מזכ"ל הקיבוץ הדתי ל'כיפה': "נילחם בחריפות במי שינסה לחסל את הגיורים הפרטיים"

אמיתי פורת מסביר מדוע תנועתו מתנגדת להחלטות הממשלה בנושא הגיור ומתווה הכותל, "בנושאי דת ומדינה לא מפעילים כוח". ומסביר את עמדתו הכללית של אביו ז"ל בנושא, "היתה לו מחלוקת קשה עם הזרמים הלא אורתודוקסים, אך הוא התנגד לשימוש בכפייה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 27/06/17 13:48 ג בתמוז התשעז

מזכ"ל הקיבוץ הדתי ל'כיפה': "נילחם בחריפות במי שינסה לחסל את הגיורים הפרטיים"
מזכ"ל הקיבוץ הדתי אמיתי פורת, צילום: פלאש 90. הדס פרוש

שתי החלטות הממשלה, בנושא קידום חוק הגיור הממלכתי וביטול מתווה הכותל, גררו תגובות שונות שבאופן דיכוטומי התפצלו למחנה השמרנים אל מול הליברלים. בשיחה עם 'כיפה' מסביר מזכ"ל הקיבוץ הדתי, אמיתי פורת, את עמדת תנועתו בשני הנושאים הבוערים ובסוגיות דת ומדינה באופן כללי, כשלסיום הוא פותח צהר קטן להתנהלותו של אביו ז"ל בסוגיות דומות.

ראשית, חשוב לפורת להדגיש שאת אמירות הקיבוץ הדתי בנושאי הרוח הם מבססים בעיקר על ארגון רבני ורבניות בית הלל, "אנחנו ברוחנו מאוד קרובים ומזדהים עם ארגון רבני בית הלל ,שהרבה מקומות מכוון לדעתנו בנושאי דת ומדינה". הסיבה לכך לדבריו היא ש-"חלק גדול מרבני הארגון משמשים כרבני קיבוצים ומוסדות השייכים לקיבוץ הדתי. אני מאוד סומכים על הקו שהם מובילים והם סוג של מדריכים שלנו בהיבט הרוחני-דתי ובענייני הציבור שנוגעים בהם".

מבחינתו של פורת, שתי החלטות הממשלה בתחילת השבוע הן בעייתיות, אך מה שבעיקר בוער בו כמזכ"ל הקיבוץ הדתי, זה נושא הגיור, "נושא הכותל הוא חשוב, אך הגיור חשוב יותר. לא עושים דברים כאלה בכוח. אנחנו עוד צריכים ללמוד את הצעת החוק הזו לעומק, אך כבר עכשיו נראה שמטרתה היא חיסול מערך הגיורים הפרטיים"

בהמשך הוא מדגיש כי הניסיון לקדם את הצעת החוק, שמאפשרת גיורים אך ורק על ידי הרבנות הראשית, לא תעבור בשתיקה, "אנחנו נלחם בחריפות במי שינסה לפסול את מוסד 'גיור כהלכה' של הרב רבינוביץ' ושאר הרבנים שחלקם הגדול משתייכים לקיבוץ הדתי . יש פה הניסיון לחסל את המפעל הזה באמצעות הצעת החוק הזו ואנחנו לא לא נשלים עם זה ונילחם בכל הכוח".

בנוגע לביטול מתווה הכותל הוא לא ממהר להשתמש במונחים חריפים כמו 'גט כריתות' מיהדות התפוצות וכדומה, אך מסביר כי בהחלט מדובר בהחלטה קשה, "אני לא יודע אם מדובר בגט כריתות. אולי זה ביטוי חריף מידי אבל ברור שיהודי העולם, כולל מרכיבים אורתודוקסים בטח המודרניים שביניהם, רואים בזה החלטה קשה ורואים בחיסול מתווה הכותל ובפשרה שכבר הושגה והוסכמה סתירת לחי". לשיטתו, "המתווה שבוטל היה סביר ועיקר כוחו היה שהוא נבע מתוך פשרה. הניסיון לקבור את זה הוא ניסיון נואל".

מה אבא היה אומר? חנן פורת ז"ל

מה אבא היה אומר? הרב חנן פורת ז"ל                                                              צילום: פלאש 90. נתי שוחט

באופן כללי הוא אומר, "צריך להבין שבנושאי דת ומדינה לא מפעילים כוח וכפייה רק כי אתה יכול. חשבתי שהיהדות החרדית כבר הבינה את זה. הניסיון לכפות בכוח דברים רק בגלל שאתה יכול, הוא לא נכון לא מבחינה מוסרית ולא מבחינה תועלתנית".

פורת מזכיר שרק לפני כשנתיים המציאות הייתה הפוכה לגמרי, "הרי יכול להיות שמחר 'יש עתיד' תקים ממשלה עם הליכוד בלי החרדים, הרי כבר היינו שם, ואז זה יחזור אליהם כמו אל בומרנג והם ירגישו כיצד מפעילים עליהם כוח וכופים עליהם דברים שהם לא מאמינים בהם ובלי לשאול אותם. זו תהיה תחושת השפלהמבחינתם וחשבתי שהם למדו מניסיון העבר".

על השאלה כיצד אביו, חנן פורת, היה מתנהל בסוגיות הנוכחיות הוא אומר: "למען האמת אני לא מספיק יודע איך הוא היה מתייחס לסוגיות הספציפיות האלה, אך אני כן יודע כיצד הוא התייחס באופן כללי לסוגיות דת ומדינה".

לדבריו, "מצד אחד היתה לו מחלוקת קשה וחריפה על הזרמים הלא אורתודוקסים, אך מצד שני הוא התנגד לשימוש בכפייה בעזרת כוח פוליטי וחשב שצריך להשתמש בזה באופן מינימנלי. ניתן גם היה לראות את הרוח שלו באמצעות הפגישות והשיחות שהוא ערך עם אנשים מהציבור הלא דתי".