מדברים על פסיפס הזהויות בירושלים

מכון יסודות לליבון ענייני תורה ומדינה שבמכללת הרצוג בפעילות מיוחדת לסיכום האירועים לציון 50 שנה לאיחוד העיר

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/06/17 17:06 ב בתמוז התשעז

מדברים על פסיפס הזהויות בירושלים
הכנס במוזיאון, צילום: יחצ

מכון  "יסודות" המכון לליבון ענייני תורה ומדינה שבמכללת הרצוג בחר לסיים את שנת הפעילות במספר אירועים משמעותיים בירושלים. באירוע שהתקיים במוזיאון ישראל היה יום עיון שנשא את השם "ירושלים: האתגר! פסיפס הזהויות הירושלמי',  יום שסיכם ואסף משתלמים מ-4 השתלמויות שונות: מפגשי 'שחרית'- עם מפקחי מנח"י חמ"ד, עיר שחוברה לה יחדיו, גשר על מים סוערים- פסגה ירושלים ורכזות חברתיות יבנה- כחלק מהסנהדרין החינוכית בעיר. 

 

המוזיאון היווה סביבה מתאימה במיוחד לעיסוק במפגש בין זהויות, וכן לדיון מה הכלי החינוכי שמזמן סיור כזה לבחינת שאלת הפסיפס האנושי בישראל ובירושלים בפרט.

 

בהמשך נערך יום עיון מסכם מטעם המכון- למורי אזרחות, מכל המגזרים, בבית הנשיא בנושא 'יסודות חוקתיים במדינת ישראל' במהלך היום דנו המורים בסוגיות של 'חוקה והחברה הישראלית', 'מגילת העצמאות'- ומה פירוש 'הצהרת כוונות מחייבת', מה בין 'יסודות פורמליים', ל'יסודות של אתוס משותף' ל'יסודות של טוב משותף' וכיצד מגולמים כל אלו במגילת העצמאות?

במהלך היום נחשפו המורים לדיון מכמה נק' מבט על הפילוסופיה של החוק וההלכה היהודית כמכונן זהות משותפת, לתפקיד בית הנשיא בסוגיות הנידונות, עברו סדנא חינוכית ורכשו כלי עבודה לדיון אפקטיבי ומורכב בנושא בכיתה.

 

בנוסף קיים המכון יום עיון בקמפוס היכל שלמה של המכללה האקדמית הרצוג בנושא: דיון בנושאים שנויים במחלוקת ככלי חינוכי בכיתה. 

מעל 150 סטודנטים, מורים חדשים,הגיעו ללמוד ולקבל כלי עבודה חינוכיים המאפשרים לנהל במרחב הכיתתי דיונים איכותיים ומנוהלים בנושאים חברתיים פנים כיתתיים ובנושאים חברתיים כלליים. יום העיון נערך בשת"פ בין יחידת ההתמחות במכללה למכון 'יסודות' , שרית שוסהיים ואלי ביטון מרכזי יחידת ההתמחות ציינו כי "הדרכת התלמידים לניהול דיון איכותי וברמה גבוהה הוא כלי רב ערך המקדם למידה משמעותית ורלוונטית, למידה בצוות, זאת מתוך מכוונות לביטוי עצמי, כבוד  לשונה ולחשיבה מורכבת."                        

 

רוחמה גבל-רדמן מ'יסודות' סיכמה את ימי העיון באמירה העומדת בבסיס החשיבה והעבודה של המכון "כניסה לדיון מורכב מתוך חוויה של איום על הזהות העצמית בסוגיות מאתגרות, לא תאפשר לעולם דיון פתוח ומברר (גם אם סוער) שיש בו האפשרות להיפגש עם טענת הצד שכנגד. רק פרקטיקה שמניחה ל'אני' להתקיים ללא איום בדיון תאפשר פגישה והקשבה מכבדת בין שונים החושבים אחרת זה זה. החכמה של מנחה הדיון, המורה- במקרה שלנו, להניח כלי דיון שאינם מאיימים מחד ומאפשרים שיח מכבד מאידך. רק שם טמונה תקווה לחשיפה לדיון מרובד וכן הדן בסוגיות קשות מבלי לבטל תפיסת עולם אך מתוך כבוד לחיים יחד והתקווה שבאה עם האתגר שבהם."

 

פעילותו העניפה של המכון מהווה חיזוק נוסף למכללה כיחידה בחמ'ד הנמצאת בתהליך מתקדם של מעבר לוועדת תכנון ותקצוב של המועצה להשכלה גבוהה.