"יש לגבות כסף מהרשות הפלסטינית לשיפוץ כבישי יו"ש"

במהלך דיון בוועדת המשנה לענייני יו"ש, אמר ח"כ מוטי יוגב כי "אין שום סיבה שישראל תישא על גבה לבד את כל מימון". בן דהן: "עושים מאמצים גדולים להשיג תקציב לקידום הכבישים המתוכננים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/02/18 13:29 יט בשבט התשעח

"יש לגבות כסף מהרשות הפלסטינית לשיפוץ כבישי יו"ש"
בן דהן ויוגב בישיבת ועדת המשנה לענייני יו"ש, צילום: דוברות ח"כ מוטי יוגב

"אין שום סיבה שישראל תישא על גבה לבד את כל מימון הכבישים ביהודה ושומרון", כך אמר היום (א') ח"כ מוטי יוגב במהלך ישיבה של ועדת המשנה לענייני יהודה ושומרון בראשותו, שעסקה בנושאים הקשורים לכבישי האזור.

במהלך הישיבה סקר סגן שר הביטחון, אלי בן דהן, את מצב תכנון וביצוע הכבישים העוקפים ושיפוץ הכבישים ביו"ש, ובהם כביש עוקף חווארה, הרחבת כביש המנהרות, עוקף אל ערוב ושיפוע קלנדיה. מלבד נציגי צה"ל, המנהל האזרחי ויחידת מתאם פעולות הממשלה בשטחים, השתתפו בישיבה גם ראש העיר מעלה אדומים בני כשריאל ויו"ר מועצת בנימין אבי רואה.

במהלך הישיבה אמר ח"כ יוגב כי "נקעה נפשנו משיפוצים קוסמטיים. אנחנו רוצים תכניות רחבות, תכניות אב, תכניות חומש, כבישים רחבים, תאורה והחלפת צמתים. אנחנו מברכים על כל העשייה של משרד התחבורה ומשרד הביטחון, אבל האוכלוסייה הגדלה ושעתידה לגדול ביהודה ושומרון חייבת יחס הגון וראוי שיבוטא במערכת תחבורה מודרנית, במצב הקיים סובלים גם ההתיישבות היהודית וגם האוכלוסייה הערבית שמשתמשת בכבישים". 

לדברי יוגב, "הכסף לא מספיק. התאונה המחרידה שהתרחשה ליד שבי שומרון לימדה אותנו פרק כואב נוסף על מצבם של הכבישים והרגלי הנסיעה של הנהגים הערביים. כבישים צרים ללא הפרדה, ללא שוליים ראויים וללא תאורה, יחד עם הרגלי נהיגה פרועה בעיקר מצד האוכלוסייה הערבית, כולם טעונים טיפול.

"אין שום סיבה שישראל תישא על גבה לבד את כל מימון הכבישים ביהודה ושומרון. מליוני פלסטינים משתמשים יום יום כבישים שאנו סוללים עבורם. אין מנוס, יש לגבות מהרשות הפלסטינית כסף באופן קבוע לצורך פרויקט הכבישים".

לדברי סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן, "כמה כבישים ביו"ש, בהם עוקף חווארה, עוקף אל ערוב ושיקוע קלנדיה, כמעט מוכנים לביצוע מבחינת התכנון. אנו עושים מאמצים גדולים לקדם את התכנון באופן מהיר ולהשיג תקציבים להמשך תכנון, המשך הפקעת אדמות לצורך הסלילה וקידום ביצוע לכבישים המתוכננים".

סגן השר בן דהן ציין כי "בשנתיים האחרונות אנחנו משנים את המציאות ביו"ש מבחינת תשתיות תחבורה. אני שמח לבשר לוועדה שלאחר השלמת סלילתו של עוקף נבי אליאס אנחנו מסיימים בשבועות הקרובים את התכנון המפורט לעוקף אל ערוב ועוקף חווארה, ונתחיל את סלילתם בזמן הקרוב.

"כמו כן, הושלם התיאום בין מערכת הביטחון לבין חברת מוריה כדי שפרויקט שיקוע קלנדיה יצא לדרך. חיבורו של השיקוע לכביש שיצא מאזור התעשייה בנימין יאפשר לתושבי בנימין נסיעה לשפלה בציר ישיר ולא בדרך העקיפה והארוכה הקיימת כיום, דרך ירושלים".

ראש העיר מעלה אדומים, בני כשריאל, אמר כי "לעיר מעלה אדומים כניסה אחת לירושלים. זה צוואר בקבוק וחסימה. יש תכניות לכבישים נוספים שלא מקודמים דיים. התקצוב שניתן קטן ולא מספק". 

ח"כ יוגב סיכם את הדיון, ואמר: "עינינו אינה צרה בפיתוח הכבישים בכל הארץ. אבל יהודה ושומרון לא יכולה להישאר יתומה. יש צורך בתכנית אב, תשתיות תחבורתיות, רכבות ואלי אפילו תכנית לשדה תעופה בנבי מוסא. אנחנו שואפים לקידום הריבונות ביהודה ושומרון וחלק משמעותי בהחלת הריבונות הוא פיתוח מלא ורחב של הכבישים, שיפוצם והרחבתם, השלמת התאורה ובניית הצמתים".