מבקר המדינה: ישראל דוחפת להעברת שגרירויות לירושלים, אך מזניחה את משרדי הממשלה

יממה לפני חניכת שגרירות ארה"ב בירושלים, טוען מבקר המדינה שממשלת ישראל לא פועלת להעברת משרדיה לבירה, "על מנת להביא לשינוי משמעותי במעמדה של העיר, לא די בדיבורים ובהצהרות"

חדשות כיפה משה ויסטוך 13/05/18 16:00 כח באייר התשעח

מבקר המדינה: ישראל דוחפת להעברת שגרירויות לירושלים, אך מזניחה את משרדי הממשלה
לא דואגים להעביר את פעילות משרדיהם לירושלים. ארכיון, ישיבת הממשלה, צילום: פלאש 90. אוהד צויגנברג

שגרירות ארה"ב בישראל תיחנך מחר באופן רשמי בירושלים, אך מדו"ח שפרסם היום (ראשון) מבקר המדינה עלה כי בכל הנוגע להעברת פעילות משרדי הממשלה לבירה היא נחלה כישלון חרוץ.

"על מנת להביא לשינוי משמעותי במעמדה של העיר", כתב השופט בדימוס יוסף חיים שפירא, "לא די בדיבורים ובהצהרות, אלא יש לעשות מעשים".

דבריו של מבקר המדינה נכתבו בדו"ח מיוחד שהופק בנושא "פיתוחה וחיזוק מעמדה של ירושלים", זאת על רקע שורת ליקויים שגילה במאמצי הממשלה להעתקת כל פעילות משרדי הממשלה וחברות ממשלתיות לירושלים, כפי שהוחלט כבר לפני יותר מעשור.

בשנת 2007 החליטה הממשלה דאז כי היחידות הארציות של משרדי הממשלה ויחידות הסמך השוכנות מחוץ לירושלים יעברו בהדרגה לתחומי העיר. לנושא הוקצבו 8 שנים, אך משראו בממשלה, שהתחלפה מאז, שלא ניתן לעמוד בלוח הזמנים נקבע בשנת 2014 מועד חדש להשלמת המעברים - מאי 2019.

לפי המסמך של המבקר מדובר ב-11 משרדים אשר "לא פעלו כנדרש על פי החלטות הממשלה בנושא ובכך פגעו במידה ניכרת בפעולה המשולבת להעברת כלל יחידות הממשלה לירושלים: משרד רוה"מ, משרד התחבורה, משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים, משרד הבריאות, משרד האוצר, משרד התרבות והספורט, המשרד להגנת הסביבה, משרד הפנים, משרד האנרגיה, המשרד לביטחון הפנים ומשרד החינוך".

מבקר המדינה

מבקר המדינהצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

בין הליקויים עליהם הצביע שפירא ניתן לציין "העדר גורם ממשלתי שאחראי להובלת היישום". כלומר, "מידע חסר לצורך גיבוש החלטת הממשלה החדשה". לדבריו, לא הובאו בהחלטה החדשה, "מידע בדבר הביצוע הלא מספק של ההחלטה מ-2007 ,לא הלקחים שהופקו מכך, ולא התייחסות לשאלה כיצד הצעת ההחלטה החדשה מבטיחה יישום מוצלח יותר של ההחלטה להעביר את היחידות הארציות לבירה. כמו כן לא צוינו בהצעת ההחלטה החדשה המקור התקציבי להעברת היחידות".

בנוסף לכך ציין מבקר המדינה כי נעשו ניסיונות מספקים לעודד חברות ממשלתיות לעבור לירושלים, "נמצא כי בחלוף חמש שנים מפרסום דוח מבקר המדינה הקודם, אף אחת מהחברות הממשלתיות לא עברה לירושלים. רשות החברות הממשלתיות לא נקטה פעולה ממשית ליישום הדוח הקודם ולא בחנה אמצעים להמרצת גופים ממשלתיים להציע הטבות לחברות ממשלתיות שיעתיקו את מרכז פעילותן לבירה".

לפי הנתונים מדובר בכ-140 יחידות ארציות של 25 משרדי ממשלה, ובהן כ-2,700 עובדים. כמו כן, רובן המכריע של החברות הממשלתיות (57 מ-67) שוכנות מחוץ לירושלים. רק כ-1,300 מכ-56,000 עובדי החברות הממשלתיות (2%) עובדים בירושלים.

לסיום נכתב בדו"ח כי "על פי התנהלות הממשלה, מעבר המשרדים לירושלים לא יושלם גם עד שנת 2019".

אחד מהמשרדים שלא פעל להעתקת כל פעילותו לירושלים. משרד החינוך

אחד מהמשרדים שלא פעל להעתקת כל פעילותו לירושלים. משרד החינוךצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

מוקדם יותר ניסה השר לענייני ירושלים, זאב אלקין, לקדם החלטה לפיה משרדים שלא יקדמו את מעבר יחידותיהם לירושלים תקציבם יקוצץ. עם זאת, מרבית השרים התנגדו להחלטה והיא נגנזה.

"מדובר בהחלטה אומללה של ממשלת ישראל, אשר פוגעת בירושלים, במעמדה ובפיתוחה הכלכלי", אמר המועמד לראשות עיריית ירושלים עופר ברקוביץ' שהוסיף כי  "למעלה מעשור מהלך החזרת היחידות הממשלתיות מתעכב, ומשהגיעה הצעה ראויה להטיל סנקציות על משרדים  שפועלים בניגוד לחוק, השרים דחו אותה. היום הוכח כי נשיא ארה"ב פטריוט ירושלמי רציני יותר מרבים מחברי הממשלה".

אדם נוסף שמוביל בשנים האחרונות את המאבק להשבת משרדי הממשלה לבירה, עו"ד אמנון לורך, התייחס להחלטה ואמר כי  זה "מביש לראות את שרי ממשלת ישראל שמעלים את ירושלים על ראש שמחתם, מנסים להתפתל ולהמציא תירוצים בניסיון שלא להעביר את משרדיהם אליה".

לדבריו, "זו חרפה שאין כדוגמתה, בעוד הנשיא טראמפ מעביר את השגרירות לירושלים, שרי ישראל בורחים ממנה ובראשם השר לעניינים אסטרטגיים, הגורר אחריו את השר לענייני ביטחון הפנים".