טירון או טירונית בגדוד מעורב? ביטלו לכם את בוחן המסלול

תא"ל מרדכי כהנא שאחראי על ארבעת הגדודים המעורבים החליט לבטל את בוחן המסלול הוותיק מהטירונות של היחידות, "בשתי המלחמות, בלבנון ובעזה, לא ראיתי שהיה צורך במעבר קיר כזה". ההחלטה מצטרפת להקלות נוספות שנכנסו בעבר כמו הורדת מספר המחסניות של הלוחמים והלוחמות

חדשות כיפה משה ויסטוך 18/09/17 07:21 כז באלול התשעז

טירון או טירונית בגדוד מעורב? ביטלו לכם את בוחן המסלול
לוחמות בצה"ל, צילום: פלאש 90 אביר סולטן

בהחלטה שצפויה מצד אחד להקל על שילוב לוחמות ומצד שני לחזק את טענותיהם של המתגדים, החליטו בצה"ל לבטל את בוחן המסלול המוכר לכל חי"רניק מהכשרת הטירונים של הגדודים הלוחמים המעורבים. כך פורסם הבוקר (שני) ב"ידיעות אחרונות".

מי שאמון על ההחלטה הוא מפקד מערך האיסוף הקרבי, תא"ל מרדכי כהנא, והיא נכנסה לתוקף כבר במחזור הגיוס האחרון. יש לציין כי עד ביטול הבוחן נעזרו הלוחמות בספסל כדי לעבור את הקיר, זאת לצד שורת הקלות שיצרו הבדל בין דרישות הסף של הלוחמות ביחס לאלה של הלוחמים.

יש לציין כי בצבא ארצות הברית אין הבדל בדרישות הפיזיות מהלוחמים והלוחמות, אך בצה"ל החליטו ללכת בדרך שילוב לוחמות שונה. את החלטתו הסביר תא"ל כהנא, שפיקד בעבר על יחידת אגוז, בדיונים השונים כי "בשתי המלחמות, בלבנון ובעזה, לא ראיתי שהיה צורך במעבר קיר כזה".

ההחלטה נחלה על ארבעת הגדודים המעורבים, קרקל, אריות הירדן, ברדלס ולביא הבקעה ולאור דבריו של כהנא לא ברור האם בצבא יחליטו לבטל את הבוחן הוותיק גם בגדודי החי"ר הרגילים שמשתייכים לחטיבות גבעתי, גולני ודומיהן.

ההקלה הנוכחית מצטרפת לשורת הקלות, ביניהן הפחתת מספר המחסניות של לומי הגדודים המעורבים מ-6 ל-4. החלטה אותה קיבל תא"ל כהנא לפני כחצי שנה בטענה שהוא לא נתקל בלוחם שלא הספיקו לו המחסניות, גם במצבי מלחמה.

החלטה מעניינת נוספת שקיבל הקצין הבכיר היא הפרדת המחלקות לכיתות מגדריות, כלומר במסגרות הכיתתיות יתאמנו וילחמו הלוחמים והלוחמות בנפרד, אך הם ישארו מעורבבים ברמה המחלקתית.

לצד זה, התברר שהביקוש לשרת בגדודים האלה רק עולה ממחזור למחזור וכיום יותר מ-500 חיילים וחיילות מעוניינים להגיע ליחידות המעורבות. יש להדגיש כי נתון זה משמח את בכירי הצבא מצד אחד אך גורם להם ללא מעט בעיות שכן ביקוש השיא בגדודים המעורבים מגיע על חשבון היחידות שרק לאחרונה בצה"ל ניסו "למתג" אותן מחדש כיחידות חוד בעלות מעמד שונה ומובדל ממקומות האחרים.

ביטל את בוחן המסלול. תא"ל כהנא

ביטל את בוחן המסלול. תא"ל כהנאצילום: צילום מסך מיוטיוב

יו"ר הפורום לחוסן צה"ל, אל"מ (מיל') רז שגיא, התייחס לפרסומים ואמר כי "תם עידן העמדת הפנים. צה"ל הפך את השוויון לחזות הכל והחליט באופן מוצהר ורשמי להעדיף אותו על פני הכשירות המבצעית. במקום שנתוני הפציעות הגבוהים בקרב הלוחמות יביאו להבנה, כי עדיף לנתב את הנשים לשרת ביחידות שהולומות את יכולותיהן הפיזיות, החליט צה"ל לפגוע בכשירות הקרבית של הלוחמים והלוחמות כאחד".

לדברי של שגיא שנמנה עם המתנגדים הגדולים לשילוב לוחמות ביחידות הצבא, "הגיע הזמן שמפקדי צה"ל יפסיקו להיכנע ללחצים של גורמים שונים בצבא ומחוצה לו, יכירו בכך שהניסוי בשילוב נשים ביחידות קרביות נכשל  ויפסיקו להעמיד את ערך השוויון לפני ערך הביטחון. לישראל אין את הפריווילגיה לבחון עד כמה ניתן לשנות את הצבא, עד למצב שבו לא יהיה עוד צבא, במחיר פגיעה בביטחון ישראל".

מארגון 'אחים לנשק' נמסר כי "יישור הקו עם היכולות הפיזיות של הלוחמות (ביטול קיר הטיפוס ובוחן המסלול בגדודים המעורבים) הוא הודאה דה פקטו של צה״ל בטענת ארגון 'אחים לנשק' כי שילוב לוחמות בצה״ל פוגע בכשירות צה״ל ללחימה במטרה לקדם אג׳נדות פמינסטיות רדיקליות". 

לדבריהם, "הפעולות הללו מצטרפות להודאתו לפני מספר ימים של ראש אכ״א לשעבר חגי טופולנסקי כי השירות המשותף הינו "עניין ערכי תפיסתי לפני שזה עניין של צרכי הצבא. אנו קוראים לשר הביטחון ולרמטכ״ל להתעשת ולהעמיד את הצרכים המבצעיים של צה"ל בראש מעייניהם. מחול הטירוף חייב להיעצר".

מתנועת 'נאמני תורה ועבודה' נמסר כי הם ממליצים "לארגונים שמנסים לייעץ לצבא בענייני כושר קרבי לסייע לצבא בגיוס חרדים, מניעת השתמטות כללית ובהארכת השירות במסגרת ההסדר על מנת לספק לצבא עוד לוחמים למסגרות הביטחון השוטף. מי שאינו פותר את בעיית כוח האדם של צה"ל, שלא יתערב בשיקוליו. צה"ל ימשיך וראוי שימשיך בגיוס נשים למסגרות מתאימות ובנות הציונות הדתית ימשיכו להתגייס לתרומה משמעותית למדינה".