מדוע ברגבים פרסמו תמונת גמל מת על כביש בנגב?

מאחורי קמפיין "תיירותי" שעורר זעם ברשתות החברתיות, עמדה התנועה שרצתה להציג את חוסר אכיפת החוק בנגב, אך בדרום פחות התחברו לדרך העברת המסרים. אלישיב רייכנר: "לבכירי רגבים ממש לא אכפת מהתדמית של הנגב. הם רוצים לסכסך בין תושביו". רגבים: "רק מי שמכיר באמת את מציאות השטח בנגב, מבין שהמפעל הציוני בסכנה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 25/07/17 21:16 ב באב התשעז

מדוע ברגבים פרסמו תמונת גמל מת על כביש בנגב?
יישוב בדואי מול יהודי בנגב, צילום: פלאש 90. יניב נדב

בשבוע האחרון רץ ברשתות החברתיות "קמפיין תיירות" שעורר את זעמם של אנשים רבים. לאחר שהערב (שלישי) חשפו בתנועת רגבים כי מדובר במהלך שלהם הקורא להגברת אכיפת החוק בנגב, התגובות הנזעמות אף התגברו.

הקמפיין הופץ תחת השם הבדוי "RG תיירות ונופש" ותחת הכותרת "נופש מעולם אחר". הסלוגן במרכזי שנבחר אליו היה,"מה יש לכם לחפש ברודוס? גמלים פוגשים רק בנגב!" לצד תמונה המדמה תאונת דרכים קטלנית עם גמל. 

ברשתות החברתיות לא ידעו בדיוק מי עומד מאחורי הפרסומים ומה בדיוק מטרתו, עד שבתנועת רגבים, שחלק מעובדיה בהווה ובעבר הם תושבי הנגב,חשפו: כן, זה אנחנו, והתמונה אכן מזעזעת. אנחנו אוהבים את הנגב – שהוא חבל ארץ מדהים, אבל אי אפשר להתעלם גם מתמונת המציאות: פשע, השתוללות בכבישים, פרוטקשיין, בניה בלתי חוקית, שדות סמים, שיטוטי גמלים - מציאות יום יומית בלתי נסבלת שחייבת להשתנות. ולכן אנחנו נאבקים למען אכיפת החוק בנגב".

האם כך מוחים על אי אכיפת החוק בנגב?

האם כך מוחים על אי אכיפת החוק בנגב?צילום: צילום מסך

מי שלא אהב את היוזמה הוא העיתונאי והפעיל החברתי מירוחם אלישיב רייכנר. בדף הפייסבוק שלו הוא שאל: "מה היה קורה אם ארגון שמאל היה לוקח את תמונת המטבח שטוף הדם מהפיגוע הקשה בנווה צוף וכותב מעליו: "מה יש לכם לחפש בטוסקנה? בואו לנפוש ביו"ש". מזעזע נכון? מזעזע אפילו לדמיין". 

לטענתו, "אף ארגון שמאל לא עשה קמפיין מזעזע כזה ליהודה ושומרון, אבל זה הקמפיין שתנועת רגבים עושה עכשיו לנגב. תמונה של גמל מדמם שנועדה לזעזע ולהעביר את המסר שכך נראים הכבישים בנגב. (מבחינה סטטיסטית הסיכוי להיפגע בפיגוע ביו"ש גבוה יותר מלהיפגע מגמל בנגב, אבל נשים את זה רגע בצד).

רייכנר האשים את בכירי התנועה בכך שתדמית הנגב לא באמת בראש מעייניהם, "ליהודה אליהו מנכ"ל 'רגבים' ולאברהם בנימין דובר 'רגבים', שמתגוררים שניהם בשומרון, ממש לא אכפת מהתדמית של הנגב. הם רוצים לצבוע אותו בשחור ואדום, לסכסך בין תושביו, לתאר אותו רק כמערב פרוע של גמלים וסמים, ובעיקר - לצור קו מחבר בין הפלסטינים ביו"ש לתושבים הבדואים בנגב, אזרחי ישראל, כדי לצבוע את כל הבעיות שלנו בארץ בצבעים לאומניים". 

העיתונאי הדרומי הודה כי "יש בעיות אמתיות בנגב, כמו שיש בעיות אמתיות בחבלי ארץ אחרים", אך הוסיף כי "לא פותרים אותן באמצעות השחרה, הפחדה, הכללה, הסתה, ותמונות מדממות. המטרה לא מקדשת את כל האמצעים".

לא אהב את הקמפיין של רגבים. רייכנר

לא אהב את הקמפיין של רגבים. רייכנרצילום: יאיר קלייטמן

במועצת הנגב גינו גם כן בחריפות את הקמפיין וכינו אותו "מקומם ופרובוקטיבי". לדבריהם, "מסר זה של הפחדה יכול להגות אך ורק מי שאינו תושב הנגב ומי שאין לו עניין בטובת תושביו היהודים והערבים של האזור. נגמרה התקופה בה עושים הון פוליטי על ידי שימוש ציני ומסכסך שבא על חשבון תושבי האזור".

בהמשך הם אמרו כי "תושבי הכפרים הלא מוכרים בנגב הם אזרחי מדינת ישראל וחובתה של המדינה להסדירם ולאפשר לכל תושב נגב איכות חיים ראויה, תשתיות אזרחיות הולמות ושוויון הזדמנות בתעסוקה. מועצת הנגב הכוללת ראשי רשויות יהודים וערבים, מוסדות עוגן וועמותות מרחבי האזור, רואה בחומרה את הנסיונות לסכסך ולהשחיר את פני האזור".

 

עוד כתבו במועצה כי "בשנים האחרונות הנגב חווה צמיחה ופריחה בתחומים שונים, כמו גם שיתופי פעולה בין הקהילות היהודיות לקהילות הערביות. ישנם גם אתגרים ובעיות, בהם שוטטות הגמלים והעדרים בסמוך לכבישים, אך לא זו הדרך לפתור אותם. רק יחד, נמשיך לפעול לחיזוק הנגב ולהרחיב את המגמות החיוביות באזור".

לסיום הם הזמינו את "עמותת רגבים לאמץ את רוח המועצה במציאת המכנה המשותף הרחב של כלל תושבי הנגב במקום לזרוע הפרדה וסיכסוך".

בתנועת רגבים נמסר כי "הקמפיין הממוקד מציג מציאות קשה ומורכבת אשר משקפת מציאות אותה חווים יום יום בנגב, וכי מי שהזדעזע מהצילום של הגמל המת צריך להזדעזע הרבה יותר מהעובדה כי הוא מת בתאונת קטלנית בה נהרג גם נהג הרכב". 

לדבריהם, "הנגב הוא המפעל הציוני בהתגלמותו ורק מי שמכיר באמת את מציאות השטח בנגב, מבין שהמפעל הציוני בסכנה. נושא האכיפה הוא הציר המרכזי ביכולת הממשלה לממש את החלטותיה בכל תחום, כולל בתחום הסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב. אם ההשתוללות וההפקרות תימשך, ישראל תאבד את הנגב. למשטרת ישראל יש את כל הכלים, והיא חייבת לאכוף את החוק ללא מורא, באופן שיטתי ועקבי, כדי שיהיה ברור שאנחנו חיים במדינת חוק".

לסיום הם הדגישו כי "ממשלת ישראל חייבת לפקוח את עיניה ממדיניות בת היענה, ובמקביל להשקעה הברוכה באוכלוסייה הבדואית בתחום החינוך, התשתיות, והשירותים לבצע אכיפה ולהשיב את שלטון החוק לנגב".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן