כך תמנע המשטרה הפרות סדר בהלוויות מחבלים

הגבלת זהות ומספר המשתתפים, שליטה במסלול ההלוויה ולעתים אף מיקום הקבורה. אלה מקצת הכלים שהשר לביטחון הפנים ושרת המשפטים מנסים לאפשר למשטרה בתזכיר חוק חדש. ארדן: "לאור פסיקת בג"ץ עלינו לאשר את החוק במהרה. שקד: "מחוייבים לשמור על ביטחון התושבים"

חדשות כיפה משה ויסטוך 03/01/18 09:30 טז בטבת התשעח

כך תמנע המשטרה הפרות סדר בהלוויות מחבלים
יצליחו למנוע אלימות? תמונת ארכיון מהלווית מחבל, צילום: פלאש 90

שרת המשפטים איילת שקד והשר לביטחון הפנים גלעד ארדןפרסמו הבוקר (רביעי) תזכיר חוק לתיקון חוק המאבק בטרור, שנועד למנוע מהפרות סדר אלימות בהלוויות מחבלים.

לפי התזכיר, המשטרה תוכל לעכב מסירת גופות מחבלים לבני משפחתם עד שהם ימלאו אחר שורת תנאים שאמורים להבטיח את הסדר באירוע ההלוויה.

במידה ולפי הערכות המשטרה יהיה קיים חשש לפגיעה בחיי אדם, להסתה או לביצוע מעשה טרור, היא תוכל להורות על עיכוב החזרת הגופה ובכך לעכב את ההלוויה.

בין התנאים שיוצבו בנושא ניתן לציין את הגבלת מספר המשתתפים, זהות המשתתפים ומניעת השתתפות של מי שעלול להוות סכנה על הסדר באירוע, מידע ושליטה על מסלול ומועד ההלוויה. במקרים מיוחדים תוכל המשטרה לקבוע גם את מיקום הקבורה של המחבל.

בהסבר לתזכיר נכתב כי "מדינת ישראל מחויבת להבטחת ביטחונם ושלומם של אזרחיה, ובכלל זה לפעול לסיכול איומי הטרור כל זאת תוך שמירה על איזון בין עוצמת הכלים הנדרשים להתמודדות אפקטיבית עם הסיכונים האמורים לבין מחויבות המדינה לשמירה על ערכי הדמוקרטיה וזכויות אדם".

ממהרים לאור פסיקת בג"ץ. ארדן ושקד

ממהרים לאור פסיקת בג"ץ. ארדן ושקדצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

השר לביטחון פנים, גלעד ארדן: "לוויות מחבלים הופכות למפגני הסתה ותמיכה בטרור שמגבירים את הסיכוי לפיגועים נוספים ולכן הובלתי מדיניות נוקשה כנגד קיומן של הלוויות שיש בהם הסתה כדי שהמחבל הארור לא יזכה לכבוד על מעשהו הנפשע. לצערי בג"ץ קבע שאין סמכות למשטר להחזיק בגופת המחבל עד למילוי תנאיה ועלינו לעשות הכל כדי שהחוק יאושר במהירות וסמכות המשטרה למנוע הסתה תוחזר".

שרת המשפטים, איילת שקד: "מדינת ישראל מחויבת לפני כל דבר אחר לשמור על ביטחון תושביה. כדי להעניק סמכות מפורשת בחוק ולאפשר לכוחות הביטחון להתנהל לפי שיקול דעתם המקצועית, אנו פועלים לפתרון בשתי דרכים: האחת היא בקשה שהוגשה בימים האחרונים לדיון נוסף בבג"ץ שאסר החזקת גופות לצורך מו"מ. השניה היא תזכיר חוק זה שיאפשר עיכוב מסירת גופות עד שיובטח שלום הציבור ותימנע הסתה שמובילה לאלימות".