"מאז 1983 לא נפגע לנו מטוס מאש אויב"

2 טייסים נאלצו לנטוש את מטוסם בשטח ישראל כתוצאה מפגיעת טיל נ"מ. אחד מהם נפצע באורח קשה. מוקדם יותר חדר מל"ט איראני לגבול הצפון והופל על ידי חיל האוויר, ראש מטה חיל האוויר: "זו חוצפה מצד הסורים לשגר לעברנו טילים ולכן פעלנו באופן נרחב ומקיף"

חדשות כיפה משה ויסטוך 10/02/18 19:23 כה בשבט התשעח

"מאז 1983 לא נפגע לנו מטוס מאש אויב"
בוחנים את המצב. ליברמן, נתניהו ואיזנקוט, צילום: פלאש 90. אריאל הרמוני

שבת חמה בצפון: מטוס קרב של חיל האוויר הופל היום (שבת) בשטח ישראל ושני הטייסים נפצעו ונאלצו לנטוש אותו. מוקדם יותר הופל מל"ט איראני שעבר את הגבול ואזעקות נשמעו ברחבי רמת הגולן והסביבה.

בסוריה ובאיראן הכחישו כי מטוסם חדר את גבול הצפון, אך דובר צה"ל מסר כי "צה"ל באמצעות מסוק קרב יירט בהצלחה מטוס איראני ללא טייס ששוגר מסוריה וחדר לשטח ישראל".

בהמשך ההודעה נכתב כי "כלי הטיס זוהה במערכות ההגנה האוויריות בשלב מוקדם והיה במעקב עד להפלתו. בתגובה, צה"ל תקף מטרות איראניות בסוריה".

בתגובה לפעולה הסורית-איראנית, תקפו מטוסי F16 מטרות איראניות בסוריה כשלאורך הפעולות האוויריות נורו עשרות טילי נ"מ לכיוונם. אחד מהטילים פגע באחד המטוסים וטייסיו נאלצו לנטוש אותו כשהיה כבר בשטח ישראל. אחד מהם נפצע באורח קשה והשני קל.

בהודעה נוספת של דובר צה"ל נמסר כי הצבא ביצע "תקיפה רחבת היקף כנגד מערך ההגנה האווירית הסורי ומטרות איראניות בסוריה. 12 מטרות נתקפו ובהן מטרות בשלוש סוללות הגנה אוויריות סוריות וארבע מטרות המשויכות לאיראן ומהוות חלק מההתבססות האיראנית בסוריה".

ארכיון, מטוס של חיל האוויר בפעולה

ארכיון, מטוס של חיל האוויר בפעולהצילום: פלאש 90. עופר צידון

אחר הצהריים התייחס ראש מטה חיל האוויר, תא"ל תומר בר, לאירועים בשבת ואמר כי, "המל"ט האיראני היה מדגם מתקדם", סיפר בר. "הוא שהה במרחב הישראלי כדקה וחצי. הטייסים לא דיווחו שנפגעו אלא עשו נוהל נטישה, מאז 1983 לא נפגע לנו מטוס מאש אויב".

לדבריו, "זו חוצפה מצד הסורים לשגר לעברנו טילים ולכן פעלנו באופן נרחב ומקיף. תגובת צה"ל מהווה פגיעה משמעותית במערך ההגנה של חיל האוויר הסורי. פגענו במרכז הפעלת האש שלהם, מערכי תקשורת והאזנה איראנים".

על נטישת המטוס אמר כי  "הטייסים בדיוק תקפו את קרון הבקרה שהפעיל את המל"ט האיראני. אנחנו בוחנים ממה הטייסים נפגעו, מהטיל עצמו או מהנטישה. לא ברור האם הטיל פגע במטוס אך אנו מעריכים שכן. הירי היה סורי ולא אף גורם אחר. הטייסים לא דיווחו שנפגעו אלא עשו נוהל נטישה. חילוצם היה מהיר ואנחנו מתחקרים מה קרה שם. נבדוק גם כיצד פעלו כל מערכות ההגנה שעל המטוס".

בחיזבאללה הגיבו גם הם לאירועים ואמרו כי "עידן אסטרטגי חדש שיגביל את השימוש של ישראל בשטח האווירי של סוריה. המשמעות של ההתפתחויות היום היא שהמשוואות הישנות הסתיימו באופן מוחלט".

נשיא איראן חסן רוחאני אמר כי"אם מדינות מסוימות חושבות שבאמצעות הפצצת מדינות שכנות ניתן להגיע לפתרון - הן עושות טעות חמורה. פתרון צבאי, התערבות זרה והשמדת נשק - הן לא הפתרון למצב במזרח התיכון".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן