יו"ר בית הלל על דברי הרב קלנר: "מדאיג שזו התורה שבנינו שומעים"

הרב מאיר נהוראי לא אהב את דברי הרב מעלי ואמר כי הוא "מקווה שקולות מזלזלים ובוטים כנגד הנשים לא יישמעו במקומותינו ובעיקר לא בישיבות ובתי מדרש. על כך אמרו חז"ל - חכמים היזהרו בדבריכם"

חדשות כיפה משה ויסטוך 08/02/18 09:34 כג בשבט התשעח

יו"ר בית הלל על דברי הרב קלנר: "מדאיג שזו התורה שבנינו שומעים"
דוחה את דברי הרב קלנר. יו"ר בית הלל, צילום: בית הלל

יו"ר ארגון רבני ורבניות בית הלל, הרב מאיר נהוראי, התייחס הבוקר (חמישי) לסערת הרב קלנר והדברים שאמר, בין היתר על מצבן הרוחני הנמוך של הנשים

"לאחרונה נשמעים קולות בוטים ביחס לנשים ולתורתן", הוא אמר וציין כי "האוזן לא מאמינה שעוד נשמעים קולות מסוג זה במרחב של הציבור הדתי הלאומי, ובמיוחד הדבר מדאיג שזו התורה שבנינו שומעים – התורה חוגרת שק".

לדבריו, "אפשר להתעלם מהשינוי שמתרחש בקרב לימוד התורה הנשי ואולי אף לראות בו כדבר חסר משמעות. השימוש הרווח בהקשר זה הוא 'חדש אסור מהתורה'. אולם יש חדש שלא רק מותר, אלא אף ראוי לכתחילה. החדש המתקן, המקדם והמעלה את העולם. חדש כזה רצוי וחיובי. כי מלכתחילה נברא העולם על בסיס דינמי. כניסתם של נשים לעולם התורה הוא בבחינת חדש שמוסיף טעם משמעותי לתורה ויהיה בכוחו גם לעצב תהליכים בריאים בעיצובה של ההלכה".

הרב נהוראי הוסיף כי רוחניות הנשים הלומדות פורצת גבולות במובן חיובי, "בצד רצוננו לחזק ולהעצים ככל שניתן את עולמן הרוחני של נשים ומעורבותן בחיי הקהילה, אנו רואים ברכה מיוחדת בעיסוק של נשים בתחומי הלכה. אנו נמצאים בתקופה של פריחה בעולם התורה הנשי. קיימות מסגרות מגוונות להעצמת התורה בקרב הנשים, וברוך ה' צומחות נשים שלומדות תורה שבעל פה בעיון גמרא והלכה".

לפני יומיים פורסם ב"החדשות" סרטון שבו נראה הרב יוסף קלנר, המלמד במכינה בעלי, כשהוא מלמד את תלמידיו כהכנה לקראת חיי הנישואין ומשתמש בביטויים חריפים נגד נשים. "היכולת הרוחנית של נשים היא מוגבלת", אמר והוסיף כי ההנחה שנשים הן רוחניות היא "קשקוש". עוד הוא אמר על נשים כי "בימינו הן כלום...הם הורסים את הנשים עד שאין נשים". יש לציין כי לפי הדיווח של יאיר שרקי שפרסם את הדברים, הרב התנצל על הסגנון וגם על חלק מהתוכן.

הרב יוסף קלנר

הרב יוסף קלנרצילום: באדיבות המצלם

יו"ר ארגון 'בית הלל' דחה כאמור את הדברים וציין: "זכינו שרבניות תהיינה חלק מהותי מארגון בית הלל, חלק מהשיח ההלכתי בארגון, וחלק מהנהלתו. בית המדרש של בית הלל שותף למהלך היסטורי זה ובתוכו יושבות נשים ששותפות לליבון ההלכה וליצירת הפסק. גם פרויקט 'משיבת נפש' שבמסגרתו רבניות בית הלל משיבות הלכה לשואלים באינטרנט, עולה וצומח. התשובות ניתנות על ידי נשים שלמדו במשך שנים תורה שבעל פה ובכלל זה הלכה ולאחר מכן הוכשרו לפסיקת הלכה. אנחנו רואים בכך זכות גדולה להיות חלק מההובלה של לימוד תורה לנשים.

אנחנו סבורים, שכל אלו תורמים להעצמתן של הנשים בתוך הקהילות עצמן. נשים תשתלבנה וכבר משתלבות בחיי הקהילה – בקבלת החלטות, במעורבות בפעילויות שונות ובחברות בוועדות, בתחומי פעילויות מגוונים. ואנו מאמינים שבכל יום גוברת המוטיבציה לשילוב נשים במסגרת שיעורי תורה בקהילות".

לסיום אמר הרב נהוראי כי הוא "מקווה שקולות מזלזלים ובוטים כנגד הנשים לא יישמעו במקומותינו ובעיקר לא בישיבות ובתי מדרש. על כך אמרו חז"ל - חכמים היזהרו בדבריכם".