ח"כ סמוטריץ': "הרבנות היא גוף עצמאי". ח"כ עזריה: "ניסיון לייצר מדינה בתוך מדינה"

בדיון רווי יצרים שהתקיים בכנסת, בנושא דרישתה של הרבנות הראשית לייצוג עצמאי מול בג"ץ על מתווה הכותל, דרש נציג הרבנות: "שלא יסתמו לנו את הפה". ח"כ שטרן: "מה מפריע להם חוץ מהשנאה? הם לא מסתכלים על יהדות התפוצות"

חדשות כיפה משה ויסטוך 19/06/17 14:09 כה בסיון התשעז

ח"כ סמוטריץ': "הרבנות היא גוף עצמאי". ח"כ עזריה: "ניסיון לייצר מדינה בתוך מדינה"
הדיון על מתווה הכותל בכנסת, צילום: צילום מסך

דרישתה של הרבנות הראשית לאפשר לה לייצג את עצמה בדיון בבג"ץ על מתווה הכותל, הגיעה היום (שני) לפתחה של ועדת החוקה חו ומשפט של כנסת והרוחות סביב הנושא הטעון התלהטו במהרה.

את הדיון, שיזמו חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי ואליעזר מוזס מיהדות התורה, ניהל יו"ר הועדה ח"כ ניסן סלומינסקי ומהלכו הצטרפו חלק מחברי הכנסת לרצונה של הרבנות הראשית ותקפו את היועמ"ש אביחי מנדלבליט, על כך שהוא אינו מאפשר זאת.

במהלך הדיון התקיימו עימותים רבים בין חברי הכנסת, כשיו"ר הועדה התעמת עם חברי הכנסת רחל עזריה ואלעזר שטרן. ח"כ מיכאל מלכיאלי מש"ס תקף בדיון את אנשי משרד המשפטים וכינה אותם "חבורת ביריונים פופוליסטים" ובלהט הרוחות הטיח בו ח"כ שטרן כי אותו צריך לקבור מחוץ לגדר.

ח"כ סמוטריץ' אמר בפתחו של הדיון כי הנושא הוא אינו טיבו של מתווה הכותל והאם הוא נכון עבור מדינת ישראל, אלא "מהי הדרך הנכונה ביותר שבאמצעותה תיפרש היריעה הרחבה ביותר בפני ביהמ"ש כדי לקבל החלטה מושכלת".

לדבריו, "זה לא סוד שבין היועמ"ש לבין הרבנות הראשית יש חילוקי דעות רבים בקשר למתווה וביקשתי את הדיון כי כרגע יש ניסיון לחסום את הרבנות הראשית ולא לאפשר לעמדתה להיות מוצגת בפני בית המשפט. הרבנות הראשית הוא גוף עצמאי ולא מוכפף לממשלה ולכן ראוי שתזכה לזכות לייצוג עצמאי בפני בית המשפט".

סמוטריץ' אף הוסיף כי יש חשש "לכל הפחות למראית עין של ניגוד עניינים. היועמ"ש שגיבש בתפקידו הקודם כמזכיר הממשלה את המתווה וכעת נטענות טענות נגד המתווה והוא יהיה זה שייצג עמדה המנוגדת למתווה שהוא גיבש?"

ח"כ רחל עזריה מכולנו תקפה את דרישת הרבנות הראשית ואמרה כי "ש פה ניסיון עקבי של הרבנות הראשית לייצר מדינה בתוך מדינה, וזה חוזר על עצמו כל כמה זמן בנושאים שונים. הרבנות מתעלמת מכוחה החוקי של המדינה, כאילו המדינה לא קמה. מדינת ישראל קמה, אני מבינה שהחקיקה מפריעה לחלק מהגורמים ברבנות הראשית, אבל זו המציאות".

לטענתה, "יש פה ניסיון לקרוע מבפנים את החברה הישראלית, להגדיר שיש שתי שיטות משפט וממשל, ולא אחת שכולנו נמצאים מתחת למטריה שלה. זה מזכיר לי את סוף תקופת הבית שני בה הקיצונים לא קיבלו את מרות החוק והממשל. אם מישהו פה חושב שהוא יביא אותנו לקצה ולייצר שיטה שמנוגדת לרוב אז הוא טועה, אנחנו לא ניתן לזה לקרות".

הרב רפאל פרנק נציג הרבנות הראשית בכנסת, שמכתבו ליועמ"ש של הרבנות הראשית פורסם הבוקר, אמר" "אנחנו מבקשים שלא יסתמו לנו את הפה". לדבריו, "יש צורך חשוב שדעתנו תבוא בפני בית המשפט לא ייתכן שדעתנו לא תשמע לא ייתכן להכריע ואי אפשר לדון בסוגיה חשובה שכזאת מבלי לשמוע את עמדת הרבנות הראשית".

ח"כ אלעזר שטרן מיש עתיד יצא נגד הרבנות הראשית ואמר כי "במקום לקרב אנשים ליהדות, בשישים השנים האחרונות הרבנות רק הרחיקה. היא קשורה לכשרות ותשאלו אנשים ברחוב מה זה כשרות יגידו לכם - שחיתות. היא קשורה לגיור ויש לנו רב ראשי שיושב בכלא על מכירת גיורים".

ח"כ שטרן הוסיף כי "עכשיו נתנו ליהדות התפוצות מקום שהוא לא בית כנסת והוא לא שייך לכותל ובכל ללא שייך לרבנות אלא לרשות העתיקות. מאיפה האימפריאליזם הכובש הזה? בכח מיעוט קואליציוני שכל הנזקים שהוא עשה ליהדותה של ישראל הוא רוצה להחיל עכשיו גם על הקשרים שלנו עם יהדות התפוצות. אני משוכנע שחברי הכנסת החרדים והחרדלי"ם לא התפללו שם. מה מפריע להם חוץ מהשנאה? הם לא מסתכלים על יהדות התפוצות".

בסיום דבריו הוא טען כי "הרבנות הראשית מסמלת כישלון מתמשך ביהדותה של מדינת ישראל לפחות שאת יהדות התפוצות לא יחריבו לנו".