הרפורמים תמכו בגירוש אבל יצאו בקמפיין על הכותל: "יהודי לא מגרש יהודי"

הרפורמים מצפים לדיון שצפוי להתקיים בשבוע הבא בבג"ץ וטוענים כי "רוב ברור בציבור הישראלי מתנגד למונופול הדורסני של הממסד הרבני בכותל המערבי". ח"כ יוגב: "חבל שהתנועה הרפורמית, שתמכה בגרוש יהודי גוש קטיף מביתם, לא זכרה גם אז שיהודי לא מגרש יהודי". ליב"ה: "הם צודקים, לכן אסור בשום פנים להכנע לדרישותיהם ההזויות"

חדשות כיפה משה ויסטוך 21/08/17 12:56 כט באב התשעז

הרפורמים תמכו בגירוש אבל יצאו בקמפיין על הכותל: "יהודי לא מגרש יהודי"
עימותים בין חרדים לרפורמים בכותל. למצולמים אין קשר לכתבה, צילום: פלאש 90. הדס פרוש

בתנועה הרפורמית מתכוננים לדיון המיוחד בבג"ץ בנושא מתווה הכותל ויוצאים היום (שני) בקמפיין תקשורתי שכותרתו: "יהודי לא מגרש יהודי מהכותל המערבי". מתנגדי התנועה טענו מנגד כי מדובר בקמפיין ציני שמטרתו פגיעה בקודשי ישראל.

ביום חמישי הבא צפוי בג"ץ לדון בעתירת התנועה הרפורמית שמבקשת לכפות על המדינה את יישום מתווה הכותל עליו החליטה הממשלה בתחילת 2016 וממנו היא התנערה בחודש יוני האחרון.

בדיון, אליו אמורים להגיע נציגים רבים מיהדות התפוצות, אמורה המדינה להציג את עמדתה בנושא. בתנועה הרפורמית טוענים כי הקמפיין שהחל היום ברשתות החברתיות הוא רק הראשון מבין שורת צעדים נוספים שייחשפו בהמשך.

מנכ"ל התנועה, הרב גלעד קריב, טען כי "רוב ברור בציבור הישראלי מתנגד למונופול הדורסני של הממסד הרבני בכותל המערבי, בגיור, בהליכי הנישואין והגירושין, בכשרות ובבתי העלמין. אנחנו מתכוונים להשמיע את הקול של הרוב הזה ולהמשיך לקדם את חופש הדת והמצפון של אזרחי ישראל, גם אם מדובר בתהליך ארוך ומורכב. כל מי שעיניו בראשו מבין שלא מדובר רק במאבק על הזכות לתפילה שוויונית בכותל, אלא בחלק ממאבק גדול הרבה יותר על דמותה וערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

לדבריו, "גם אם משיקולים פוליטיים מפלגות השלטון בישראל מתקפלות בפני הלחץ של המפלגות החרדיות", מוסיף הרב קריב, "אנו מאמינים שבסופו של יום נצליח לממש את הרצון של רוב אזרחי ישראל, ולהדוף לאחור את שנאת החינם, ההסתה והכפייה הדתית. לציבור היהודי בישראל וליהדות הישראלית מגיע הרבה יותר מאשר מה שמציע לה הממסד הרבני הדורסני והמפלה, ואנו נעשה הכול על מנת לממש בפועל את העיקרון שיש יותר מדרך אחת להיות יהודי בישראל". 

ח"כ מוטי יוגב

ח"כ מוטי יוגבצילום: פלאש 90. יונתן סינדל

בתגובה לדברים אמר ח"כ מוטי יוגב מהבית היהודי כי "חבל שהתנועה הרפורמית, שתמכה בגרוש יהודי גוש קטיף מביתם, לא זכרה גם אז שיהודי לא מגרש יהודי". לטענתו, "כל יהודי ויהודיה, כל אדם, יכולים להתפלל בכותל המערבי.  "כי ביתי בית תפילה יקרא לכל העמים". בכל המקומות הקדושים לדתות שונות, חלים כללי אותן דתות".

יוגב הוסיף כי "גם הכותל המערבי, שריד בית מקדשנו, נתקדש במשך הדורות כבית תפילה ודינן נתקבל בישראל ובעולם כבית כנסת, כאשר החלק העליון של הרחבה הגדולה הוסדר כ׳רחובה של עיר׳. עם ישראל לא יאפשר לפגוע בקדושת מקומות תפילתו ובאחדות העם. רחבות התפילה של הכותל, פתוחות לכל מתפלל, על פי הצניעות המקובלת בעם ישראל במקומות המקודשים".

מארגון ליב"ה נמסר כי "בקמפיין של הרפורמים וארגוני הקרן החדשה", הם צודקים, "על כן אסור בשום פנים להכנע לדרישותיהם ההזויות שהתוצאה היחידה שלהם היא גירוש ציבור דתי ומסורתי מהכותל". 

לדבריהם, "הכותל ורחבות התפילה פתוחות מאז ומעולם לכולם על פי הכללים הנהוגים במסורת ישראל אלפי שנים. הניסיון של הרפורמים לקעקע זאת ולגרום פירוד ושנאה בעם ישראל לצד קמפיינים במיליוני שקלים לא יצלח. עם ישראל אוהב את המסורת ורוצה לשמור עליה,עם ישראל יישאר מאוחד סביב כותל אחד".