מה פסקו השופטים הדתיים בנוגע לפתיחת המרכולים בשבת?

חמישה שופטים הכריעו את הכף לטובת התרת פתיחת מרכולים בשבת. היחידים שהתנגדו היו השופטים הדתיים ניל הנדל: "ושוב, השבת. המלכה שמדינת ישראל מחייבת את בית המשפט להגדיר את גבולות ממלכתה". ונועם סולברג: "השבת "היא התכלית שסביבה יכולים להתאחד כולם"

חדשות כיפה משה ויסטוך 26/10/17 14:42 ו בחשון התשעח

מה פסקו השופטים הדתיים בנוגע לפתיחת המרכולים בשבת?
מתח ביקורת על המדינה, צילום: פלאש 90. יוסי זמיר

שבעת שופטי בג"ץ דחו היום (חמישי) את העתירה שדרשה למנוע הפעלת מרכולים בשבת. עם זאת, כפי שהעידה הנשיאה היוצת מרים נאור, לא היה מדובר בהחלטה פה אחד. שני השופטים חובשי הכיפה, ניל הנדל ונועם סולבג, היו בדעת המיעוט שסבר כי יש להמשיך ולדון בנושא.

"ושוב, השבת. המלכה שמדינת ישראל מחייבת את בית המשפט להגדיר את גבולות ממלכתה", כתב השופט הנדל בחוות דעתו וציין כי היא "נושאת על גבה דואליות נורמטיבית כפולה: מן הצד האחד, יש לה משמעות אוניברסלית, שכן המנוחה בה משמשת – כפי שמוזכר בתורה, בתפילות השבת ובקידוש – 'זכר למעשה בראשית', ולסיום מלאכת הבריאה על ידי האל מן הצד האחר, היא נושאת אופי לאומי מובהק, ומתוארת, באותם מקורות עצמם, כ"זכר ליציאת מצרים".

הנדל תיאר משמעות כפולה נוספת שיש לשבת, "היא אינה רק מצווה שבין אדם למקום, אלא גם מצווה שבין אדם לחברו – או, ליתר דיוק, בין אדם לחברו. או ליתר דיוק השבת מייצגת את השאיפה ליצור חברה אחרת, חברה של שוויון ומנוחה כדברי התורה, 'למען ינוח כמוך' היא מציעה חוויה דתית המקרבת את האדם לבוראו, לצד חוויה חברתית שמפילה גדרות חברתיות ומקרבת את האדם לעצמו, כך עד לימינו, בהם הכירו אנשי רוח, כגון ח"נ ביאליק ואחד העם, במרכזיותה של השבת ביהדות וברלוונטיות המתמשכת שלה – והכרה זו באה לידי ביטוי בחקיקה ובפסקי דין של בית משפט זה".

השופט הנדל

השופט הנדלצילום: פלאש 90. מרים אלסטר

חברו להרכב, השופט סולברג, פסק כי לדעתו אין לרשויות המקומיות סמכות "להורות על פתיחת עסקים בשבת". לדבריו, השבת "היא התכלית שסביבה יכולים להתאחד כולם, מבלי לשלם במטבע של ויתור על אידיאולוגיה דתית או חילונית. בסוגיית השבת, במקום עוד סלע מחלוקת, עשוי השיקול החברתי-סוציאלי לשמש כאבן בניין של הסכמה".

עוד כתב סולברג כי "איסור על עבודה בשבת לפי סעיף 9א לחוק שעות עבודה ומנוחה חל ביחס לבתי מסחר, אך לא לבתי עינוג; האיסור איננו פרסונלי גרידא, אלא חל על עצם המסחר בחנות; אין בחוק ההסמכה כדי להקנות סמכות לרשות המקומית להורות על פתיחתם של בתי מסחר. גבי דידי, אפוא, דינה של העתירה לדיון נוסף – להתקבל".