לוקחת אחריות: כך השמידה ישראל את הכור הסורי ב-2007

לאחר אינספור שמועות ודיווחים ממקורות זרים, בצה"ל אישרו כי מטוסי חיל האוויר תקפו את הכור 450 ק"מ מצפון לדמשק. הרמטכ"ל: "ישראל לא תשלים עם איום קיומי עליה. זה המסר ב-2007, וזה המסר לאויבינו גם בעתיד הקרוב והרחוק". צפו בתיעוד ההפצצה

חדשות כיפה משה ויסטוך 21/03/18 05:01 ה בניסן התשעח

לוקחת אחריות: כך השמידה ישראל את הכור הסורי ב-2007
הכור לאחר הפצצתו, צילום: דובר צה"ל

ישראל היא זו שתקפה והשמידה את הכור הגרעיני בסוריה בשנת 2007, כך הותר הבוקר (רביעי) לפרסום על ידי דובר צה"ל.

בלילה שבין ה-5 ל-6 בספטמבר תקפו מטוסי קרב של חיל האוויר כור גרעיני בשלבי הקמה מתקדמים באזור דיר א-זור שבסוריה, 450 ק"מ מצפון לדמשק, והשמידו אותו.
 
 המבצע, שזכה לכינוי "מחוץ לקופסה", יצא אל הפועל בזכות מאמץ מודיעיני שהחל שלוש שנים קודם לכן וכלל שיתוף פעולה עם גורמי ביטחון מקבילים. בהודעת צה"ל נמסר כי הצבא "נערך לתקיפת הכור באופן מדויק ואיכותי, תוך הכנה לתרחישי הידרדרות והסלמה אפשריים". 

בסוף 2004 מומחים זרים מסייעים לפרויקט הגרעין הסורי - אגף המודיעין והמוסד משיגים פרטי מידע רגישים. בינואר 2006 עולה לראשונה האפשרות כי בסוריה מוקם כור גרעיני - נקודת מפנה חשובה בהבנת פרויקט הגרעין הסורי. בעקבות זאת אמ"ן משיג מידע איכותי על תחילת תהליך המתאים לבניית כור גרעיני.

באפריל 2006 מזוהה מבנה הכור הגרעיני בעקבות עבודה מחקרית של אמ"ן. על עבודה זו נוספו נתונים מהקהיליה המודיעינית, שאפשרו זיהוי מבנים חשודים. בנובמבר 2006 נרשמת פעילות נוספת בהתייחס לכור הגרעיני - במשך הזמן נחשפים נדבכים שונים, לרבות עיסוק סורי אינטנסיבי עם חומר גרעיני - הנדרש להפעלת כור גרעיני.

טייסנו שבים הביתה בשלום. חלק מצוות תקיפת הכור

טייסנו שבים הביתה בשלום. חלק מצוות תקיפת הכורצילום: דובר צה"ל

כשנה לפני ההפצצה מצליח אמ"ן להצביע על אתר חשוד במרחב דיר א-זור, ופועל בשני מישורים – המשך איסוף מידע איכותי והערכה מדויקת של סטטוס התכנית, ומתן המלצה לעיתוי תקיפה נכון.

חיל האוויר נערך לתקיפה בלוח זמנים קצר והתכונן אליה כמו גם לתרחישי הידרדרות והסלמה. דרך התקיפה שנבחרה לבסוף הייתה אחת ממספר האפשרויות שתוכננו ותורגלו בחיל האוויר, והודות ליכולת המבצעית הגמישה, התאפשרה תקיפה תוך 12 שעות מרגע קבלת הפקודה.

בספטמבר 2007, מעט אחרי חצות, הגיעו לחדר המצב האווירי ראש הממשלה, שר הביטחון, שרת החוץ, הרמטכ“ל, סגן הרמטכ״ל, ראש אגף המודיעין וראש אגף המבצעים. משם הם עקבו מקרוב אחר התמונה האווירית ואמצעי הקשר.

נתיב הטיסה כלל תכנון קפדני של צריכת הדלק, ביצוע בחתימה נמוכה ובדממת אלחוט בהשתתפות מטוסי סופה ורעם, וכן אמצעי חימוש מסוגים שונים. המבצע, שהחל בשעה 22:30, הסתיים עם שובם של מטוסינו לבסיסם בשעה 02:30 לפנות בוקר. לפי הערכת מערכת הביטחון, הכור הושמד ללא יכולת שיקום.

לפי מקורות זרים במבצע שולבו מספר כוחות מרכזיים ובהם המוסד שהיה אמון על המודיעין, לוחמי יחידת שלדג שהגיעו לאזור הכור כדי לסמן למטוסים את יעד התקיפה ועשרה מטוסי קרב שתפקידם היה להשמיד את הכור הגרעיני שיכול היה להוות איום על האזור כולו.

הרמטכ"ל בזמן התקיפה. גבי אשכנזי

הרמטכ"ל בזמן התקיפה. גבי אשכנזיצילום: פלאש 90. אביר סולטן

הרמטכ"ל דאז, רא"ל במיל' גבי אשכנזי, אמר בהתייחסו להשמדת הכור כי "מיד כשראש הממשלה הטיל על צה"ל בראשותי את האחריות להשמדת הכור הגרעיני בסוריה היה ברור לי שעלינו להיערך מודיעינית, מבצעית וטכנולוגית להסרת האיום הגרעיני מעל מדינת ישראל והאזור ובמקביל לבצע פעולות למניעת הידרדרות למלחמה, ובאם זו תכפה עלינו – להכריעה!".
 
הרמטכ"ל הנוכחי רא"ל גדי איזנקוט, ששימש בזמן התקיפה מפקד פיקוד הצפון אמר כי "המסר מתקיפת הכור ב-2007 הוא שמדינת ישראל לא תשלים עם בנייה של יכולת שתהווה איום קיומי עליה. זה המסר ב-2007, וזה המסר לאויבינו גם בעתיד הקרוב והרחוק".

יש לציין כי פרסום הדברים הותר לאחר שבערוץ עשר ותכנית "המקור" פנו לצנזורה הצבאית, ובמקביל גם לבג"ץ, בדרישה שהנושא ייחשף, זאת בעקבות סרט שעתיד להיות משודר ושעסק בפרטי התקיפה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן