"יד לאחים": דו"ח משרד התפוצות - סכנה קיומית

בעמותה שנאבקת בהתבוללות יצאו נגד המסקנות, שקבעו כי יש לקרב אל העם היהודי ציבורים בעולם בעלי זיקה אליו. הם ביקשו מהרבנים הראשיים את עזרתם בגניזת הדו"ח מידית. "אי אפשר לפרוץ את חומות ההלכה כדי לייצר פתרון דמוגרפי מלאכותי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/04/18 11:33 כו בניסן התשעח

"יד לאחים": דו"ח משרד התפוצות - סכנה קיומית
ילד מתפלל, צילום: EAZN / Shutterstock.com

עמותת "יד לאחים" פנתה הבוקר (ד') לרבנים הראשיים לישראל, בבקשה שיפעלו לגניזת דו"ח שפרסמה ועדה מטעם משרד התפוצות לבחינת יחסה של המדינה לציבור בעולם המוגדר כ"בעלי זיקה ליהדות ולישראל". בעמותה הזהירו כי הדו"ח מהווה סכנה קיומית לעם ישראל.

הוועדה, שהוקמה בשנת 2016 בידי שר החינוך והתפוצות נפתלי בנט, הגישה לפני שבועיים את המלצותיה למזכירות הממשלה. בדו"ח מפורט המסכם את עבודת הוועדה נקבע כי יש בעולם כ-60 מיליון איש בעלי זיקה ליהדות או למדינה, ויש קהילות בקרבם אשר ניתן לבחון את העלאתן וגיורן. 

על פי הוועדה קיימת בעולם מציאות חדשה, ועל כן זו הזדמנות אסטרטגית חסרת תקדים לקרב אל העם היהודי את הציבורים בעלי הזיקה אליו. 

בדו"ח צוין כי מדובר בקהילות של יהודים אשר אינם זכאי חוק השבות, יהודים מומרים, וקהילות המצהירות על עצמן כשייכות לעם היהודי אך חייבות בגיור כמו בני הפלשמורה מאתיופיה ובני המנשה מהודו, צאצאי אנוסים, וגם קבוצות בעולם עם שאיפה לזיקה המבוססת על קרבה רעיונית ורוחנית לעם היהודי.

בעמותת "יד לאחים", הנאבקת בתופעת ההתבוללות, פנו הבוקר לרבנים הראשיים לישראל במכתב הקורא להם לדרוש ממשרד התפוצות והממשלה את גניזת הדו"ח מידית. במכתב ששלחו התריעו אנשי העמותה כי דו"ח הוועדה מהווה סכנה קיומית גדולה לעם היהודי. 

"פונים אנו בדחיפות למעכת"ר שליט"א כי אנא יעמוד בשער בת רבים לסיכול תכנית כה מסוכנת, כה חסרת אחריות, לבל ייפרץ כרם בית ישראל באופן כה חמור של מעוות שאינו יכול לתקון", נכתב.

ב"יד לאחים" הביעו חשש ממצב של מחסור בהוכחות הלכתיות לכך שחלק מהעולים הינם יהודים אמיתיים, וכן מהדרך להתמודדות עם גיור המוני שכזה כדת וכדין. נוסף לכך נטען כי לא ייתכן שוועדה כלשהי תדון בשאלות יסוד הלכתיות הנוגעות בליבת ההלכה ובלב יסודות קיומו של עם ישראל, ללא הדרכה והסמכה מטעם הרבנות הראשית.

"אי אפשר לפרוץ את הסכר וחומות ההלכה היהודיים כדי לייצר פתרון דמוגרפי מלאכותי. הפתרון הוא ביצור עם ישראל ולא להפך", אמרו ב"יד לאחים".