לחיצות ידיים בפרס ישראל? "כפייה נגד הדת"

רבה של קריית אונו, הרב ד"ר רצון ערוסי, יצא נגד הנורמה של לחיצות ידיים בין הזוכים לבין ראשי המדינה, ועל הסיטואציה המביכה במיוחד עבור דתיים. על מארגני הטקס: "לא יודעים את המשמעות הנפלאה של הצניעות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/04/18 15:39 ח באייר התשעח

לחיצות ידיים בפרס ישראל? "כפייה נגד הדת"
הרב רצון ערוסי, צילום: שרון חן

טקס הענקת פרס ישראל שנערך בשבוע שעבר זכה לסיקור נרחב ולתשומת לב רבה, אך יש מי שלא אהבו כל כך את סדר קיומו, שכלל לחיצות ידיים בין הזוכים לראשי המדינה, ובהם גם בין גברים ונשים. אחד מהם הוא רבה של קרית אונו, הרב ד"ר רצון ערוסי, שאמר על מארגני הטקס כי "הללו אשר באים בשם התרבות המודרנית לא יודעים את המשמעות הנפלאה והמופלאה של שמירת גדרי הצניעות".

בשיעור שהועלה לאתר "נצח ישראל" קבל הרב ערוסי על הנורמה שהתקבעה לפיה על הזוכים, כולל דתיים, ללחוץ ידיים למכובדים. "אנחנו מדברים על דברים ציבוריים, ממלכתיים, פומביים, מסוקרים ואז יש מה שנקרא כפייה נגד הדת שאדם נאלץ או יאלץ אחת מהשתיים או לא להיות שותף לחגיגה הזו, או להיות שותף ולהיכנע. וכיוון שכל העולם רואה את הדבר הזה, כאילו נקבעת כבר הלכה שכך צריך להיות", קבל הרב על הסיטואציה.

לדברי הרב, "צריכים להציף את העניין הזה לוויכוח ציבורי, כיוון שהללו אשר באים בשם התרבות המודרנית לא יודעים את המשמעות הנפלאה והמופלאה של שמירת גדרי הצניעות. הם חושבים ששמירת גדרי הצניעות בין המינים היא פגיעה בכבוד האישה, ואינם יודעים שזה בדיוק הפוך. זה שלא מושיטים יד, זה שלא מתחבקים, זה שלא מתנשקים, לא רוצים לפגוע בפרטיותה, בצניעותה שחס וחלילה לא לגזול איזה שהיא כביכול הנאה ממנה. אלא כבודה נשמר, פרטיותה נשמרת וכו'. אבל זה דבר שהציבור הרחב לא יודע".

הרב ערוסי אף הציע שבמקום להכניס אנשים לסיטואציה מביכה, ייקבע נוהל חדש לפיו הזוכים יקודו קידה כלפי המכובדים, מה שנראה בעיניו כ"מפגש אצילי ונקי" יותר מאשר לחיצות ידיים.