ח"כ שטרן למנדלבליט: "ביטול מתווה הכותל בממשלה- מחטף"

במכתב ששלח חבר הכנסת מיש עתיד ליועמ"ש, הוא טען כי הדיון על מתווה הכותל כלל לא היה על סדר יומה של ישיבת הממשלה. "אבקש לבדוק מדוע ראש הממשלה הפעיל את סמכויותיו דווקא בנושא זה השנוי במחלוקת". בית הלל: "החלטות הממשלה חוטאות לחובה ולאחריות המוטלת עלינו כפרטים, כציבור וכמדינה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 26/06/17 10:18 ב בתמוז התשעז

ח"כ שטרן למנדלבליט: "ביטול מתווה הכותל בממשלה- מחטף"
שטרן זועם על ביטול מתווה הכותל, צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

בעקבות ביטול מתווה הכותל אתמול (ראשון) על ידי הממשלה, שיגר היום ח"כ אלעזר שטרן מיש עתיד מכתב ליועץ המשפטי לממשלה, בו קבל על כך שההחלטה נעשתה במחטף ומבלי שניתנה לשרים יכולת להתכנון.

בפתח מכתבו כתב שטרן כי "אתמול החליטה הממשלה בישיבתה השבועית לבטל את מתווה הכותל, תוך פגיעה אנושה במרקם היחסים בין מדינת ישראל ליהדות התפוצות". לטענתו, "הסעיף אודות מתווה הכותל לא נכלל בסדר היום של ישיבת הממשלה ולא הופץ קודם לכן לשרי הממשלה. בשל כך לא התקבלו קודם הערות היועמ"ש, הנושא (השנוי במחלוקת) לא עבר דיון ציבורי טרם ההחלטה,  ולא היה לשרי הממשלה יכולת להתכונן כראוי לדיון".

יש לציין כי שר החינוך נפתלי בנט אמר אמש כי הוא לא נכח בישיבה וכי הנושא לא היה אמור לעלות בה. גם היועמ"ש מנדלבליט הודיע מראש שלא יגיע לישיבת הממשלה ושטרן כתב לו שהוא מודע לעובדה שלפי התקנון יכול ראש הממשלה להפעיל שיקול דעת ולהעלות בישיבה נושאים שאינם על סדר היום.

עם זאת הוא הוסיף, "אבקש מכבודו לבדוק מדוע ראש הממשלה הפעיל את סמכויותיו דווקא בנושא זה השנוי במחלוקת ודווקא בעת שכל ראשי הפדרציות מארה"ב נמצאים בישראל לרגל ישיבת חבר הנאמנים של הסוכנות הנערכת בירושלים".

לדבריו, "ביטול מתווה הכותל גורם למשבר חמור בין ישראל ליהדות התפוצות והחלטה כזו המתקבלת במחטף ובהיחבא, הרחק מעיני הציבור ומבלי יכולת לשרים להתכונן כראוי לדיון, מטילה עליה צל כבד. אבקש מכבודו לבדוק איזה שיקול דעת הפעיל ראש הממשלה בגינו הובא הסעיף לישיבת הממשלה בצורה כזו. שיקול דעת שאינו סביר מרוקן מתוכן את היסודיות המתחייבת בעבודת הממשלה ושריה". 

לסיום כתב שטרן כי "באם על נושא כמו מתווה הכותל, שעל מנת לגבש אותו נדרשו חודשי עבודה רבים (בהובלתך), ראש הממשלה יכול להחיל את הטיעון של שיקול דעת ולהביאו לדיון בממשלה מבלי לאפשר לשרים להתכונן אליו כראוי - אזי הוא מרוקן את עבודת הממשלה מתוכן ופוגע אנושות ביכולת השרים לשקול את עמדתם כמתחייב מתפקידם".

החלטה בעייתית? ביטול מתווה הכותל

החלטה בעייתית? ביטול מתווה הכותלצילום: פלאש 90. הדס פרוש

ארגון בית הלל התייחס גם הוא להחלטות שקיבלה אתמול הממשלה, החלטות שלדעתם הן, "בעייתיות שיש להן השפעה גדולה על אזרחי מדינת ישראל ועל עם ישראל בארץ ובתפוצות".

לדבריהם, כל החלטה, פסיקה ופעולת חקיקה בנושא הגיור צריכה להביא בחשבון את מאות אלפי אזרחי ישראל, קרובי המשפחה של היהודים החיים בינינו בארץ. חשוב לאפשר להם להתגייר על פי ההלכה בצורה נגישה ומכילה. בתקופת הממשלה הקודמת התקבלה החלטה בכיוון זה.

צר לנו שהיא בוטלה. הקשחת תהליך הגיור ותנאיו עוד יותר היא הרסנית באשר לעתידו של עם ישראל בארצו. יש לאפשר גם הכרה בגיורים שמגיירים רבנים ידועים בחו"ל, בלא שהמתגיירים ייאלצו לעבור מסע ייסורים בלתי ראוי כמו שראינו בחודשים האחרונים".

בנוגע לביטול מתווה הכותל הם אמרו כי "מתווה הכותל המערבי יכול היה לקדם את הפיכת הכותל המערבי לגורם שיאחד את כל חלקי העם. ארגון רבני ורבניות 'בית הלל' תמך במתווה, כפי שהוצע וכפי שהסכימו עליו בתחילה המפלגות החרדיות והדתיות. אנו מצרים על כך שהיום הוא בוטל".

לשיטתם, "ראוי שבני כל הזרמים ביהדות בכל תפוצות ישראל יוכלו להתאחד סביב שריד בית מקדשנו ויבססו את זיקתם לעולם היהודי, למדינת ישראל ולירושלים".

בנוגע להצהרתו של ראש הממשלה לפיה ייבחן מתווה חדש, הם אומרים: "בכל מקרה, כל מתווה חדש שיוצע צריך לכלול בתוכו שינויים הנוגעים לרחבת הנשים. אנו קוראים ליצור ברחבה הנוכחית עזרת נשים ראויה, מכבדת ומאפשרת יותר מזו הקיימת, ולהעביר את ניהול האתר לידיים שייצגו כהלכה את כל חלקי העם".

לסיום הם כתבו כי "שתי החלטות הממשלה חוטאות לחובה ולאחריות המוטלת עלינו כפרטים, כציבור וכמדינה, להושיט את ידינו לאחינו ולחתור לאחדות ישראל. אנו מייחלים שבמהרה יקוימו דברי הנביא: "וְקִבַּצְתִּי אֶתְכֶם מִן הָעַמִּים, וְאָסַפְתִּי אֶתְכֶם מִן הָאֲרָצוֹת אֲשֶׁר נְפֹצוֹתֶם בָּהֶם, וְנָתַתִּי לָכֶם אֶת אַדְמַת יִשְׂרָאֵל... וְנָתַתִּי לָהֶם לֵב אֶחָד וְרוּחַ חֲדָשָׁה אֶתֵּן בְּקִרְבְּכֶם".