מחלוקת סביב השינויים בפקודת השירות המשותף

בצה"ל ציינו כי נעשו מספר שינויים משמעותיים ובראשם הקלה על קצינים דתיים שלא ירצו לשרת ביחידות מעורבות. הרב מדן: "אפשר לחיות עם זה". גורמים אחרים טענו כי "כלום לא השתנה". דובר צה"ל זימן לפגישה כמה רבנים מרכזיים בציונות הדתית

חדשות כיפה משה ויסטוך 12/12/17 10:50 כד בכסלו התשעח

מחלוקת סביב השינויים בפקודת השירות המשותף
הרמטכ"ל גדי איזנקוט נואם בפני קצינים, צילום: פלאש 90. דובר צה"ל

בצה"ל פרסמו הבוקר (ג') את השינויים שהוכנסו בפקודת השירות המשותף, על רקע המפגשים שקיים הרמטכ"ל על שלל גורמים כמו רבני הציונות הדתית, ארגוני נשים וחברות כנסת מהשמאל.

אחד סעיפים המרכזיים שעמדו בסלע המחלוקת בין הציונות הדתית לצה"ל, היה האפשרות שקצין או נגד ישרתו ביחידה מעורבת בניגוד לרצונם. בפקודה המחודשת צויין כי מי שיתנגד לכך יוכל לפנות בטרם הצבתו לראש אכ"א, זאת "בהתבסס על עמדת הרבצ"ר" כפי שנכתב באתר צה"ל, "זאת מתוך התחשבות באמונתו של הקצין או הנגד".

יש לציין כי דרישת הרבנים לפטור קצינים דתיים מלשרת ביחידות מעורבות באופן גורף נדחתה. לצד זה הודגש כי חייל שאינו מעוניין לשרת ביחידה מעורבת לא יחוייב לעשות כן. שינוי מרכזי נוסף הוא ההחמרה בשימוש משותף במקלחות או בשירותים, כך שיידרש לזה אישור חריג של רמ"ט אכ"א לבקשה.

בצבא הקפידו לציין כי הם רואים חשיבות רבה הן לשירות גברים והן לנשים. "בסופו של יום", הבהיר הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, "תפקיד הפקודה לקבוע כללים שיאפשרו לכולם לשרת בצה"ל שירות ערכי ולממש את ייעודו".

מבין הרבנים שנפגשו עם הרמטכ"ל מספר פעמים אמר ראש ישיבת הר עציון, הרב יעקב מדן, בראיון לגלי צה"ל כי הם "מעריכים את הרמטכ"ל והרבצ"ר" וכי "אפשר לחיות עם השינוי בפקודה לגבי שיבוץ ביחידה מעורבת". לעומתו גורמים המעורים בנעשה מסרו ל'כיפה' כי "כלום לא השתנה ומדובר לכל היותר בשינויים קוסמטים בלבד".

ל'כיפה' נודע גם כי דובר צה"ל תא"ל רונן מנליס זימן היום לפגישה את הרב עמיחי גורדין, הרב מאיר נהוראי, הרב חננאל אתרוג והרב חיים ברוך לפגישה שנועדה כדי לבחון כיצד ניתן להנמיך את הלהבות ולהגביר את שיתוף הפעולה בין הציונות הדתית לצבא, זאת על רקע המתחים הרבים שהיו סביב הפקודה.

"העיסוק בנושא מלווה את צה״ל כבר 17 שנה", אמר מנליס והוסיף כי "הפקודה באה לעשות סדר מאחר שמשנת 2009 צה״ל פועל בלי פקודה בנושא השירות המשותף. לפני שנה הוחלט לחתום על פקודה חדשה שבאה לעשות סדר". עוד הוא הדגיש כי "העלנו את המדרג בטיפול מראש חטיבה לראש אכ"א. למפקד לא תהיה דילמה בנושא התכנים כי הכל יגיע מאכ"א". לדבריו, "המטרה היא לשלב בנות בצה״ל במגוון תפקידים. אנחנו נקיים סיורים בשטח לבחון האם הפקודה מובנת. אנחנו רוצים שזה לא יהיה בספק".

דובר צה"ל גם ציין כי לרב הצבאי הראשי, תא"ל הרב אייל קרים, היה חלק חשוב בשינויים שהוכנסו לפקודה, "יש לא מעט גורמים חיצוניים שראו עצמם צריכים להתערב בנושא. מרבנים, דרך חברי כנסת ועד קצינים במילואים. אנחנו הקשבנו לכולם, לכל הצדדים. הרצונות שלהם לא כל כך רחוקים מעדכון הפקודה".