לחץ חברתי: כך מתכננים ברשות לשירות לאומי להילחם בגיוס הבנות לצה"ל

ברשות לשירות לאומי מורידים את הכפפות ויוזמים מהלך לפיו דיינים יגיעו לאולפנות ובתי ספר ויערכו ימי הצהרת דת מרוכזים לעיניהם הבוחנות של המחנכים באולפנה. ג'רבי: "לא יופעל לחץ על בנות המעוניינות להתגייס"

חדשות כיפה משה ויסטוך 06/07/17 11:04 יב בתמוז התשעז

לחץ חברתי: כך מתכננים ברשות לשירות לאומי להילחם בגיוס הבנות לצה"ל
זונחות את השירות הלאומי? למצולמות אין קשר לכתבה, צילום: פלאש 90. גרשון אלינסטון

רשות השירות הלאומי-אזרחי לא נשארת אדישה לעליה בגיוס בנות דתיות לצבא ובמחסור בבנות שירות לאומי. מנכ"ל הרשות, שר שלום ג'רבי, החליט לעזור לבנות בתהליך קבלת הפטור ומעתה הן לא יצטרכו ללכת לבית הדין הרבני כדי להצהיר על דתיותם, אלא הדיינים יגיעו עד אליהן.

בחמש השנים האחרונות חלה עליה של כ-50% בשיעור גיוס בנות דתיות לצבא. לאחרונה פורסם כי לנתונים אלה יש השלכות ישירות על השירות הלאומי, בו נוצר מחסור גדול בבנות שימלאו את התקנים.

ברשות השירות הלאומי החליטו להילחם על הבנות ולשם כך, הקלו בתהליך קבלת הפטור משירות צבאי על רקע דתי. החל משנת הלימודים הקרובה יערכו ימי הצהרת דת מרוכזים בבתי הספר, בהשגחת צוות המורים והמחנכים, ובכך ינתן להן הפטור הצבאי והן יופנו ישירות לשירות הלאומי.

היוזמה מחליפה את הצורך של הבנות להגיע בעצמן לבבתי הדין הרבניים. בנוסף לכך, בוטלו דמי האגרה להצהרת הדת בסך 55 שקלים. ברשות לשירות לאומי אומרים כי הם "מקווים, בנות דתיות ימשיכו לפנות לשירות הלאומי על פני הצבאי".

את המהלך יזם מנכ"ל רשות השירות הלאומי-אזרחי, שר שלום ג'רבי, בטרה "למשוך בנות דתיות למסגרות השירות הלאומי על פני השירות הצבאי, כאשר הצהרת הדת והפטור מצה"ל יינתן בקלות, ללא מאמץ ובבית הספר".

עם זאת הוא מדגיש כי "לא יופעל לחץ על בנות המעוניינות להתגייס. המטרה שלנו היא לתת לבנות שרוצות להתנדב לשירות לאומי את התנאים הטובים ביותר. יש אלפי בנות שעד כה היו מטורטרות לשווא ומבזבזות זמן וכסף, ויותר נכון שהדיינים יגיעו אליהן לאולפנה ויקבלו את ההצהרה שלהן שם".

ח"עזריה מתנגדת ליוזמת ג

ח"עזריה מתנגדת ליוזמת ג'רבי                                              צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

 ח"כ רחל עזריה מכולנו לא אוהבת את היוזמה ואומרת כי: "אחוזי גיוס הנשים הדתיות עלה משמעותית בשנים האחרונות. נשים דתיות רוצות לתרום למאמץ ההגנה על העם והארץ. במקום להשלים עם המציאות הזו שצה"ל צריך את הנשים והן מצידן רוצות להתגייס, עושים גורמים דתיים הכל כדי שזה לא יקרה".

לדבריה, אם לפני חצי שנה ניסו לרכז את הבקשות לפטור אצל הרבנים באולפנה כעת אנחנו נחשפים להמצאה החדשה לפיה דיינים יגיעו לבתי הספר ולאולפנות כדי לקחת את ההצהרה במרוכז לעיני הרבנים ובלחץ המורים".

לטענתה, מדובר במהלך פסול מכיוון שהרשות השירות הלאומי "מנצלת את העובדה שבאולפנות יש רבנים שישתפו איתם פעולה ויכניסו אותם בשערי בית הספר. המציאות של נשים דתיות בצבא היא יותר חזקה, הנתונים מדברים בעצמם. תפקידנו לאפשר לבנות הדתיות לעשות זאת ולכן אזום דיון בועדת חוץ ובטחון של הכנסת עם כל הגורמים המעורבים כדי למנוע את המהלך שמטרתו לסכל שרות נשים דתיות".