טראמפ חוזר מההבטחה? קודם תהליך שלום, אחר כך השגרירות תעבור

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בראיון טלוויזיוני העביר מסר לגבי הבטחתו המפורסמת להעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים וביקש לבדוק קודם את התקדמות המו"מ בין ישראל לערבים. משה פייגלין: "נתניהו אומר משהו אחד אבל כל מעשיו אומרים כי הוא מ-פ-ח-ד"

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/10/17 11:23 יח בתשרי התשעח

טראמפ חוזר מההבטחה? קודם תהליך שלום, אחר כך השגרירות תעבור
טראמפ ונתניהו בפגישתם בישראל, צילום: פלאש 90. Marc Israel Sellem

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ התייחס הלילה (א') להבטחתו להעביר את השגרירות בישראל לירושלים ולמאמציו להשיג שלום בין ישראל לפלסטינים. לדבריו הוא מעדיף לתת סיכוי לתוכנית השלום לפני שישקול את העברת השגרירות.

טראמפ התראיין למושל ארקנסו לשעבר, מייק האקבי, ברשת TBN והזכיר את המאמצים שעושים אנשי צוותו כדי להביא לסיום הסכסוך: "אני רוצה לתת לזה סיכוי לפני שאפילו אשקול את העברת השגרירות לירושלים", אמר הנשיא האמריקני והוסיף: "אם נוכל לעשות שלום בין הפלסטינים לישראל, אני חושב שזה יוביל בסופו של דבר לשלום במזרח התיכון וזה דבר חשוב".

עוד לפני שנבחר לנשיאות התחייב טראמפ כי יהיה הנשיא הראשון שיעביר את השגרירות האמריקאית לעיר הבירה בישראל. מיד לאחר שנבחר הייתה לו הזדמנות לעשות זאת לאחר שהצו הדוחה את ביצוע החוק שעבר בקונגרס המחייב את ההעברה הגיע לסיומו אולם טראמפ חתם על הצו המאריך ודוחה את המעבר ואמר כי הוא עדיין מחויב להבטחה. ההתבטאות אמש מבהירה ככל הנראה כי זה ייארך עוד הרבה זמן אם בכלל.

למרות הסיכוי הנמוך לדבריו להשגת 'עסקה' מתכוון טראמפ לבדוק את האפשרות: "כרגע אנחנו עובדים על תוכנית שכולם אמרו שאין סיכוי שתעבוד, כיוון שהיא לא עבדה במשך שנים רבות. אומרים שהעסקה הקשה ביותר היא השגת שלום בין ישראל לפלסטינים. רוב האנשים אומרים שזו עסקה בלתי אפשרית, אך אני לא חושב כך". יחד עם זאת, הדגיש טראמפ כי "יש סיכוי שהעסקה לא תעבוד, אם לדבר במלוא הכנות".

במענה לשאלה אם יש מסגרת זמן להעברת השגרירות לירושלים, ענה טראמפ: "אנחנו הולכים לקבל החלטה בעתיד הלא רחוק".

יו"ר תנועת 'זהות' הגיב בחריפות ותקף את ראש הממשלה כי הוא האחראי למסמוס הריבונות של ישראל: "האמת חייבת להאמר: ישראל לא רוצה את איחוד ירושלים.  נתניהו אומר משהו אחד אבל כל מעשיו אומרים כי הוא מ-פ-ח-ד". 

פייגלין הזכיר מספר מקרים בעבר בהם נתניהו לא הוכיח תקיפות על ריבונותה של ישראל: "נתניהו הוריד את המגנומטרים בהר הבית כי הערבים לחצו בדיוק בנקודה הנכונה - הם איימו להשאיר לו את הר הבית...נתניהו הוא הממשיך ההיסטורי של ממשלות השמאל שויתרו על ירושלים המזרחית: הוא ממשיכו של בן גוריון שנסוג מהעיר העתיקה ונתן לירדנים לקחת אותה. הוא ממשיכו של דיין שנתן לווקף את הר הבית לאחר הניצחון בששת הימים. נתניהו, כמו קודמיו, החליט להפסיד והתחנן שהערבים יחזרו להר לאחר שרצחו שני שוטרים".

 

יו"ר זהות הדגיש כי האחריות על מסמוס ההבטחה נתון לראש הממשלה: "נתניהו ויתר על העברת השגרירות האמריקנית לירושלים עוד לפני שהמהלך קרם עור וגידים. גם יו"ר הכנסת וגם המקורות הבכירים ביותר בארה"ב, הודיעו מפורשות שנתניהו הוא שמנע מטרמפ להעביר את השגרירות. למי שמבין כי בשורת ירושלים המאוחדת באמת - ולא רק על הנייר, היא נטל בלתי נסבל על המנהיגות הנוכחית - לא היתה בכך שום הפתעה. שוב החמצנו הזדמנות היסטורית לאחד את ירושלים, בחסות הממשל האוהד ביותר שהיה בבית הלבן מזה שנים. בכייה לדורות".