשלת קנדה

חדשות כיפה משה ויסטוך 09/07/17 13:32 טו בתמוז התשעז

מי הרבנים שנכנסו ל-"רשימה השחורה" של הרבנות הראשית?
הרשימה השחורה נחשפת. הרב לאו והרב יוסף, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

מה משותף לרב חב"דניק, רב שהוסמך לרבנות על ידי הרב משה פיינשטיין ורב שזכה בפרס מוסקוביץ' לציונות? כולם רבנים אורתודוקסים מחו"ל שהרבנות הראשית אינה מכירה בגיוריהם. כך עולה מרשימה מיוחדת שבית המשפט חייב את הרבנות הראשית להגיש בעקבות עתירה שהוגשה בנושא.

במשך שנים פסלה הרבנות את גיורם של רבנים שונים ברחבי העולם בטענות שונות, כשרוב הרבנים משתייכים לתנועה הרפורמית או הקונסרבטיבית.

עם זאת מעיון ברשימה שהגיעה לידי 'כיפה' עולה, כי בין 160 הרבנים שנכנס ל'רשימה השחורה' של הרבנות ניתן למצוא גם לא מעט רבנים אורתודוקסים ומוכרים ממדינות שונות כמו ארצות הברית, קנדה, דרום אפריקה, אנגליה ועוד.

בין הרבנים האורתודוקסים שהרבנות הראשית לא מכירה בגיוריהם, ניתן לציין את הרב יהושע פאס, ממייסדי ארגון 'נפש בנפש' שזכה בשנת 2011 בפרס מוסקוביץ' לציונות. רב נוסף הוא אחד הרבנים הבכירים בקנדה, הרב אדם שאייר ,מי שנחשב למקורבו של ראש הממשלה הקנדי ג'אסטין טרודו.

מי שעוד נכלל ברשימה הלא מחמיאה הוא הרב ברוך גודמן, המשתייך לזרם חב"ד ומשמש כרב הקמפוס של אוניברסיטת 'ראטגרס' והרב דניאל קראוס, רבה של 'קהילת ישורון' אליה השתייכו עד לא מזמן בני הזוג ג'ארד קושנר ואיוונקה טראמם ומי שנחשב לסגנו של רבם האישי, הרב יחזקאל לוקשטיין.

רבנים אורתודוקסים נוספים שהרבנות לא מוכנה לקבל את הליכי הגיור שלהם, הם הרב אלן אדלר, נשיא מועצת הרבנים של בולטימור, הרב ג'ייסון הרמן, מנהל אגודת הרבנות הבינלאומית וחבר 'רבנים ללא גבולות', הרב בארי דולינגר, מחבר הנאמנים של הברית היהודית של רוד איילנד ומרכז חינוך השואה ועוד.

יש לציין, כי עד היום הייתה רשימת הרבנים מהתפוצות חסויה והרבנות הראשית נאלצה לחשוף אותה בפני ארגון 'עתים', לאחר מאבק משפטי ממושך, במהלכו דרשו בארגון שהרבנות תגבש קריטריונים מסודרים להכרה ברבני חו"ל.

כזכור, לפני מספר חודשים התפרסם מקרה בו נודע כי הרב יחזקאל לוקשטיין, שהיה מעורב בתהליך הגיור של איוונקה טראמפ, אינו מוכר על ידי הרבנות. לפי הפרסום בשבועון היהודי האמריקני, ה-Jewish Week, אנשי צוותו הנשיא דולנד טראמפ, פנו בנושא לגורמים בממשלת ישראל ולבסוף, יצאה הודעה רשמית של הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף, שהכירה באופן בגיור המדובר.

תוקף את הרבנות. הרב פרבר

תוקף את הרבנות. הרב פרברצילום: עתים

יו"ר ארגון עתים, הרב שאול פרבר, תקף את הרבנות הראשית על עצם קיום הרשימה ואמר כי "הרשימה שאותה קיבלנו מהרבנות היא תעודת עניות להתנהלותה של הרבנות מול יהדות התפוצות, ואני תוהה מי הסמיך את הרבנות להחליט שרב של קהילה מסוימת בחו"ל אינו מקובל ולפיכך חברי קהילתו אינם יהודים. מהיכרותי רבת השנים עם נושא זה, אין כאן צירוף מקרים. הרבנות מנסה להפוך את עצמה לסמכות הבלעדית. התנהגות זאת מביאה את העולם היהודי כולו לחשוש מן הבאות ולגנות בתוקף את המגמה הפסולה הזו"

לדבריו, "העמדת יהדותם של יהודים מהתפוצות בסימן שאלה גורמת לקרע אדיר בין יהודי חו"ל למדינת ישראל, והרבנות לא מודעת מספיק למשבר שהיא יוצרת במו ידיה. מה שמקומם עוד יותר ברשימה זו היא העובדה שעצם קיומה מנוגד להלכה ולמסורת ישראל מדורי דורות".

לטענתו של הרב פרבר, "בהיסטוריה היהודית התקיימו זו לצד זו קהילות שונות, כאשר מלבד מקרים בודדים ממש ויוצאי דופן, כל רב הכיר בחברו וכיבדו. צר לנו שהרבנות החליטה לרמוס ברגל גסה את המסורת היהודית והכל לשם שימורה ההגמוניה האידיאולגית והפרסונאלית שלה".