מחקר חדש: רוב הציבור הסרוג מעוניין שילדיו יבקרו במרכז רבין

22 שנה לאחר שרצח רבין הודבק במידה מסויימת לציבור הדתי לאומי, סקר חדש מלמד כי רוב בציונות הדתית ביקר או יבקר במרכז ההנצחה שהוקם לזכרו. דליה רבין: "מעודד אותי. הציונות הדתית נענתה לקריאתנו". השר אריאל: "תהליך מבורך". ח"כ מועלם: "דליה רבין מחוללת שינוי"

חדשות כיפה משה ויסטוך 31/10/17 17:01 יא בחשון התשעח

מחקר חדש: רוב הציבור הסרוג מעוניין שילדיו יבקרו במרכז רבין
בני הנוער בסיור, צילום: נוער הבית היהודי

בשנים הראשונות שלאחר רצח רבין הסתובב הציבור הדתי לאומי עם תחושה שבמידה מסויימת מטילים עליו חלק מהאחריות לרצח. מחקר חדש שפורסם היום (ג') לימד כי שני הצדדים עשו כברת דרך גדולה, כך שבמרכז רבין מזמינים מצד אחד את הציבור הסרוג לבקר באתר ההנצחה ואנשי הציונות הדתית מצדם רואים ערך גדול בסיור במקום.

נתון נוסף הראה כי 60% מהציבור הדתי לאומי מעוניין או מוכן לבקר במרכז רבין (34% מעונין-מעוניין מאוד ו- 26% מוכנים לבקר) כאשר רק 28% אינם מעוניינים. בקרב הצעירים בגילאי 16-20 המוכנות גבוהה אף יותר כאשר 82% מעוניינים או מוכנים לבקר במרכז כשמנגד בגילאי 31-50 נרשמה המוכנות הנמוכה ביותר כאשר רק כ 53% מעוניינים או מוכנים לבקר.

יש לציין כי בקרב הגילאים הצעירים, אותם נשאלים שהיו ילדים בזמן הרצח או כלל לא נולדו יש מוכנות גבוהה יותר לבקר במקום, בעוד שבקרב המבוגרים יותר הנכונות יורדת. במרכז ציינו כי "בשנתיים האחרונות מרכז יצחק רבין בראשות דליה רבין מוביל מהלך גדול ואמיץ לפתיחת דף חדש ודיאלוג פתוח עם הציונות הדתית".

כראיה לכך הם אומרים ביקרו במוזיאון הנהלות רשתות החינוך בציונות הדתית, גופי התיישבות כמו מועצת יש"ע לצד שרים, חברי כנסת, עיתואים רבים ועורכים בכירים מקרב אנשי התקשורת של הציונות הדתית.

ראש מרכז יצחק רבין, בתו דליה רבין, אמרה: "נתוני הסקר בהחלט מעודדים אותי. 22 שנים אחרי רצח ראש הממשלה,  המחקר החשוב הזה מעיד באופן ברור על כך שהציונות הדתית נענתה לקריאתנו לבוא ולדבר איתנו, ורוצה לשתף פעולה עם פתיחת הדלת לשיח חדש, אחר, פתוח- כאן במרכז רבין". 

נוער הבית היהודי, מזכ"ל המפלגה ודליה רבין

נוער הבית היהודי, מזכ"ל המפלגה ודליה רביןצילום: נוער הבית היהודי

בהמשך היא אמרה כי היא "מקווה שהשינוי התודעתי המאוד משמעותי, הסרת המחיצות, הרצון לנהל דיאלוג, שיח אחר, לא אלים, בחברה הישראלית יוביל גם למעשים בפועל. אנחנו רוצים  לראות כאן במרכז רבין את תלמידי בתי הספר הממלכתיים דתיים מספרים יחד איתנו- כל אחד בדרכו- את הסיפור הציוני של מדינת ישראל וחושבים איך בונים במשותף חברה טובה יותר, פתוחה, מכילה, שמקיאה מתוכה שיח אלים ומסית".

