למרות היתר מהרבצ"ר: חיילים סירבו לעלות לסיור עם נהגת

החיילים, תלמידי ישיבת הסדר המשרתים בשומרון, בחרו ללכת על פי קביעתו של הרב קוסטינר שטען כי לא מדובר בשעת דחק. זאת בניגוד לעמדת הרב קרים שהתייעץ עם 2 רבנים בכירים. דו"צ: "בניגוד לנטען, החיילים לא סירבו לבצע את משימתם"

חדשות כיפה משה ויסטוך 20/03/18 17:13 ד בניסן התשעח

למרות היתר מהרבצ"ר: חיילים סירבו לעלות לסיור עם נהגת
לא הסכימו לעלות לסיור. תמונת ארכיון מפעילות האמר, צילום: דובר צה"ל

בני ישיבת הסדר, המשרתים ביהודה ושומרון, סירבו ביום חמישי האחרון לעלות לסיור מבצעי עם נהגת למרות שקיבלו על כך אישור מהרב הצבאי הראשי תא"ל הרב אייל קרים. 

הלוחמים, תלמידי ישיבת ההסדר במצפה רמון המשרתים במוצב רנתיס שבשומרון במסגרת גדוד שמשון, היו אמורים לעלות לסיור עם רכב צבאי שבו נהגה אישה.

הם פנו בנושא לתא"ל הרב קרים והעלו בפניו את הבעיה מבחינתם לצאת לפעילות המבצעית. הרבצ"ר הבטיח כי רב האוגדה יטפל בנושא, אך משנוכח לדעת שגם הרב האוגדתי לא הצליח לפתור את העניין הבטיח לחזור אליהם עם תשובה.

בהמשך, כך נודע ל'כיפה', התיר הרב קרים לחיילים לעלות לסיור עם סייגים שונים, זאת לאחר שהתייעץ עם הרב שלמה אבינר והרב יעקב אריאל וקבע כי מדובר בשעת הדחק. עם זאת, מהתייעצות שקיימו החיילים עם ראש הישיבה שלהם הרב צבי קוסטינר, שקבע כי אין כאן שעת דחק, הם החליטו שלא לעלות לסיור. לבסוף הוחלפו החיילים בני הישיבות בלוחמים אחרים.

קיצר את הדרך עבור יד ימינו? הרב קרים

קבע כי מדובר בשעת דחק. תא"ל הרב קריםצילום: פלאש 90. הדס פרוש

כזכור, לפני מספר שבועות שוחח תא"ל הרב קרים עם תלמידי מכינה ואמר בין היתר כי ביחידות הלוחמות המסורתיות אין בעיות צניעות וכי מי שישרת כלוחם יפגוש "מקסימום פקידה פלוגתית ומדריכות".

יש לציין כי במסגרת פקודת השילוב הראוי, ועל רקע כניסת נהגות ומפעילות האמר רבות לשירות בצה"ל, חודדו הנהלים בנושא לפני יותר מעשור. במסמך שנכתב בשנת 2005 עלתה כוונת צה"ל לא להדיר נשים מתפקידים שונים, ומצד שני להתייחס לבעיות ההלכתיות שהדבר עשוי לגרום לחלק מהחיילים. לשם כך נקבעו הנחיות ברורות שנועדו למנוע מצב של אי נעימות לכל הגורמים.

פקודת השילוב הראוי כבר לא בתוקף ובפקודת השירות המשותף שהחליפה אותה נכתב בין היתר כי "חייל שאורח חייו דתי זכאי לבקש להימנע מפעילות משותפת עם בן המין השני – לרבות תורנות שמירה, ניווט ונסיעה ברכב. אם יש חשש סביר למגע גופני, לייחוד או לפעילות בלבוש חשוף נדרש המפקד להיענות לדרישה זו".

גורמים המעורים במקרה התרעמו על כך שדילמות מסוג זה מלוות את החיילים הדתיים, בעוד שבקרב המשרתים החרדים נושאים כגון שירות מעורב כלל לא עומדים על הפרק. עם זאת, יש להדגיש כי לוחמים מהמגזר החרדי משרתים מלכתחילה במסגרת פלוגתית וגדודית שהיא מגדרית-גברית.

הרב צבי קוסטינר

חלק על קביעת הרבצ"ר. הרב צבי קוסטינרצילום: צילום מסך

בסביבתו של הרב אבינר אישרו כי אכן נעשתה אליו פניה מצד הרבנות הצבאית ולדבריהם הרב קבע, כפי שהוא ניתח את המציאות, שמדובר בשעת הדחק. לעומתו כאמור, פסק הרב קוסטינר אחרת והחיילים פעלו על בסיס קביעתו, עם זאת בסביבתו לא היו מעוניינים להתייחס לנושא.

כזכור, רק לפני שבוע נודע כי ראש ישיבת מצפה רמון הודח מתפקידו כמפקד קורס רבנים צבאיים במילואים. המתנגדים למהלך טענו כי הדבר נעשה על רקע התבטאויותיו נגד גיוס נשים לצבא.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "בניגוד לנטען בכתבה, החיילים, אשר משרתים במסלול בני ישיבות, לא סירבו לבצע את משימתם רבני פיקוד המרכז שוחחו בהרחבה עם הלוחמים והמפקדים בשטח להבנת המציאות המבצעית ונמצאו פתרונות בהתאם להנחייתו של הרבצ"ר. 

עוד נמסר בתגובה כי "באשר למסלולי שילוב החרדים בצה"ל, ישנן פקודות מיוחדות המסדירות את תנאי השירות של החיילים, בעוד שעל חיילים דתיים ושאינם דתיים חלה פקודת השירות המשותף". 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן