לוחמת לשעבר בקרקל על הורדת רף האימונים לבנות: "צה"ל יוצר לוחמות פייסבוק"

ביקורת מבפנים: ההחלטה לבטל את בוחן המסלול בגדודים המעורבים, הובילה את לירן מעוז לכתוב בפוסט ששותף על ידי דף של גדוד 'אריות הירדן': "צה"ל החליט לפתוח קייטנת גדודים מעורבים". ל'כיפה' היא אומרת: "זו נהייתה הצגה. כל בחורה שמצטלמת טוב יכולה להעלות תמונה לאינסטגרם של צה"ל שהיא לוחמת"

חדשות כיפה משה ויסטוך 24/09/17 17:57 ד בתשרי התשעח

לוחמת לשעבר בקרקל על הורדת רף האימונים לבנות: "צה"ל יוצר לוחמות פייסבוק"
לירן מעוז בתקופת שירותה הצבאי, צילום: באדיבות המצולמת

כוונת צה"ל לבטל את בוחן המסלול בגדודים המעורבים הובילה רבים לטעון כי הדבר מוכיח את העובדה שאין לשלב בנות בתפקידי לחימה. מי שגם יוצאת נגד יוזמת הצבא היא לוחמת לשעבר בגדוד קרקל שבטוחה שהמהלך רק יצור "לוחמות פייסבוק" למרות שלדעתה אשה יכולה לשרת בכל מקום, גם מעבר לקווי האוייב.

בצה"ל אומרים שהם רוצים לאזן ולהביא לשיוויון", אומרת לירן מעוז ל'כיפה', "אך הם משקיעים משאבים במקום הלא נכון". לדבריה, אמנם "בגדודים המעורבים יש הרבה פציעות והרבה נזקים פיזיים ללוחמות, אבל במקום שהמערכת תקח אחריות ותבדוק כיצד ניתן לצמצם את הפגיעות היא בחרה להוריד את הרף".

לפני כשבוע פורסם שבצה"ל החליטו כי בגדודים המעורבים לא יתקיים יותר בוחן המסלול המאתגר שכל לוחם חי"ר נדרש לעבור. ההחלטה תחול על ארבעת הגדודים המעורבים, קרקל, אריות הירדן, ברדלס ולביא הבקעה ומי שקיבל אותה הוא תא"ל מרדכי כהנא שבין היתר הסביר בדיונים שונים כי "בשתי המלחמות, בלבנון ובעזה, לא ראיתי שהיה צורך במעבר קיר כזה".

לירן (24), ששירתה עד לפני כשנתיים בגדוד קרקל כחובשת, בטוחה שמדובר בטעות חמורה. לדבריה, "כל אחת שרוצה להגיע להיות לוחמת צריכה רק להגיע לבקו"ם לומר שהיא רוצה להיות לוחמת לחתום איפה שצריך וזהו היא לוחמת. אין גיבוש ואין סינון". לדעתה, מכיוון ש-"שילוב לוחמות בצבא זה עדיין טרי ויש הבדלים פיזיולוגיים בין בנים לבנות, אי אפשר לקחת כל אחת שרוצה להיות לוחמת אלא כזו שעומדת או יכולה לעמוד ברף".

לתפיסתה, במהלך הנוכחי הצבא מנסה להציג מצג שווא כאילו הוא באמת חותר לשיוויון בין המינים בתוך המערכת הלוחמת, "יש בנות שיכולות להיות לוחמות ברמה הגבוהה ביותר ועכשיו בעקבות השינוי הזה של ביטול הבוחן מסלול אומרים לה בצבא: 'לא חמודה אין צורך את צריכה ויכולה להגיע עד הכשרה של רובאית 05 ואין לך צורך להוכיח מעבר לזה'. אני חושבת שאשה יכולה לעבור הכשרות גבוהות וקשות הרבה יותר מבלי שיגבילו אותה ויורידו את הרף".

יש לציין כי דברים ברוח דומה היא כתבה בדף הפייסבוק שלה בשבוע שעבר, בפוסט ששותף על ידי דף של גדוד "אריות הירדן מהבקעה". בפוסט היא כתבה בין היתר כי "צה"ל החליט לפתוח קייטנת גדודים מעורבים בשם ה''שוויון' או אולי בעצם, בשם השוביניזם. זהו, נגמרה ההתעסקות בלוחמות בצה"ל כי מעכשיו הן לעולם לא יהיו לוחמות".

בצה"ל מדגישים כי הדברים החריפים והביקורת הקשה לא שותפו בדף רשמי של הצבא, אך די מלעיין מעט בפוסטים שעלו בו (דיווחים על מירוצי יחידה, תמונות מהשבעות וכדומה) כדי להבין שחלק נכבד מחבריו נמצאים עמוק בתוך המערכת הצבאית.

הפוסט שרשמה לירן

הפוסט שרשמה לירן ושותף בדף הפייסבוק של הגדוד המעורב אריות הירדןצילום: צילום מסך

נקודה נוספת שלירן מציינת היא הורדת הרף המבצעי ובעצם פגיעה במוכנות המבצעית של הלוחמות והיחידות שאליהן הן משתייכות, "למה מורידים את הרף? מכיוון שבמקום לסנן כמו שצריך מזמינים כל אחת שרוצה לבוא ולהיות לוחמת מורידים עבורה את הרף והיא באמת עוברת אותו. אך מה שעושים בזה זה להוריד את איכות הלוחמות, להוריד את איכות הלוחמה. זו נהייתה הצגה, כל בחורה שמצטלמת טוב יכולה להעלות תמונה לאינסטגרם של צה"ל שהיא לוחמת. היא לא עוברת הכשרה כמו שצריך, היא לא נהיית מקצועית והיא לא נהיית לוחמת אלא לוחמת פייסבוק".

עם זאת, היא מקפידה לציין שהבעיה "היא לא בבנות אלא במערכת". לדעתה, בנות מסוגלות להילחם גם מול חמאס וחיזבאללה בתוך שטח האוייב, "יש דרך לשלב את הלוחמות גם בתפקידים שהם מעבר לגבולות המדינה. צריך לעשות זאת בזהירות, בסינון קפדני. אני חושבת שבנות מסוגלות לעבור גם לרמה הזאת".

על הטענות לבעייתיות שבשירות מגדרי משותף היא אומרת כי "אם הבעיה היא שבנים ובנות אולי יגיעו למצבים בעייתיים אז לדעתי ניתן לפצל את הצוותים למגדריים, אך מבחינת המסוגלות אין שום בעיה לבנות המתאימות לעשות כל תפקיד לחימה, גם בתור נגביסטית ומאגיסטית".

גורמים בצה"ל מסרו ל'כיפה' כי המהלך עליו דווח בשבוע שעבר נעשה לאחר "בחינה מדוקדקת מעמיקה ויסודית של חיל האיסוף הקרבי שמטרתו להתאים את הכשרת היחידות למשמיתן בצורה הטובה ביותר". עוד ציינו הגורמים כי ההחלטה תחול הן על הלוחמים והן הלוחמות בלי שום הבדל כזה או אחר ביניהם.