יוזמה: ועדה שתבחן פטור מגיוס לבנות דתיות

במשרד הביטחון החליטו להסדיר את נושא המחלוקות, שלעתים מתעוררות, בין צה"ל לבנות שהצהירו כי הן דתיות. חברי הועדה שתוקם יכריעו במקרים השונים, האם לבטל את מתן הפטור. ח"כ יוגב ל'כיפה': "על הצבא, בהחליטו לערער על פטור הניתן לבת, לקרוא לה לשימוע ולא לבטלו בפקס"

חדשות כיפה משה ויסטוך 17/01/18 15:43 א בשבט התשעח

יוזמה: ועדה שתבחן פטור מגיוס לבנות דתיות
למצולמות אין קשר לכתבה, צילום: אור תורה סטון

 משרד הביטחון הוציא לאחרונה תקנה מיוחדת, שמטרתה יצירת מנגנון שיבחן פטור של בנות דתיות משירות בצה"ל במצבים שבהם הצבא יערער עליהם. בארגון 'חותם' טענו כי היוזמה לא חפה מבעיות.

מטרת התקנה היא למצוא פתרון למצבים שבהם הצבא חושד כי צעירה הצהירה הצהרת דת כוזבת, בין אם היא אינה משקפת את אורח חייה ובין אם הוגשה באיחור.

כמו כן, במקרים שבהם צה"ל סבור שבאורח חייה הדתי של מצהירה, שקיבלה פטור, חל שינוי מהותי הוא יוכל לערער על קבלת הפטור והוועדה המיוחדת שתוקם תדון בכך.

לפי התקנה שניים מבין חמשת חברי הוועדה יהיו נשים. בנוגע לתפקידי החברים, אחד מהם יהיה שופט בית משפט השלום בדימוס, שניים יהיו קצינים לשעבר באכ"א, נציג ציבור אחד ייבחר בהמלצת הרבנות הראשית ונציג הציבור האחרון יהיה רב צבאי במילואים.

תפקיד הוועדה יהיה לבחון, על פי בקשת צה"ל, את אמיתות התצהיר של בנות שקבלו פטור משירות על רקע דתי. לפיכך, בת שהצהירה על היותה דתיה, תידרש להוכיח גם בשנתיים שלאחר קבלת הפטור שהיא מנהלת אורח חיים דתי. במידה וחברי הועדה לא ישתכנעו שהיא אכן עומדת בתנאי קבלת הפטור, יהיה בסמכותם לבטלו ולהורות על גיוסה לצבא.

נושא התקנה עלה אתמול (שלישי) בדיון שהתקיים בוועדה משותפת לוועדת חוץ וביטחון ולוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת.

ח"כ מוטי יוגב

ח"כ מוטי יוגבצילום: פלאש 90. יונתן סינדל

יש לציין כי הוועדה המדוברת תקום בכל מקרה, כפי שמחייב החוק, אך בארגון 'חותם' הצביעו על הבעיות שעלולות לכאורה לצוץ מתמהיל החברים המתוכנן בה.

לדבריהם, "חברי הוועדה יהיו ברובים אנשי מקצוע שאינם בקיאים בנושא המקצועי של זהות דתית". חבר הארגון, אבנר פורת, אף אמר בדיון כי "הרכב הועדה וסדרי עבודתה אמורים לשקף את המטרה לשמה היא מוקמת, כלומר, לבחון את אמיתות התצהיר של נערות אשר ביקשו לקבל פטור על רקע דתי על פי חוק".

לדבריו, "בדיוק כמו בכל ועדה מקצועית אחרת, הגורמים המקצועיים אמורים להיות הגורם המרכזי בוועדה, אם לא הבלעדי. זהו אבסורד, שמי שמבינים בענייני דת ובעולמם של מתבגרים דתיים הינם מיעוט בוועדה המוצעת, ויש להתאים את הרכב הוועדה ואת סדרי עבודתה למטרה שלשמה היא מוקמת".

חבר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ מוטי יוגב מהבית היהודי, אמר ל'כיפה' כי "בשנים האחרונות חל חוסר סדר בכל הנוגע לפטורי הבנות משירות צבאי. אנו רואים ערך גדול בשירות צבאי, אך שירות הבנות בשירות לאומי אינו פחות ופעמים רבות שמועיל יותר".

לדבריו, הוא אינו "דן באמונות ודעות, כל בת תעשה כרצונה וכאמונתה. אך על הצבא, בהחליטו לערער על פטור הניתן לבת, לקרוא לה לשימוע כדי שתפרוש את טענותיה, ולא לבטל פטור בפקס".

עוד הוא ציין כי "על הועדה שתתכנס לבחון את פטור הבת להבין בעניין הנידון. כשם שרופא מחליט על ענייני רפואה, כך יחליט רב צבאי על שאלת כשרותו של הפטור. בנוסף על צהל לתת תבחינים ברורים שיגדירו מתי הם מבקשים לבטל פטור ומאלו טעמים".