לראשונה בישראל: הליכים פליליים נגד סרבני גט

יוזמה חדשה של בתי הדין הרבניים ופרקליטות המדינה, מנסה להשית על סרבני גט קשים מעמד של עבריין פלילי. משמעות הדבר, תנאי כליאה קשים יותר ואפשרות עתידית להסגרת הגברים שברחו לחו"ל ומעמידים את נשותיהם במצב עגינות

חדשות כיפה משה ויסטוך 15/06/17 11:13 כא בסיון התשעז

לראשונה בישראל: הליכים פליליים נגד סרבני גט
סרבנית גט בהפגנה, צילום: פלאש 90. גרשון אלינסטון

סרבנות גט היא אמנם לא בעיה נפוצה, אך במקרים מסויימים היא יכולה לשקף התעללות חמורה של סרבן הגט באשתו. בצעד, שבתי הדין הרבניים מכנים "חסר תקדים", הם אישרו כנגד 2 סרבני גט קשים פתיחה בהליכים פליליים.

עד היום, סמכות בתי הדין הרבני נגמרה במישור האזרחי. על חלק מסרבני הגט, שהתמידו בסירובם לשחרר את בת זוגתם מהנישואין, אף הוטלו מאסרים. עם זאת, בניגוד לאסירים פליליים, תנאי המאסר שלהם נוחים יותר והם משתחררים ברגע שהם נותנים את הגט. כעת, תבקש המדינה מבית המשפט לאפשר לה להגיש כתבי אישום פליליים, נגד גברים שבתי הדין הרבניים ימצאו כי מידת סרבנותם מחייבת זאת. 

שני המקרים שהיוו מעין זרז להחלטה, הם סיפורה של צביה גורודצקי שמסורבת גט כבר 17 שנה שנה ובעלה יושב על סירובו בכלא כבר 14 שנה. מבחינת בית הדין הרבני מדובר בגבר שעליו הופעלו כל הסנקציות האפשריות בחוק, לרבות כליאה בצינוק ובבידוד. גורודצקי אמרה בעבר ל'כיפה': "אני בן אדם מאמין ואני יודעת שברבנות עשו כל מה שהם יכולים וחוץ מלאסור אותו, הם אף לקחו לו את התפילין ואת החפצים האישיים". למרות זאת היא טענה כי היא "לא מוכנה להישאר במצב הזה יותר". המקרה השני הוא של בני זוג שחיו יחדיו בארה"ב ומאז שנישואיהם עלו על שירטון, מסרב הגבר לתת גט לאשתו ועל כך הוא שוהה בכלא כבר שלוש וחצי שנים

מהנהלת בתי הדין הרבניים נמסר כי שינוי המגמה עשוי להוביל לכך שסרבני גט קשים נוספים יועברו לטיפול הפרקליטות לשם פתיחת הליכים פליליים כנגדם. בעתיד המהלך עשוי גם לאפשר את הסגרתם של סרבנים שברחו לחו"ל, שכיום מספרם עומד על למעלה ממאה. יש לציין כי היוזמה כולה מתבשלת בשיתוף פעולה בין הנהלת בתי הדין הרבניים לפרקליטות המדינה בראשותו של שי ניצן.

מנהל בתי הדין הרבניים, הרב שמעון יעקבי, אמר כי "זוהי עליית מדרגה חשובה במאבקנו העיקש כנגד תופעת סרבנות הגט, וזאת תוך שיתוף פעולה פורה עם משרד המשפטים ופרקליטות המדינה. תקוותי שהצעד הזה יביא לצמצום מקסימאלי של תופעת העיגון ותתאפשר בעתיד הסגרה של בעלים מעגנים שברחו מהארץ".