רבנים ואנשי חינוך שימו לב: 10 כללים למניעת פגיעות מיניות ותלונות שווא

ארגון תהל פרסם עשרה כללי אצבע שאמורים לעזור במניעת הטרדות מיניות ופגיעה בצנעת הפרט מצד אלה שבאים במגע עם תלמידות ותלמידים, "הכללים האלה הם בראש ובראשונה לטובת הרבנים". בין הכללים: לא להעיר לתלמידות על לבושן וצניעותן 

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/11/17 22:26 ג בכסלו התשעח

רבנים ואנשי חינוך שימו לב: 10 כללים למניעת פגיעות מיניות ותלונות שווא
דבי גרוס, צילום: תהל

ארגון 'תהל'  מפרסם בימים האחרונים רשימה מיוחדת של כללים שנועדה למנוע פגיעות מיניות מחד ותלונות שווא מאידך. הרשימה מיועדת לרבנים ומנהיגים רוחניים, זאת על רקע קמפיין MeToo# .

בארגון מציינים כי הרשימה,שכותרתה “עשרה שערי זהירות”,  גובשה כמענה של הקהילה הדתית והחרדית לבעיות שהקמפיין מציב: “בזמן שבעולם החילוני, יחסי המרות המועדים לפגיעות מיניות הם בעיקר של עובדת ומעביד או של אישיות מפורסמות והאוהדות שלה, בעולם החרדי והדתי יחסי רב, תלמיד, תלמידה או בני קהילה הם יחסים רגישים מאוד שחשוב לשמור מפני ניצולם לרעה, מצד שני הצדדים”.

עם זאת, אחד הכללים בעייתי ליישום במוסדות חינוך דתיים וחרדיים רבים. הכלל קורא לרבנים שלא להעיר לתלמידות על לבושן, ולא על צניעותן. ב’תהל’ מבקשים שהנוהל הנהוג במוסדות חינוך דתיים רבים, ישתנה: “אל תעיר לאישה על לבוש. רב במוסד לימודי לא ידבר עם בת על צניעות. אם יש צורך להעיר, המורות יעשו זאת. אין לדבר בשום אופן עם אישה על הלבוש שלה, וכמובן אין להחמיא בכל הקשור למראה”.

עשרת הכללים כוללים בין היתר קריאה לרבנים לסמוך על תחושות הבטן שלהם: "אם אתה מרגיש שיש צורך ביותר ריחוק, סמוך על עצמך, תחושות בטן כאלה הן חשובות ומומלץ עד מאוד להקשיב להן. כאשר ישנה מגיפה, נוקטים באמצעים חריפים ואף חריגים על מנת שלא להידבק, גם אם הדבר דורש סטייה מסדר החיים הרגיל והנורמלי”. כלל נוסף, דוחק ברבנים להימנע מניהול קשריהם עם תלמידיהם, מאמיניהם ובני קהילותיהם באמצעים ממוחשבים. לצד זה, הרבנים נקראים להתקין דלתות זכוכית בחדריהם, להציב שלחן בינם לבין אורחיהם, לתעד את הפגישות שלהם ולהימנע מכל מגע פיזי".

10 הכללים לרבנים

10 הכללים לרבניםצילום: עמותת תהל

דבי גרוס, מייסדת ומנהלת מרכז הסיוע ‘תהל’ לנשים וילדים דתיים, המשמשת גם חברה בפורום ‘תקנה', מדגישה: “לצערי, ראינו בשנים האחרונות שורה של מקרים של פגיעות מיניות בידי רבנים. הכללים האלה הם בראש ובראשונה לטובת הרבנים. הקשר שלהם עם תלמידותיהם או בנות קהילתם הוא קשר בעל חשיבות ערכית רבה - ובכדי להשאיר אותו ככזה חשוב לייצר לו סטנדרטים מסוימים”.

גרוס מוסיפה: “אף אחד לא קם בבוקר ואומר לעצמו ‘אני הולך היום לפגוע במישהי’, לכן חשוב מאוד לייצר כללי מניעה וזהירות. למרות העובדה שהכללים מיועדים לרבנים, אני חושבת שטוב יעשה כל מנהל של חברה עסקית, ארגון או מוסד חינוכי באם יאמץ את הכללים האלה”.

בשבוע הבא יקיימו ב’תהל’ כנס בינלאומי בהשתתפותם של מאות פעילים למאבק בפגיעות מיניות ורבנים רבים. בכנס עתידים רבנים לחתום על הכללים החדשים מתוך רצון להפוך אותם לסטנדרט בכל מוסד חינוך חרדי ודתי ובכל קהילה.