יאיר נווה: תומך ביישוב מחדש של חומש ושאנור

בזמן ההתנתקות, שימש יאיר נווה כאלוף פיקוד מרכז ולקח חלק מרכזי מהנסיגה מיישובי צפון השומרון. 12 שנה לאחר מכן, הוא טוען כי לפינוי לא הייתה כל תועלת, "שום דבר לא השתנה שם לטובה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 15/06/17 09:06 כא בסיון התשעז

יאיר נווה: תומך ביישוב מחדש של חומש ושאנור
יאיר נווה בזמן שירותו הצבאי, צילום: פלאש 90. דובר צה"ל

בשנת 2005 שימש האלוף במיל' יאיר נווה כמפקד פיקוד מרכז והיה אחראי על פינוי ארבעה יישובים בצפון השומרון. בראיון ל'ישראל היום' שפורסם חלקית הבוקר (חמישי), הוא מספר על טעות הנסיגה ועל ההתלבטויות שהיו לו בנוגע לקיום הפקודה.

"אין ספק שגם בעזה וגם בשומרון לא יצרנו שום יתרון ביטחוני", הוא אומר בראיון שיתפרסם במלואו בשבת הקרובה. לדבריו, "אם להתנתקות מעזה עוד היתה תרומה בראייה היסטורית בכך שהוכח כי הטרור אינו קשור להתיישבות, וכן הוכח כי פינוי לא יכול להתבצע באופן כזה שאיש לא רוצה לראות עוד - הרי שבצפון השומרון אפילו זה לא היה. לא היה שום יתרון בפינוי. אפס. כלום. שום דבר לא השתנה שם לטובה".

בשבוע הבא צפוי להיערך כנס מיוחד, בהשתתפות חברי כנסת מהקואליציה, שמטרתו לקדם חוק שישיב את תושבי חומש, שאנור, גנים וכדים לביתם, יותר מעשור לאחר שפונו מהם במסגרת ההתנתקות מגוש קטיף ומצפון השומרון.

מובילי המהלך הם יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם-רפאלי, ח"כ בצלאל סמוטריץ', ח"ים מהליכוד ומש"ס וכן המועצה האזורית שומרון ומטה 'חומש תחילה'. יש לציין כי צה"ל ממשיך לשלוט בשטח שלא הועבר לידי הרשות הפלשתינית, כפי שנעשה ברצועת עזה והאלוף במיל' וסגן הרמטכ"ל לשעבר נווה תומך לפחות בחלק מהיוזמה. לדבריו, "לכן אין שום תוספת ביטחונית או ערכית מזה שיצאנו משם. זה אירוע מתסכל ותחושה של סתם". לדעתו, צריך ליישב מחדש את חומש ושא־נור ולערוך חשיבה מחודשת לגבי כדים וגנים.

נווה גם תיאר את ההתלבטויות שהיו לו בנוגע לפקודת הפינוי וכן סיפר על ההכרעה שלבסוף קיבל לקחת חלק בנסיגה ועל השלכותיה מבחינת היחס שקיבל מחלקים במגזר הדתי לאומי.