"מברכים את מנדלבליט על שינוי הגישה, אך לא מבינים את התעקשותו לפסול את חוק ההסדרה"

ראשי שדולת א"י בכנסת בחרו להסתכל על חוות דעתו של היועמ"ש באור מעט חיובי, "לראשונה הוא מסכים כי הפקעת קרקע לטובת האוכלוסיה הישראלית ביו"ש היא צעד חוקי ואף ראוי". לצד זה הם הוסיפו כי דרישתו לפסול את החוק בבג"ץ "היא אבסורדית ובלתי נסבלת"

חדשות כיפה משה ויסטוך 23/11/17 08:59 ה בכסלו התשעח

"מברכים את מנדלבליט על שינוי הגישה, אך לא מבינים את התעקשותו לפסול את חוק ההסדרה"
שדולה למען ארץ ישראל, צילום: מירי צחי

ראשי שדולת ארץ ישראל בכנסת, חברי הכנסת יואב קיש מהליכוד ובצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי, בחרו לא רק לתקוף את חוות דעתו של היועמ"ש מנדלבליט על חוק ההסדרה כפי שהוא הציג אתמול (רביעי) בבג"ץ, אלא גם להסתכל על חצי הכוס המלאה שהם מצאו בה.

"אנו מברכים על שינוי גישה מצד היועץ המשפטי לממשלה", אמרו השניים, "אשר לראשונה מסכים כי חוק ההסדרה אינו נוגד את הדין הבינלאומי, וכי הפקעת קרקע לטובת האוכלוסיה הישראלית ביו"ש היא צעד חוקי ואף ראוי".

בדבריהם הם התכוונתו לאמירתו של מנדלבליט לפיה תכלית החוק ראויה כשהוא נועד לטפל בבעיותיהם של "מתיישבים תמי לב באשר נקלעו לסיטואציה שלא בטובתם", אך לטענתו הוא מתייחס גם "למצבים שבהם אין הצדקה לכך".

היועמ"ש מנדלבליט, היום

היועמ"ש מנדלבליט, היוםצילום: רועי עלימה, פלאש 90

לצד זה, הביעו קיש וסמוטריץ' את תמיהתם להתנגדותו של היועמ"ש לחוק כפי שכתב בהמשך דבריו, " עם זאת ודווקא בעקבות זאת, התעקשותו להמשיך ולדרוש את פסילת החוק בבג"ץ - כנגד הממשלה אותה הוא אמור לייצג וכנגד החלטה דמוקרטית של הכנסת - היא אבסורדית ובלתי נסבלת".

לטענתם, "חוק ההסדרה הוא חוק צודק ומוסרי. הוא עושה צדק עם אלפי משפחות שנקלעו לחוסר וודאות לגבי עתידן, ולראשונה גם מעניק פיצוי מוגדל לבעלי הקרקעות הערבים שטרם חקיקתו לא קיבלו דבר. זו התכלית הראויה בה בחרה הכנסת, ואין שום הצדקה להגדרתה ע"י היועץ כתכלית בלתי ראויה".

כזככור אתמול פורסמה דעתו המשפטית של מנדלבליט על החוק שאותו יזמו בבית היהודי, "אין מנוס מהכרזה שיפוטית על חוק ההסדרה כחוק בלתי חוקתי שדינו להתבטל" , הוא אמר על החוק שעבר בחודש פברואר האחרון במטרה להסדיר את ההתיישבות ביהודה ושומרון.

בהמשך הוא כתב כי "ההסדר שנקבע בחוק הוא הסדר גורף ופוגעני, אשר נותן עדיפות מוחלטת לזכויות ולאינטרסים של המתיישב על פני זכויותיהם הקנייניות של בעלי הזכויות במקרקעין באזור...תוך התעלמות גורפת מיתר השיקולים הצריכים לעניין" לטענתו, "החוק גם יגרום להפליה חמורה כלפי האוכלוסיה הפלסטינית באזור".