שר החקלאות ויו"ר האיחוד הלאומי, אורי אריאל, התייחס לממצאי הסקר ואמר כי "התקדמות העם היא על ידי למידת ההיסטוריה. התהליך אותו פתחה דליה רבין עם הציונות הדתית בשנתיים האחרונות לקיום סיורים במרכז רבין מבורך ונושא פירות. אמנם היו לציבור הדתי מחלוקות קשות עם יצחק רבין אך אין חולק שגם שיח שכזה חייב להתנהל תוך דיאלוג מכבד. אני עצמי ביקרתי במרכז רבין וקורא מכאן למנהלי רשתות החינוך ומוסדותיהם להיענות לדרישות הדור הצעיר,כפי שמתבטא היטב בסקר, ולאפשר ביקור במוזיאון ושיח חינוכי בעקבותיו, במיוחד 22 שנה לאחר הרצח".

השר אורי אריאל

השר אורי אריאלצילום: אור אלכסנברג

יו״ר סיעת הבית היהודי ח״כ שולי מועלם ציינה בסיפוק את הנתונים ואמרה כי "רצח ראש הממשלה יצחק רבין הוא מהאירועים המשמעותיים ביותר למדינת ישראל ולעם היהודי ואמור לשמש לכולנו תמרור אזהרה מחד ונקודת צמיחה לאומית מאידך".

לדבריה, "בשנים הראשונות לאחר רצח ראש הממשלה יצחק רבין הוטחה האשמה ברצח על ציבור שלם. בהתאם, בציבור הדתי לאומי ביקשו שלא להיות מעורבים ולקחת חלק  באירועים  לזכרו. דליה רבין מחוללת שינוי ומובילה תובנה שהדבקת אות קין על ציבור שלם לא רק שפוגעת בציונות הדתית, אלא פוגעת בזכרו של אביה , שלמרות מחלוקות חריפות הוא מבוני המדינה והחברה הישראלית. 

אנו רואים את השינוי והרצון ההדדי לשיח שמוביל מרכז רבין עם הציבור הדתי לאומי, הן בהיבט ההיסטורי על פועלו והן על גבולות השיח בחברה הישראלית".

ח"כ מועלם תיארה את ביקורה במקום ואמרה: "בביקורי המרגש במרכז רבין חשתי כמי שצועדת בתוך דפי ההיסטוריה ומנהלת שיח אמיתי על הסכמות ואי הסכמות בתוכנו ובדרכים הראויות לנהל אותן".

ד"ר עדו ליברמן ממכון מסקר סיכם ואמר כי "ממצאים אלה מבטאים שינוי מגמה משמעותי ביחס של הציונות הדתית להיבטים כאלה ואחרים של אתרים וטקסים שנועדו לשמר את זכרונו ומורשתו של ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל. בעוד שבעשרים השנים הראשונות לרצח, התחושה הרווחת בציונות הדתית הייתה של התרחקות, ואף יותר מכך, מכל סממן של "מורשת רבין" אשר זוהתה מיידית עם תחושת דחייה ותיוג של הציונות הדתית בכללותה כאשמה מוסרית ברצח, בשנתיים האחרונות חלה תפנית משמעותית ודי מהירה שבאה לידי ביטוי במוכנות מסוימת, לא מלאה עדיין, להיות שותפים באיחוי הקרע או לפחות בהיחשפות לאירועים ואתרים הקשורים במורשת רבין ובהעלאת זכרונו אף כשהם מובלים ומתקיימים ע"י אנשי מחנה רבין ובני משפחתו".

מוער הבית היהודי נמסר בתגובה כי "נתוני הסקר ובמיוחד הפתיחות המשמעותית לדיאלוג בקרב הצעירים בני 16-20, מוכיחים כי הנוער רוצה לבקר, ללמוד ולהפיק לקחים מהרצח הנורא".

לדבריהם, "לנו כנוער המייצג את המפלגה הדתית לאומית ישנה משימה משמעותית להיות שותפים לאיחוי הקרע בעם. נתוני הסקר מוכיחים כי בין חלקי העם חייב להתחיל כבר עכשיו דיאלוג אמיתי שיוביל לשינוי, ואנו תקווה שנדע להשכיל לעשות זאת כבר עכשיו על ידי החלת תוכנית לימודית בבתי הספר, חטיבות הביניים והתיכונים בכל חלקי העם משום ששינוי אמיתי יקום וייפול על חינוך דורות העתיד".

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן