חשיפה: גילוי הדעת שמכריז מלחמה על בתי הדין הרבניים

ממסמך שנחשף לראשונה ב'כיפה' עולה, כי רבנים בעולם החרדי קוראים "לא ללכת ל'בתי הדין הרבניים' המושפעים מחוקי הערכאות שבמדינה". לטענתם, כפיית גיטין על ידי איומי מאסר וכדומה מביאה לידי "איסור אשת איש וריבוי ממזרים רח"ל". הרב נבנצאל: "יש בעיות". בתי הדין הרבניים: "פוסקים רק על פי ההלכה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 06/07/17 20:40 יב בתמוז התשעז

חשיפה: גילוי הדעת שמכריז מלחמה על בתי הדין הרבניים
בית הדין הרבני, צילום: פלאש 90

את בתי הדין הרבניים נוהגים לתקוף לרוב ארגונים ליברלים ובעלי זיקה עמוקה לערכים פמיניסטים. עיקר הטענות מופנות לקשיים שלטענתם מערימים הדיינים על זוגות, ובעיקר על נשים, שמעוניינות להתגרש וכן על בעיית מסורבות הגט, שלדעת רבים בצד הליברלי של היהדות, מוסד הרבנות לא עושה מספיק על מנת התיר אותן מעגינותן. מסמך מיוחד שנחשף לראשונה על ידי 'כיפה', מלמד על ביקורת קשה וחריפה, דווקא מהצד החרדי-שמרני של עולם הרבנות, שקורא בקול "לא ללכת ל-'בתי הדין הרבניים' המושפעים מחוקי הערכאות שבמדינה".

הרב אורי סופר מבני ברק, הוא זה שאחראי על כתיבת גילוי הדעת שעדיין לא פורסם ברבים ומנסה להצביע על שורת כשלים הלכתיים שלכאורה מופיעים בבתי הדין הרבניים. החל משנת 2013 ועד לתקופה האחרונה הוא אסף, ועדיין מנסה לאסוף, את חתימותיהם של שורת רבנים ופוסקי הלכה בכירים בעולם החרדי, במטרה להוקיע את מה שהם מחשיבים כפסיקות מקילות בנושאי גיטין, פסיקות שלשיטתם מנוגדות להלכה ויוצרות מצב של ממזרות.

כהקדמה לגילוי הדעת וכדי לשכנע את הרבנים לחתום, הוא מצרף גם מכתב בן שלושה עמודים בו הוא מסביר באריכות כיצד מושפעים בתי הדין הרבניים מהחלטות בג"ץ, מגופים ליברלים ופמיניסטים שונים ובכלל מהלכי הרוח המודרנית.

בין הרבנים שחתומים על תוכן הדברים ניתן למצוא את רב הרובע היהודי בירושלים לשעבר שלימד שנים רבות בישיבת הכותל, הרב אביגדור נבנצאל. ראש כולל תורה וחיים בבני ברק וחבר מועצת חכמי התורה של ש"ס הרב שמעון בעדני. גאון אב בית הדין העדה החרדית בירושלים וראש ישיבת חכמת התורה בירושלים, הרב יצחק טוביה וויס. ראש ישיבת פוניבז', הרב ברוך דב פוברסקי. רב קהילת בני תורה בהר נוף ודיין בבית הדין של הרב קרליץ, הרב יצחק מרדכי הכהן רובין. ראש ישיבת חכמי לובלין בבני ברק, שכונה בקרב רבים בציבור החסידי "פוסק הדור" ונפטר לפני כשנתיים, הרב שמואל הלוי ואזנר זצ"ל, וכן רבנים רבים נוספים.

גילוי הדעת נגד בתי הדין הרבניים

גילוי הדעת נגד בתי הדין הרבניים                                                                      

בתחילת המסמך נכתב כי "בעקבות שהתרבו לאחרונה גיטין פסולים מדאורייתא, הגורמים איסור אשת איש וריבוי ממזרים רח"ל, הננו לפרסם דעתנו דעת תורה, שהלכה פסוקה היא שגט הניתן על ידי כפייה שלא כדין תורה- פסול מהתורה".

בהמשך יוצאים הרבנים נגד האופן שבו כופים בתי הדין הרבניים על גברים לתת גט לנשותיהם, "על כן כפיית גיטין על ידי אונס הגוף או איומי מאסר או עשיית בזיונות וכן כפייה של אונס ממון ואיומי קנסות או עיכוב יציאה מהארץ, שלא ע"פ דין תורה, פוסלים את הגט".

בגילוי הדעת גם נכתב כי כל נושא המזונות וחלוקת הרכוש, כפי שמקובל כיום, אינו מקובל עליהם ומבטל את תקפותו ההלכתית של הגט. "כמו כן", נאמר, "אשה הונה בתביעה של כדין נגד בעלה, כתביעת כספים, מזונות, חלוקת רכוש וכדומה ובתמורה לביטול התביעה, הבעל מסכים לתת לה גט, הרי זה בכלל גט מעושה שלא כדין".

לא מאמין בבתי הדין הרבניים? הרב נבנצאל

הרב נבנצאל

מוקדם יותר היום (ה') התראיין שר הפנים אריה דרעי בתכניתם של עמית סגל וירון דקל בגלי צה"ל, ודיבר בין היתר על החשיבות הגדולה שבשמירה על מוסדות הרבנות הממלכתית, "אנחנו הקמנו מדינה שיש בה חוקים. אי אפשר לנהל הכל קהילות קהילות, יש כאן ממלכה, יש רבנות ראשית ובתי דין רבניים".

בהמשך הוא ציין עד כמה חשוב שתהיה התאגדות סביב הרבנות הראשית, "אם לא תהיה כאן רבנות, אם לא יהיה גיור ממלכתי ולא יהיו בתי דין רבניים, יהיה כאן פירוד ותהיה מחלוקת גדולה".

בניגוד לעמדתו של יו"ר ש"ס, בגילוי הדעת מדגישים הרבנים, ביניהם כאמור הרב שמעון בעדני שחבר במועצת החכמים של ש"ס, כי "אשה המקבלת גט ע"י אונסים או איומים הנ"ל ודומיהם, אסורה להינשא וצריכה גט אחר, וכל הנושא גרושה צריך לברר היטב באיזה בי"ד נתגרשה, ואם הבעל הסכים לגרש מרצונו, ולא היה הגט בכפייה".

לסיום הם מבהירים, כי לא ניתן לסמוך על כל בתי הדין הרבניים וכי "חובה גדולה לחזק את העניין הגדול הזה, ללכת רק לבתי הדין החרדים לדבר ה', ולא ללכת ל'בתי הדין הרבניים' המושפעים מחוקי הערכאות שבמדינה המביאים לעם ישראל מכשולים גדולים ואיסורים חמורים הנ"ל".

בשיחה עם 'כיפה' אומר הרב נבנצאל כי הוא מכיר את המסמך, מזדהה עם הנכתב בו ומאשר כי אכן חתם עליו.

אתה באמת חושב שחלק מבתי הדין הרבניים לא פועלים כמו שצריך?

"בהחלט יש בעיות"

מהנהלת בתי הדין הרבניים נמסר בתגובה: "בתי הדין הרבניים דנים ופוסקים בענייני נישואין וגירושין אך ורק על דין תורה ועל פי ההלכה הכתובה והמסורה מימות משה רבינו עליו השלום ועד ימינו בלי שום שינוי".