לאה גולדין: "אני משלמת את המחיר על שחרורו של גלעד שליט"

אמו של החייל החטוף הדר גולדין הי"ד, התייחסה להתפטרותו של יאיר לוטן וציינה כי "עד כה הייתה תחושה קשה שהפקירו את הדר, מעתה יש תחושה שהפקירו אותנו". ליברמן בהודעה: "חשוב לאמץ את דו"ח שמגר"

חדשות כיפה משה ויסטוך 27/08/17 10:53 ה באלול התשעז

לאה גולדין: "אני משלמת את המחיר על שחרורו של גלעד שליט"
לאה ושמחה גולדין, צילום: פלאש 90

לאה גולדין התייחסה הבוקר (ראשון) להתפטרותו של המתאם מטעם הממשלה להשבת השבויים והנעדרים, יאיר לוטן, ואמרה כי טענותיה אינן מופנות אליו אלא לממונים עליו, קרי ראש הממשלה ושר הביטחון.

"הוא איש יקר", אמרה גולדין, "שיצא לחלץ את נחשון וקסמן וכמעט מת מהאש שהוא חטף. הוא מומחה למשא ומתן והוא הכי טוב שיש. הוא מומחה למשא ומתן".

אמו של הדר גולדין, שנהרג ונחטף על ידי חמאס במצבע צוק איתן, הוסיפה כי לצערה לוטן היה "נציג המדינה והמדיניות. זו מדיניות שמתחילה בראש הממשלה ולא עושה דבר כדי להחזיר את החיילים הביתה. אדם יכול לרוץ ולפעול אך אין לו גיבוי. הוא רק מתאם".

בהמשך היא תקפה את נתניהו וממשלת ישראל כשאמרה כי "הדר נחטף לפני כשלוש שנים והוכרז חלל. לראשונה במדינת ישראל הכריזו על שבוי שהוא חלל תוך כדי מלחמה. מאז מתייחסים להחזרתו בזילות ובחוסר אחריות של המדינה, הממשלה, שר הביטחון, אלו שמכנים את הבן שלי גופה. זהו חייל שיצא להגן על מדינת ישראל הוא חלל ולא גופה. זו זילות, מטרת הכינוי הזה להפוך את בני למשהו נמוך מאד שלא צריך להתעסק איתו".

לטענתה יציאתו של לוטן מחוץ לתמונה מציבה בפניהם מצב חדש, "עד כה הייתה תחושה קשה שהפקירו את הדר, מעתה יש תחושה שהפקירו אותנו. ליאור היה המשענת שלו, ידענו שזו הסמכות שלו. ההתפטרות שלו מוכיחה לנו שלא נעשה דבר ואנחנו, המשפחות, עומדות בקו האש".

גולדין גם דיברה על החובה המוסרית שעומדת לנתניהו וליברמן, ראש הממשלה, שר הביטחון, כל אלו שלחו את הדר לעזה. אני לא שלחתי אותו לעזה. מאחורי האמירה 'אנחנו עושים כמיטב יכולתנו' התגלה שלא עומד דבר, אחרי שלוש שנים עדיין לא קרה כלום. כשהילד שלך נוסע להודו אחרי צבא אתה עושה ביטוח. אם קורה משהו אתה מעסיק חברת חילוץ. מי שמוביל אותנו, המנהיגים שאחראים להחזירו, אינם עושים זאת. הם מרפים ומחליטים שלא מחזירים חיילים".

לדבריה, "אם המדיניות היא לא להחזיר חיילים חטופים אז אני מצפה מהממשלה לומר זאת ולא להתכסות באמירות חסרות משמעות. אני הדוגמא, אני הולכת להביא את הדר מעזה. זו המשימה שלי".

לשאלה על מידת רצונה של ישראל שלא להיכנס לעסקת שחרור מחבלים מול חמאס, ענתה אמו של החלל החטוף בזעם: "חיילים הם כוס חד פעמית שמשתמשים בהם וזורקים אותם? שכחת שיש קוד אתי לצה"ל? שלא משאירים חיילים מאחור? זה לא מקובל עליי ולא מקובל על עם ישראל. ראש הממשלה ושר הביטחון לא מייצגים את עם ישראל. איזו משפחה שמגייסת את הילד שלה מוכנה לקבל את האמירה הזו?".

השפיע על גולדין ושאול? שחרורו של גלעד שליט

השפיע על גולדין ושאול? שחרורו של גלעד שליטצילום: פלאש 90. אריאל הרמוני

גולדין גם התייחסה להשפעת המחיר ששילמה ישראל בתמורה לשחרורו של גלעד שליט, "המחיר היא מילת קוד שמאיימת עלינו והפכה לדבר מפחיד מאד. המחיר מתייחס לעסקה שביבי עשה כדי לשחרר את גלעד שליט. אני משלמת את המחיר על שחרורו של גלעד שליט. אני שלחתי את שני החיילים שלי למלחמה והדר שלי לא חזר. תפסיקו לדבר על עסקאות, הבן שלי לא סחורה".

לטענתה, "המנהיגים שלנו מטעים את הציבור וקוראים לשבויים מחבלים. ערך הרעות קובע שכל חייל מחויב להחזיר את החבר שלו או על הרגליים או על אלונקה ואי אפשר לברוח מזה. מי שלא יודע להחזיר את החיילים מהקרב אין לו מנדט לשלוח חיילים לקרב. ליברמן מדבר כעת על מלחמה בסוריה ואין לו שום מנדט בעיני לשלוח חיילים לקרב עד שיחזיר את אורון".

שר הביטחון אביגדור ליברמן אישש את אבחנתה של לאה גולדין בהודעה שהוציא היום ובה קבע: "אסור לנו לחזור על הטעות בעסקת שליט. באותה עסקה שוחררו 1,027 מחבלים, בהם רוצחים ומשלחיהם, כולל מחמוד קוואסמה ששוחרר לרצועה ומימן את חטיפת שלושת הנערים, ויחיא סנוואר שמנהיג את חמאס ברצועת עזה. אותו סנוואר שמציב כיום דרישות נוקשות שלא מאפשרות להתקדם לעסקה כלשהי.

"חשוב לזכור עוד" אמר שר הביטחון, "כי 202 ממשוחררי עסקת שליט נעצרו מאז על ידי מערכת הביטחון על מעורבות בטרור, מתוכם 111 עדיין נמצאים בכלא הישראלי; ושבעה ישראלים נרצחו במעורבות ישירה או עקיפה של משוחררי אותה עסקה".

ליברמן הודה ללוטן על מסירותו לתפקיד והתחייב בפני משפחות גולדין ושאול כי יעשה כל מה שניתן כדי להשיב את בניהם הביתה ואמר: "לפני מינוי מחליף לליאור לוטן, חשוב לאמץ את דו"ח שמגר במלואו, ובכך לשרטט גבולות גזרה ברורים למדינת ישראל ולשליחים מטעמה, ובעיקר לעמוד נחושים מול אויבינו, ולהבהיר להם שאין לנו כל כוונה להתפשר על ביטחון עם ישראל".

אביגדור ליברמן

אביגדור ליברמןצילום: Yonatan Sindel/Flash90