לידיעת אונסק"ו: ספר חדש על ההתיישבות היהודית בעיר העתיקה בירושלים

מאפיית ברמן, הרב מאיר יהודה גץ וסבו של פרופסור מירון ח. איזקסון, היו חלק בלתי נפרד מנופו של הרובע היהודי בירושלים. לרגל חגיגות היובל לשחרור העיר העתיקה, ספר חדש ינסה לסקור את האנשים והקהילות שחיו ברובע במאות השנים האחרונות וכן יציע לקוראים מסלולי טיול ייחודיים

חדשות כיפה משה ויסטוך 13/07/17 10:58 יט בתמוז התשעז

לידיעת אונסק"ו: ספר חדש על ההתיישבות היהודית בעיר העתיקה בירושלים
לטייל בעיר העתיקה בירושלים, צילום: באדיבות המצלם

מה אתם יודעים על ההיסטוריה של העיר העתיקה בירושלים? במסגרת חגיגות היובל לאיחוד ירושלים ושחרורה של העיר העתיקה, בשבוע הבא יושק ספר חדש, שסוקר את ההתיישבות היהודית במקום ב-750 השנים האחרונות ומספק הצצה על מרקם הקהילות והעדות שחיו בין חומות עיר הקודש.

הספר, שיוצא באמצעות החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי בירושלים, הוא מדריך סיורים שמקיף 13 מסלולים ברחבי הרובע היהודי, ביניהם: מסלולים בעקבות נשים בישוב הישן, בעקבות רופאים ורפואות בירושלים העתיקה ובעקבות מקובלים ירושלמים.

מי שכתב את הספר הוא ד"ר איל דודסון, חוקר תולדות היישוב היהודי בארץ ישראל. לדבריו, הוא עמל עליו במשך 20 שנה ומה שמייחד אותו זו התייחסות שלו לנושאים רבים שלא זכו עד כה לתשומת לב ספרותית או מחקרית.

"הספר מספר לראשונה את הסיפור היהודי של  העיר העתיקה ב-750 שנה האחרונות", הוא אומר ל'כיפה', "והוא מציע 13 מסלולים מרתקים ומסודרים המספקים הצצה אל עולמם הרוחני והתרבותי של היהודים לאורך השנים".

לדבריו, "הסיורים עוקבים גם אחר התמורות והשינויים שחלו ברובע היהודי, וסוקרים תקופות של צמיחה ושגשוג לצד תקופות של נסיגה, סבל וחורבן".

דודסון מבטיח כי מי שיטייל ברובע היהודי וייעזר בספרו, יזכה לגלות מקומות חדשים "כשכל המידע מוגש בצורה בהירה ומעניינת, תוך התייחסות לבתים ואנשים המעניינים שגרו בעיר ושמאחוריהם עומדים סיפורים ירושלמים עסיסיים במיוחד".

אירוע השקת הספר צפוי להתקיים ביום שני הקרוב (17.7), בשעה 16:30 בגן הארכיאולוגי מרכז דוידסון והוא יכלול סיורים וסיפורים על המקום מפי מדריכים ואנשי הרובע היהודי בעבר ובהווה.

לסיום לצד סקירת העבר, ד"ר דודסון לא יכול להתנתק מהאקטואליה בהווה ובמיוחד לא להתעלם מהניסיונות למחוק את הקשר היהודי לירושלים על ידי ארגונים שונים כמו אנסק"ו של האו"ם.

"אני אוהב גדול של ירושלים ונתיבותיה", הוא מציין ומסביר מדוע עבד על הספר במשך 20 שנה, "אני מאמין בכך שחובה עלינו להכיר את השורשים שלנו והסיפורים הקסומים שיש לירושלים להציע לכולנו. המסר שלי הוא שירושלים היא הזהות והכוח שלנו. במיוחד בימים כאלה שיש אנשים בעולם שמפקפקים בקשר שלנו לירושלים".