טענה: משרד הבריאות מתקצב בית חולים פרטי אך מזניח את הממשלתי

משרד הבריאות החליט לאחרונה לסייע בהזרמת מאות מיליוני שקלים, לבית החולים הפרטי לניאדו שנקלע לקשיים, זאת בתמורה למהלכי הבראה מצידו. במערכת הבריאות טוענים כי סיוע דומה לא הוצע לבית החולים הממשלתי בנהריה, "מדובר בשערורייה של ממש". משרד הבריאות: להד"ם

חדשות כיפה משה ויסטוך 20/08/17 10:15 כח באב התשעז

טענה: משרד הבריאות מתקצב בית חולים פרטי אך מזניח את הממשלתי
הסכנה שבהריון עודף, צילום: shutterstock

בית החולים לניאדו בנתניה הוא פרטי ובית החולים בנהריה נחשב לממשלתי. שני המקומות נמצאים בגירעונות כספיים, אך ב'ידיעות אחרונות' פורסם הבוקר (ראשון) כי בעוד שלמוסד הנתיינתי משרד הבריאות מתכוון לעזור באמצעות הזרמת מיליוני שקלים, בית החולים הצפוני לא מקבל סיוע דומה.

בית החולים לניאדו נקלע לחובות גדולים בך של כרבע מיליארד שקלים. יש לציין כי המוסד הרפואי הוא פרטי ואינו שייך למדינה או לאחת מקופות החולים.

לאחרונה החליטו במשרד הבריאות לסייע למוסד, שמשרת רבים מהאוכלוסיה החרדית, בכך שחתם עימו על הסכם הבראה שבמסגרתו הוא יזרים לו בחמש השנים הבאות 360 מיליון שקלים.

בתמורה לסיוע, התחייבו בלניאדו למנות חשב מלווה לבית־החולים, שהמנכ"ל יסיים את תפקידו וכי הנהלת לניאדו תגייס תרומות בסך 75 מיליון שקל נוספים להליך ההבראה. עוד סוכם כי בית־החולים לא יקיים טיפולים וניתוחים פרטיים לפני שעות אחר הצהריים, כפי שמקובל בבתי־חולים ממשלתיים.

יש לציין כי בית החולים בנהריה נקלע לחובות גדולים גם כן, אך נכון להיום הוא לא זוכה לסיוע דומה מצד משרד הבריאות.

לאחרונה עלו טענות נגד בית החולים לניאדו, כאילו בשם ההליכה לפי כללי ההלכה הוא מדיר מטופלים שונים. למשל פורסם כי הוא לא מאפשר לנשים לעבור הליך של קשירת חצוצרות ללא אישור מרב בית החולים. עוד דווח כי בבית החולים אין ועדה להפסקת היריון והם מסרבים לאפשר טיפולי הפריה חוץ־גופית (IVF) לנשים לא נשואות.

 

"מדובר בשערורייה של ממש", אמר גורם בכיר במערכת הבריאות ל'ידיעות אחרונות', "הזרמת 360 מיליון שקלים מבלי לדרוש מלניאדו להפסיק את האפליה כלפי נשים היא מקוממת ובלתי מקובלת".

לדבריו, "משרד הבריאות מוסיף חטא על פשע. לא רק שאינו עוצר את הפגיעה בנשים, הוא גם נותן לזה הכשר בכך שהוא מעביר תקציב לשיקום בית־החולים".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה לדברים: "בניגוד גמור לנאמר בידיעה, בית החולים גליל מערבי בנהריה זוכה לסיוע נרחב ומתמשך בידי משרד הבריאות, כולל מאמצים רבים שנעשים בימים אלה ממש על מנת למנוע קריסתו.

"כך למשל, הועברו לבית החולים תקציבים מיוחדים שהוגדרו אקסטרה מעבר לשוטף, בסך של 287 מיליון ₪, עבור בינוי ופיתוח בשנים האחרונות, זאת אודות להתגייסות שר הבריאות לטובת בית החולים בנהריה בפרט ולפריפריה ככלל. גם בימים אלה מקיים משרד הבריאות מגעים אינטנסיביים עם הנהלת בית החולים, כדי לוודא המשך תפקודו המלא, נוכח מצוקתו הכספית. הדיווחים כביכול בית החולים אינו זוכה לסיוע, רחוקים מאד מהמציאות בשטח.

"באשר לבית חולים לניאדו", הגיבו במשרד הבריאות, "זהו בית חולים שמעניק שירות ציבורי ואינו פרטי, על אף שמנוהל בידי עמותה פרטית. מדובר בבית חולים מרכזי באזור נתניה שנותן שירות למעל -450 אלף אזרחי ישראל מכל האוכלוסיות, ובניגוד למשתמע אינו משרת אוכלוסייה מסויימת.

משרד הבריאות הכחישו בתוקף את הטענה כי ליצמן מסייע דווקא לבי"ח לניאדו בגלל שהוא חלק מהמגזר החרדי: "שר הבריאות יעקב ליצמן פועל למנוע כל אפשרות לקריסת בית חולים במשמרת שלו ולא יאפשר סגירת מרכז רפואי ציבורי וממשלתי כאחד. דין לניאדו כדין הדסה וכדין נהריה. יש לדחות לאלתר את האמירות המופרכות לפיהן פועל השר ליצמן לטובת לניאדו מסיבות מגזריות, בו בזמן שבכל בית חולים אחר בו היתה סכנת קריסה התגייס השר למנוע זאת, ללא כל קשר להשתייכותו ומוצאו.

"ההסכם שגובש עם לניאדו בשיתוף משרד האוצר, יאפשר לבית החולים לעלות לדרך חדשה וישפר משמעותית את רמת השירות שהוא נותן לתושבי האזור. משרד הבריאות בראשות השר יעקב ליצמן ימשיכו לדאוג לטובת חיזוק הפריפריה הרחוקה והקרובה כאחד".