ערעורו של אזריה נדחה: "פעולת הירי בוצעה באופן מסודר ומושכל"

בית הדין הצבאי לערעורים דחה את ערעורו של הלוחם לשעבר והותיר את הרשעתו על כנה. לדברי נשיא ההרכב התנהלותו של אלאור אזריה, "אופיינית למטווח ולא לזירת פיגוע". על עדותו של המ"פ רס"ן תום נעמן נאמר כי היא "בעייתית ויש קושי להטיל עליה משקל מלא"

חדשות כיפה משה ויסטוך 30/07/17 14:23 ז באב התשעז

ערעורו של אזריה נדחה: "פעולת הירי בוצעה באופן מסודר ומושכל"
אזריה על אזרחי לפני הכרעת השופטים, צילום: פלאש 90. אבשלום ששוני

שופטי בית הדין הצבאי לערעורים בקריה החליטו לדחות את ערעורו של הלוחם לשעבר אלאור אזריה, שהורשע בהריגת מחבל מנוטרל בחברון בחודש מרץ 2016.

במהלך הכרעתם התייחסו השופטים לטענות ההגנה בראשותו של עו"ד יורם שפטל. נשיא בית הדין, השופט האלוף דורון פיילס, אמר כי "הערעור לא חולק על כך שהמערער ירה בראשו של המחבל מטווח קצר. אין מחלוקת על הקשר הנסיבתי".

הרכב השופטים הטיל ספק בעדותו של אזריה בטענה שהיא הייתה מפותלת ולא רציפה. "בתחילת חקירתו הראשונה", כתבו השופטים בהכרעתם, "ציין המערער כי לשאלת המג"ד השיב כי ירה מכיוון שהמחבל הזיז את היד. בחקירה השנייה מסר שכלל לא זוכר שדיבר עמו. בפני בית הדין הציג גרסה אחרת, שלפיה דיבר עם המג"ד וסיפר לו על שתי הסכנות - מהסכין, ומהמטען שעל המחבל".

בהמשך אמר השופט פיילס כי "העובדה שאזריה פסע כמה צעדים לפני שירה במחבל, אם הירי נועד למנוע הפעלה של מטען, הוא בזבז זמן יקר מהירי המיידי. לכן, גרסתו של המערער ביחס לשני האיומים היא גרסה תלושה. התנהגותו של המערער מיד לאחר האירוע רחוקה שנות אור מהמצופה. לו אכן פעל כדי לנטרל את המחבל בשל המטען שנשא. אזריה גם שוחח עם חבריו ומשפחתו לאחר האירוע ולא שוחח איתם על הסכנה מן המטען".

לטענתו, התנהלות אזריה, "אופיינית למטווח ולא לזירת פיגוע". עוד הוא הוסיף כי הירי של אזריה לא נבע מלחץ נפשי, "פעולת הירי בוצעה באופן מסודר ומושכל, נכנס בין כוונות וירה במחבל השכוב".

אזריה ואמו בכניסה לאולם הדיונים

אזריה ואמו בכניסה לאולם הדיוניםצילום: פלאש 90. אבשלום ששוני

השופט פיילס התייחס לטענה, שהשמיע בין היתר שר החינוך נפתלי בנט, לפיה התבטאויות של פוליטיקאים השפיעו על מהלך המשפט וכן לטענתו לש עו"ד שפטל לאכיפה בררנית מידי, "בהגנה טענו כי דבריהם של הרמטכ"ל, שר הביטחון וסרטון 'בצלם' מהווים זיהום חמור של התהליך המשפטי". לטענתו, "לא מצאנו שהמקרים שהציג שפטל לסוגיית אכיפה בררנית קרובים למקרה".

עם זאת, בית הדין הטיל ספק בעדותו של מפקד הפלוגה לשעבר של אזריה, רס"ן תום נעמן. לדבריו, "לאחר עיון מדוקדק בחומר הראיות ובפרוטוקולים, מצאנו כי עדות של המ"פ, רס"ן תום נעמן, היא בעייתית ויש קושי להטיל עליה משקל מלא". נשיא בית הדין הסביר כי "בעדות הראשונה חזר בו בחלק מהדברים שאמר לחוקרי מצ"ח. בעדות השנייה טען שזאת הייתה עדות ראשונית ורק בשנייה החליט לרדת לפרטים".

השופט פיילס גם אמר, כי אין שום סיבה לפקפק באמינות עדותו הלוחם ת', שהעיד כי שמע את אזריה אומר לפני שירה במחבל שפצע את חברו שהוא צריך למות, "אפשר להסתמך על רוח הדברים כפי שפסק בית הדין. גרסתו של רב"ט ת' היא גרסה אחידה ורציפה".

השופטים גם ציינו כי עדותו של מפקד הגדוד לשעבר של אזריה, סא"ל דוד שפירא, היא מהימנה. כזכור במהלך עדותו לפני מספר חודשים אמר שפירא כי הוא חושש שאזריה אינו דובר אמת

צוות ההגנה בראשות עו"ד שפטל

צוות ההגנה בראשות עו"ד שפטלצילום: תומר אפלבאום