ח"כ יוגב ל'כיפה': "שמחו שבאתי כי כך לא ישייכו את המאבק לשמאל"

למרות הדילמה האם להצטרף למאבק שתנועות השמאל לקחו עליו בעלות השתתפו ח"כ מועלם וח"כ יוגב מהבית היהודי והביעו את תמיכתם במחאת משפחות יוצאי תימן שילדיהם נחטפו. מועלם: "אחד המאבקים הצודקים והחשובים שהיו כאן מאז קום המדינה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 22/06/17 09:36 כח בסיון התשעז

ח"כ יוגב ל'כיפה': "שמחו שבאתי כי כך לא ישייכו את המאבק לשמאל"
ההפגנה למען חטופי תימן, צילום: חיים גולדברג חדשות 24

פרשת חטיפת ילדי תימן ממשיכה לצבור תאוצה. אמש (רביעי) הפגינו מאות אנשים בירושלים בדרישה לחשוף באופן מלא את הפרשה. בעקבות הצטרפותה של הקרן החדשה לישראל למחאה, התפתח בימים האחרונים דיון ברשתות החברתיות, האם יש לקחת חלק בהפגנה או לא. עבור חברי הכנסת שולי מעולם-רפאלי ומוטי יוגב מהבית היהודי, הדילמה כלל לא מובנת.

"מחאתם של משפחות יוצאי תימן, המזרח והבלקן", אומרת יו"ר סיעת הבית היהודי ל'כיפה', "על העוול שנעשה להם, היא דבר צודק וכואב וכולנו חייבים לשאוף לתיקון העוול כדי שנוכל להתקדם כחברה וכפרטים". לדבריה, "חטיפת התינוקות והילדים היא דבר מזעזע ובלתי נתפס שקרה כאן, במדינה היהודית. השתתפות בדיונים ובהפגנה המתקיימים בנושא היא חובה מוסרית שלי כאדם, כחברת כנסת וכבת למשפחת עולים ממרוקו". 

בהתייחס לויכוח סביב מעורבותה של הקרן החדשה לישראל במאבק היא מציינת כי "אם אכן יתברר שהקרן החדשה בחרה לשם שינוי להשתתף במימון של עניין ראוי דוגמת זה, אין זה פוסל את ההצדקה והחובה להשתתף בהפגנה. כמי שמובילה שורת חוקים נגד ארגוני השמאל הקיצוני, אני טוענת כאן דבר ברור: עצם הדיון על מעורבותה של הקרן, מסיטה את הדיון הציבורי ממהותו של אחד המאבקים הצודקים והחשובים שהיו כאן מאז קום המדינה".

לסיום היא אומרת כי "עלינו לשאוף לתהליך שבו יעשה צדק ותינתן הכרה ציבורית דבר שיוביל את תהליך הריפוי ועצירת הפצע המדמם הזה".

מפגין למען חטופי תימן

מפגין למען חטופי תימן  צילום: חיים גולדברג חדשות 24

ח"כ מוטי יוגב נכח גם הוא בהגנה שנערכה אמש בירושלים. לדבריו, "עיקר ההתרגשות שלי הייתה מסיפורים ששמעתי מחברים, כמו למשל אשה שסיפרה לי כיצד אחותה ניצלה מחטיפה כזאת. היא סיפרה שהאחות בבית החולים באה לאמא שלה לאחר הלידה וביקשה לקחת את בתה התינוקת ולקלח אותה. לאחר שהאמא התעקשה להיות נוכחת, האחות ממש ניסתה לחטוף ממנה את התינוקת ורק לאחר שהאמא נתנה לה אגרוף בפנים, אותה אחות ברחה. במקרה הזה מדובר בסיפור הצלה, אך יש רבים שלא הצליחו להתחמק מהפרשיה הכואבת הזאת".

חבר הכנסת מהבית היהודי מספר, כי הוא שוחח על כך עם ראש השדולה למען חקר האמת של פרשת ילדי תימן החטופים, ח"כ נורית קורן. "אני התקשרתי לנורית ואמרתי לה: 'את ראש הועדה ואנחנו כולנו החיילים שלך במאבק הזה'. יש לפעול בנושא ואם צריך נבקש סליחה בשם המדינה ונדון גם בנושאי פצויים. הכי חשוב זו ההזדהות והחיזוק לאנשים שחוו את הסיפורים והם נושאים אותם בכאב גדול כל חייהם".

גם יוגב לא רואה כל בעיה בכך שהגיע לתמוך במאבק למרות המעורבות של הקרן החדשה לישראל. "למען האמת, לא תכננתי להגיע להפגנה אתמול, אך חבר מהעדה התימנית אמר לי לבוא אז באתי. בהפגנה פגשתי את אחת ממארגנות המאבק בחורה בשם יערה זרד, שאמרה לי שהיא כל כך שמחה שבאתי, כי כך לא ישייכו את המאבק החשוב הזה לארגוני השמאל".

תמונה של עוזי משולם

תמונה של עוזי משולם  צילום: חיים גולדברג חדשות 24

מי שלחם רבות למען חשיפת הפרשה הוא הרב עוזי משולם שנפטר בשנת 2013. אחת העמותת שלקחה על עצמה ללוות את הפרשה עד לסיומה, היא עמותת עמר"ם, שבאתר האינטרנט שלה נכתב כי היא החליטה לציין באופן קבוע את יום פטירתו של עוזי משולם "כיום מודעות בפרשת ילדי תימן, בלקן ומזרח, ולקיים במספר רב ככל האפשר של מקומות ערבי הרצאות, שיח ועדויות בנושא, עד ליום בו תוכר הפרשה באופן רשמי".

אחת מפעילות העמותה היא אשת התקשורת יערה זרד, שח"כ יוגב פגש בה בהפגנה. על הצטרפותה של הקרן החדשה לישראל למחאה, הי כתבה אתמול בדף הפייסבוק שלה: "ראיתי את המודעה הצינית שהקרן החדשה פרסמה היום על גבי עמוד שלם בהארץ".

 לדבריה, "מזה ארבע שנים אנחנו עוברים משפחה משפחה וגובים עדויות מאנשים שלא יודעים מה עלה בגורל יקיריהן, אספנו קרוב לאלף עדויות. ארבע שנים שאנחנו עושים זאת בהתנדבות, על חשבון הזמן והכסף שלנו, ארבע שנים שבהן הקרן החדשה לא תרמה אגורה ולא סייעה בדבר". 

שלט מההפגנה למען ילדי תימן

שלט מההפגנה למען ילדי תימן  צילום: חיים גולדברג חדשות 24

בהמשך היא שאלה, "האם הקרן החדשה טרחה לגבות עדות אחת ממשפחות שילדיהן נעלמו? לא. אז עכשיו הם באים לעשות עלינו סיבוב? אף אחד לא יצבע את המאבק הזה באג'נדות רדיקליות, אף אחד לא יחטוף אותו מהמשפחות".

עם זאת, היא ציינה כי שאסור לצבוע את המחאה בצבעים פוליטיים ויש להמשיך ולפעול בנושא, "הפרסום של הקרן הוביל לכך שאנשי ימין מאמינים שאנחנו בני חסותם, אז לא רק שמעולם לא לקחנו מהם שקל אלא שגם הוצע לנו וסרבנו. הם גורמים לנו נזק כדי לקחת בעלות על המאבק, להרתיע אנשי ימין ולקדם את האג'נדה האנטי ציונית שלהם".