בעל עסק טוען: צירפתי שותף ממוצא רוסי ונדרשתי לשלם יותר על תעודת הכשרות

בעלי בית התה "חליטת'ה" בירושלים טוען כי כשביקש לעבור למקום חדש ולצרף שותף נוסף, דרשו ממנו ברבנות המקומית תוספת תשלום, "המפקח אמר לי: 'אני לא סומך עליו' ולכן צריך לקחת יותר כסף". רבנות ירושלים: "בית התה פועל במתכונת רחבה יותר. משכך, חלה עליו חובת תשלום אגרה נוספת בהתאם לחוק"

חדשות כיפה משה ויסטוך 29/08/17 09:21 ז באלול התשעז

בעל עסק טוען: צירפתי שותף ממוצא רוסי ונדרשתי לשלם יותר על תעודת הכשרות
שני השותפים של בית התה, צילום: מדף הפייסבוק של חליטת'ה

מה קרה כשבעל עסק ירושלמי עבר למבנה גדול יותר וצירף אליו שותף ממוצא רוסי? לטענת בעלי בית־התה "חליטת'ה", המועצה הדתית המקומית דרשה ממנו תשלום נוסף עבור חידוש תעודת הכשרות.

ב'ידיעות אחרונות' פורסם הבוקר (שלישי) כי כשגבריאל פיאמנטה החליט להרחיב את בית התה שבבעלותו על ידי מעבר למקום חדש וצירוף שותף נוסף, הוא נדרש לשלם מחיר גבוה יותר על תעודת הכשרות בה החזיק בארבע השנים האחרונות.

"המפקח אמר שהמקום החדש גדול יותר ומצריך יותר עבודת השגחה", הוא סיפר, "אמרתי לו שזו סתם עבודה בעיניים. ואז הוא אמר לי שהוא פגש את השותף החדש שלי לאון ואמר לי עליו 'הוא לא נראה לי, הוא רוסי, אני לא סומך עליו' ולכן צריך לקחת יותר כסף".

 השותף החדש, לאון שוורץ, אכן עלה לארץ מרוסיה אך לדבריו הוא חי בארץ קרוב ל-30 שנה ובנוסף לכך "בגיל תשע ביקשתי מאבא שלי לעבור ברית מילה, זה כאב נורא". לטענתו במועצה הדתית, "מחפשים תירוצים לקחת עוד כסף. הבסיס של היהדות זה שקודם כל תהיה בן אדם".

 

פיאמנטה עצמו הוסיף כי למרות שלא העריך במיוחד את עבודת משגיח הכשרות במקום, שלטענתו הגיע פעם בחודש לאסוף את הכסף, כבן למשפחה דתית הוא מכיר את ההלכות ומקפיד עליהן מיוזמתו.

 

לנוכח דרישת המועצה הדתית, פנו השניים לרשתות החברתיות וביקשו להתייעץ עם הגולשים מה לעשות. לבסוף הם החליטו לשקול מעבר לארגון 'השגחה פרטית'. ראש מערך הכשרות של הארגון, הרב אורן דובדבני, הבטיח כי הם יציעו "לבית־העסק את השירות שאנחנו מספקים לעשרות בתי־עסק עם משגיחים ומשגיחות מוסמכים שבנוסף לבקיאות בדיני כשרות — דרך ארץ היא נר לרגליהם".

 

מהרבנות הראשית בירושלים נמסר: "בית־התה פעל ברחוב הלל 5 והעתיק את מיקומו לרחוב הלל 6 במתכונת רחבה יותר. משכך, חלה עליו חובת תשלום אגרה נוספת בהתאם לחוק. ההקשר בין השינויים שחלו בבית־העסק ובין הטענות כפי שעלו על ידיהם תוך שימוש ציני בגופי תקשורת מעוות ומקומם בניסיון נפסד לזכות באהדת ציבורים מסוימים".